fotka

Mitsubishi Pajero slaví 35 let

  • vydáno: 1.6.2017
  • autor: offroadweb.cz

V dnešní době, kdy jsou modely SUV běžnou záležitostí – v roce 2016 představovala plných 25 % evropského trhu – bychom mohli snadno zapomenout, že před 35 lety se jednalo o naprostou novinku. Právě tehdy se Mitsubishi Motors Corporation (MMC) rozhodla uvést svůj originální model Pajero – čímž položila první stavební blok k jedinečné reputaci, kterou si značka postupně získala na dnešním nabitém trhu s vozy SUV, zejména díky schopnosti předvídat trendy na trhu v kombinaci s moderními konstrukčními metodami a tradicí ve světě motoristických soutěží.

Až do představení legendárního Jeepu v roce 1941 se vozy s pohonem všech kol používaly víceméně jen pro nejnáročnější pracovní úkoly, což platilo i pro vlastní prototyp Mitsubishi PX33 z roku 1936. Jeep však poněkud nečekaně představil myšlenku malého a agilního terénního vozu pro libovolný terén, který se stejně dobře osvědčil ve vojenském nasazení i při zdolávání nezpevněných venkovských cest.

Univerzální schopnosti malého vozu nezůstaly bez povšimnutí, a tak se různé automobilky po celém světě inspirovaly touto originální předlohou při vývoji vlastních lehkých terénních čtyřkolek – Mitsubishi se tehdy rozhodla celý postup urychlit uzavřením dohody se společností Willys-Overland o technické pomoci a prodeji, a tak mohla již v roce 1953 zahájit výrobu vozů Jeep (pro civilní vozy Jeep dohoda platila až do roku 1998).

První krok přinášející změnu směrem k pozdějším SUV (‘Sport Utility Vehicle’) přišel v roce 1963 s modelem Jeep Wagoneer – vzhledově atraktivním, dobře navrženým a pohodlným terénním vozem s pohonem 4WD a karoserií připomínající kombi. Model zapadající do prosperujících 60. let minulého století zahájil novou epochu a inspiroval společnost American Motors Corporation* rozšířit záběr i do segmentu ‘životního stylu’ prostřednictvím vlastní modelové řady Jeep CJ – a tento krok byl napodoben i několika dalšími výrobci, včetně Mitsubishi Motors. *AMC v roce 1970 převzala výrobu modelu Jeep od společnosti Kaiser-Jeep

Koncept
MMC na základě průzkumu trhu předvídala poptávku po civilnějších a stylovějších terénních vozidlech odpovídajících dobové atmosféře, a tak nejprve otestovala trh několika ‘lifestylovými’ vývojovými studiemi, jako bylo Pajero I (1973), dokud nebyla připravena finální verze modelu Pajero.

Dalším vývojovým krokem byl koncept Pajero II s karoserií targa, poprvé představený roku 1979 na autosalonu v Tokiu v zářivém a mimořádně stylovém oranžovém odstínu. Svojí formou i obsahem tak potvrdil záměr společnosti Mitsubishi Motors Corporation nabídnout malý civilní vůz pro volný čas, disponující reálnými terénními schopnostmi. Ztvárnění uvedeného konceptu určilo designový jazyk modelu Pajero až do dnešních dnů, včetně typických ‘očí Pajero*’.

*Samotné označení ‘Pajero’ odkazuje na Gato pajero, divokou kočku původem z Jižní Ameriky. Na některých trzích se Pajero prodávalo pod označením ‘Montero’ nebo ‘Shogun’

Pokrokový model
O necelé tři roky později (v květnu 1982) se na japonském trhu objevilo Pajero první generace. Kompaktní SUV od Mitsubishi Motors, zpočátku dostupné ve třídveřovém provedení (délka 387 cm, v provedení s pevnou nebo plátěnou střechou), se připojilo k několika dalším pokrokovým vozům s podobným charakterem, jakými byl Range Rover z roku 1970 nebo Lada Niva z roku 1976; další model Jeep Cherokee (XJ) byl uveden až v roce 1983, tedy rok po Mitsubishi Pajero.

Pajero stavějící na proslulém konstrukčním zázemí Mitsubishi přineslo řadu pokrokových prvků, jako např. nezávislé zavěšení předních kol (s dvojitými lichoběžníky), posilovač řízení nebo odpružená přední sedadla, což počátkem 80. let u vozů tohoto druhu představovalo posun kupředu a odpovídalo to očekáváním cílové skupiny zákazníků.

Inovace pokračovaly s tím, jak Pajero první generace během svého životního cyklu představilo přeplňované vznětové motory s mezichladičem, automatickou převodovku, kotoučové brzdy na všech kolech nebo nový systém zavěšení zadních kol typu multi-link s vinutými pružinami a další technologie...

