fotka

Mitsubishi ASX, 1.6 MIVEC – všestranný parťák

  • vydáno: 4.12.2017
  • autor: Jan Horský

Mitsubishi ASX, v rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli tento vůz, který balancuje na pomezí crossoveru a lehkého SUV. Pocitově se cítí dobře v městském prostředí, nezalekne se však ani lehkého terénu.

Asx se samozřejmě nabízí také s pohonem 4x4. K nám se dostal jeho aktuální model pro rok 2018 se základním benzínovým motorem, manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy.

Mitsubishi se s lehkými úpravami prodává od roku 2010, jedná se o velice úspěšný model stran jeho prodejnosti, a to nejen v zahraničí, ale i na domácí půdě.

Uživatel ocení jeho všestrannost, dále pak jeho zajímavou cenovou politiku, jeho jízdní vlastnosti a vnitřní prostor.

Modelový rok 2018 se vyznačuje převážně v přepracování zadní partie vozu, a to v oblasti zadního nárazníku. Lehké změny jsou k vidění také v interiéru.

Mitsubishi Asx se po faceliftu v roce 2013 poněkud zaoblilo, už to není tolik ostře řezaný japonský design, je více neutrální a chce se líbit širšímu spektru uživatelů. Tento tah automobilce vyšel a s prodejností Asx nemá problémy.

Jedná se o poměrně robustní auto, které je zjemněno v rámci svých jednotlivých detailů. Jeho celkové proporce jsou poměrně krátkým přesahem zadní části karoserie, celkem originální a zajímavé.

Přední část vozu působí objemným, mohutným dojmem. Napomáhá tomu samotná výška předních partie a velká přední světla. Od spodních částí světel vychází chromované esovité linky ke spodním partiím předního nárazníků, kde jsou umístěny mlhovky a denní svícení.

Mezi chromovanými linkami je potom umístěn samotný gril přední masky klínovitého tvaru. U předchozích modelů byla právě tato část lemována chromovanou linkou a vozidlu to dělalo takový nevzhledný nos. Od předposledního faceliftu tomu tak již není a asx-ku to jistě prospělo.

Spodní partie nárazníků, dále lemů a prahů jsou opatřeny černým ochranným oplastováním, to vše, v kontrastu s bílou barvou testované verze, vypadalo moc efektně.

Boční partie vozu se nese v klasickém duchu a tradici modelu. Zmínil bych se akorát o velkých zpětných zrcátkách, které jsou velmi praktické a asx jednoduše sluší.

Asx disponuje malým přesahem karoserie zadní partie, což má za následek menší objem kufru. Automobilka svým zákazníkům nabízí možnost, samozřejmě za příplatek, zavazadlový prostor zvětšit o prostor pro rezervu.

Zadní partie doznala v rámci nového modelového roku 2018 největších změn. Došlo k přepracování zadního nárazníku. Nárazník je nově vybaven horizontálním prolisem, linkou, ve které jsou umístěna odrazová světla ve tvaru dvou protichůdných podkov. V jeho spodní části pak najdeme dynamický prvek jakéhosi difuzoru. Nový zadní nárazník celou partii příjemně oživil.

Celkový vnější vzhled vozu je povedený. Jeho robustnost působí reprezentativním dojmem. Testovaná verze byla navíc obuta na efektních 18-ti palcových hliníkových kolech, který celý dojem jen podtrhují.

Interiér Asx působí velmi kvalitně a prostorně. Vozidlo Vám nabízí vyšší pozici za volantem s výborným výhledem.

Palubní deska je přehledná, její ovládání je intuitivní. Testovaná verze byla vybavena multifunkčním volantem, který ovládá audiosoustavu, telefon a tempomat. Volant byl obšitý kůží a jeho spodní část vybavena lesklým plastem, kterým je také obložena střední část palubní desky s displejem palubního infotainmentu.

Přístroje v rámci kapličky před řidičem jsou klasické, mezi rychloměrem a otáčkoměrem je dále umístěn displej palubního počítače, který Vás informuje o aktuální, nebo průměrné spotřebě, dojezdu, stavu paliva, teplotě motoru, čase kdy máte ideálně řadit atd.

Střední část palubní desky byla vybavena dotykovým displejem, výdechy klimatizace a jejím ovládáním, výhřevem sedadel řidiče a spolujezdce, dále pak konektorem USB.

Volič manuální převodovky, který je spolu s ruční brzdou a držáku na pití umístěn ve středovém sloupku, má ne zcela vzhledně převýšený rozměr. Přikláním to však k ergonomii vysokého posedu v pozici řidiče.

Místa na sezení je ve voze dostatek i pro pět dospělých cestujících, vnitřní prostor je poměrně dost široký. Poměrně strmý mi přišel akorát opěrák zadních sedadel.

Motorizace Asx, tam máte k dispozici výběr ze třech pohonných jednotek.

Základní zážehová šestnáctistovka MIVEC s pohonem pouze přední nápravy, dále pak dvojici vznětových motorů 1.6 DI-D a 2.2DI-D.

Dieselový motor 1.6 DI-D se prezentuje jako úsporný s kombinovanou spotřebou paliva okolo 5l/100km s dostatečným točivým momentem 270 Nm.

Testovaný benzínový motor 1.6 MIVEC nabízí výkon 177 koní v kombinaci s manuální převodovkou.

Vrcholem nabídky je potom dieselový 2.2 DI-D, který disponuje vysokým výkonem a točivým momentem v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou.

Mitsubishi Asx využívá pohonu buď přední nápravy, nebo náprav obou. V tomto případě využívá elektronicky řízený systém 4WD, který uživateli nabízí možnost výběru ze třech jízdních režimů. V rámci výběru jízdního režimu přizpůsobí záběr kol momentálním požadavkům a jízdním podmínkám.

Funkci mezinápravového diferenciálu tady zastává elektronický ovládaná spojka, která stanoví optimální rozdělení točivého momentu mezi jednotlivé nápravy.

Stabilitu vozu pak podporují vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu.

Testovaná benzínová šestnáctistovka se povětšinu času projevovala tichým a kultivovaným dojmem. Jen v rámci jízdy po dálnici jsem u ní občas postrádal dostatek výkonu a zaznamenal její vyšší hlučnost, a to díky absenci šestého rychlostního stupně manuální převodovky.

Mitsubishi Asx je zajímavou volbou, je všestranné, pohledné a za rozumnou cenu. K jeho všestrannosti bych si osobně představil pohon 4x4 a silnější naftové provedení.

Motor

Typ motoru: zážehový řadový čtyřválec

Válce: 4

Zdvihový objem (ccm): 1590

Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 86/6000

Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 154Nm/4000ot.

Provozní vlastnosti

Maximální rychlost (km/h): 183

Zrychlení 0-100 km/h (s): 11,5

Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): 6,9/4,9/5,7

Emise CO2 (g/km): 131g/km

Rozměry a hmotnosti

Zavazadelník - sedadla/sklopená: 488/1219

Objem nádrže (l): 63

Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1360/510

Rozměr pneu: 225/55 R18

Vnější rozměry

Délka (mm): 4365

Šířka (mm): 1810

Výška (mm): 1640

Rozvor (mm): 2670

cena x výkon: 8

kvalita zpracování: 8

bezpečnost: 7

jízdní vlastnosti: 7