V návaznosti na to pak druhá generace modelu Pajero (uvedená v lednu 1991) přinesla propracovanou rozdělovací převodovku ‘Super Select 4WD’ – umožňující jízdu s pohonem všech kol a zařazování redukce za jízdy až do rychlosti 100 km/h – ale i neméně propracovaný protiblokovací systém ‘Multi Mode ABS’ – modulární systém pracující v součinnosti s převodovkou Super Select, vč. režimu úplného uzamčení. O konstrukční vyspělosti tohoto vozu svědčí i airbag řidiče a (od roku 1997) technologie přímého vstřikování benzínu (‘GDI’) od MMC, která byla jedním z mnoha světových technologických prvenství Mitsubishi Motors.

Pajero třetí generace, uvedené roku 1999, přineslo mj. samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení všech kol, hřebenové řízení, automatickou převodovkou ‘INVECS’ využívající fuzzy logiku, elektronické řízení rozdělovací převodovky** (nyní označované ‘Super Select 4-II’), elektronické řízení stability vozu ‘ASTC’ atd...

** Systém Super Select 4WD, spojující výhody stálého a přiřaditelného pohonu všech kol, se vyvinul v systém SS4-II; dříve používaný mechanický volič jízdních režimů byl nahrazen elektronicky ovládaným voličem, který přinesl zásadní zlepšení z pohledu uživatele.

Celosvětový dosah
V roce 1983 překonalo Pajero hned dva milníky díky uvedení pětidveřové verze Estate s prodlouženým rozvorem (se třemi řadami sedadel) a současně jeho představením na světových trzích.

I po odečtení konstrukčně spřízněných vozů prodávaných pod jiným označením, tj. Dodge Raider (1987 až 1989) nebo příbuzný Hyundai Galloper (1991 až 2006), se celosvětově od roku 1982 vyrobilo přes 3 milióny* vozů Pajero.

Celosvětové prodejní úspěchy a legendární výkony v motorsportu nakonec přiměly Mitsubishi Motors využít označení Pajero k licencování na světových trzích, uplatněné u mnoha dalších modelů SUV, od Pajera Mini 660 cm3 třídy mini/mikro (pouze v Japonsku, 1994-2012) a kapesního SUV Pajero Junior (1995-1998) až po robustní Pajero Sport, odvozené od modelu L200 (od r. 1996 doposud), resp. od městského modelu Pajero iO** (1998-2007, s nejrůznějšími exteriéry) až po nekompromisní závodní model Pajero Evo... * Výroba závodu Pajero Manufacturing Co., Ltd. společnosti Mitsubishi Motors v japonské prefektuře Gifu plus předpřipravené montážní sady určené k lokální montáži v zahraničí. ** V Evropě lokálně vyráběný model Pajero Pinin (1999-2004)

Závodní ikona
Hbité Pajero dokázalo stejně snadno překonávat silniční úseky i terén (kde to povoluje zákon), a osvědčit se tak jako robustní profesionální pracant nebo luxusní přepravník na venkově. Současně proslulo jedinečnými úspěchy ve světě motorsportu, když se MMC společně se svým tehdejším francouzským distributorem Sonauto rozhodla vstoupit do nejvýznamnějšího světového závodu terénních vozidel: legendární Rallye Dakar.

Sonauto vzdala hold tradici pohonu 4WD automobilky Mitsubishi tím, že vyvinula rallyovou repliku modelu PX33 z roku 1936 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jeden tento vůz byl v roce 1989 nasazen v rámci sedmičlenného továrního týmu na Rallye Paříž-Tunis-Dakar, kde pod vedením Jeana-Pierreho Jaussauda dojel na celkovém 31. místě.

Od své první účasti na Dakaru v roce 1983 dokázalo Pajero nashromáždit pozoruhodnou kolekci závodních úspěchů, včetně 12 vítězství na Dakaru (v letech 1985 až 2007) nebo poháru v seriálu Cross Country Rally (2003) světového šampionátu FIA. Tímto byly položeny stavební bloky pozoruhodné reputace, kterou si MMC získala na globálním trhu SUV, kdy vozům Mitsubishi nemohla konkurovat žádná jiná značka SUV té doby...

... To jsou bezpochyby skvělá doporučení na dnešním nabitém trhu s vozy SUV, kde Mitsubishi Motors umně spojuje odhad trendů na trhu, moderní konstrukční metody a tradici ve světě motoristických soutěží, z čehož čerpají pokroková SUV značky Mitsubishi, ať již průkopnický Outlander PHEV nebo podmanivý Eclipse Cross – a tímto to nekončí...