fotka

Mazda CX-5. Čistě, jasně a jednoduše.

  • vydáno: 18.1.2018
  • autor: Petr Hrubant

Tentokrát se nám do spárů dostala nová Mazda CX-5 druhé generace. Jedná se o středně velké SUV, které si s pohonem všech kol hravě poradí s lehčím terénem. Oproti svému prvogeneračnímu předchůdci prošla změnou designu. Tenčí LED světlomety, zvětšená maska a znak Mazdy samotné. Také byla doplněna o ostřejší křivky, které tomuto vozu prostě sedí a zároveň jako celek působí sportovněji a agresivněji. Námi testovaný vůz měl nově zahrnutou barvu karoserie Soul Red Crystal. Díky této barvě se auto stává nepřehlédnutelné a také vynikají detaily, které v druhé generaci tento vůz obdržel. Design se skutečně na tomto japonci vydařil. Také i proto patří CX-5 mezi nejlepší crossovery této značky. Počet prodaných kusů celosvětově převyšuje 1,5 milionu.


Také interiér prošel změnou, kdy má řidič i cestující více prostoru a dokonale odhlučněný vnitřek přináší komfotní cestování kamkoli.


Motor

V testovaném modelu byl osazen dieselový motor s označením 2.2 Skyaktiv D150 AWD s manuální šestistupňovou převodovkou. Oproti stejné motorizaci se pyšní manuální převodovka lepším zrychlením 0-100km/h (man 9,6s/ aut 10,1s), vyšší maximální rychlostí o 3km/h (man 199km/h vs. aut 196km/h a nižší udávanou kombinovanou spotřebou (man 5,4l/100km vs. aut 5,8l/100km). Má týdenní kombinovaná spotřeba se pohybovala kolem 7,2L/100km. Výkon 110kW (150HP) Vám bude dostatečně stačit jak na silnici, tak v terénu a díky 4x4 můžete být bez obav, že by kola měla tendenci prokluzovat. Také motor pěkně zabírá v nižších, středních i vyšších otáčkách. Šestistupňová manuální převodovka funguje příjemně, i když pokud srovnám Mazdu např. se Škodou, přišlo mi řazení Mazdy o kousíček tužší. Ale to na pohodlí řidiče, ani žádných jiných vlastnostech CX-5 nic nemění. Toto je spíše věc zvyku. Také bych tu rád zmínil systém Skyaktiv, který šetří palivo i motor.


Podvozek

I podvozek prošel několika inovacemi oproti první generaci. Nová Mazda CX-5 je o 10 milimetrů delší a o 35mm nižší. Toto dodává vozu dynamiku , která je za volantem opravdu znát. A se svou světlou výškou 192mm, délkou 455cm, šířkou 184cm, výškou 168cm a rozvorem 270cm je CX5 perfektně ovladatelná jak na asfaltu, tak i v terénu. Tento model má systém G-Vectoring, který při průjezdu zatáčkami, rozděluje kroutící moment mezi jednotlivá kola a tím potlačuje nedotáčivost vozu. Také se zvýšila tuhost karoserie, což také přispívá k lepším jízdním vlastnostem.


Interiér

Když porovnáme ostatní části vozu, interiér prošel největší a nejvýznamnější změnou oproti minulému modelu. Začněme u řidiče. Ihned po vstupu, Vás zaujmou pohodlná sedadla a dostatek prostoru kolem nich.Totéž platí i o multifunkčním, vyhřívaném volantu díky němuž se nová mazda řídí opravdu lehce a jednoduše. Dále tu máme přehledné budíky v podobě tří tunelů a aby japonští konstruktéři na nic nezapomněli, je tu k dispozici i Head-Up displey, kde můžeme sledovat mrtvý úhel, rychlost, tempomat nebo rychlostní omezení. Dále nutno pochválit jednoduché a přehledné uspořádání ovládacích tlačítek. Vše co skutečně řidič potřebuje za jízdy, má okamžitě po ruce. A do pokročilejších funkcí se snadno proklikáte pomocí otočného tlačítka nebo dotykového displeye uprostřed palubní desky. Displey je umístěn na nejvyšším bodě palubky, takže je stále v zorném poli řidiče. Co se týče zadních sedadel, mazda skrývá dostatek prostoru i pro urostlejší pány a to jak na výšku, tak i pro kolena. Interiér na tomto voze se opravdu povedl a vystihuje jednoduchost, praktičnost, ale i příjemný a elegantní vzhled.

Zavazadlový prostor má objem 506L. Po sklopení zadních sedadel pak dostaneme 1620L.


Cena


Cena CX-5 startuje na 560 900,--Kč ve výbavě Emotion s benzínovým dvoulitrovým atmosferickým motorem (121kW) a manuální převodovkou. Testovaný model měl výbavu Revolution v ceně 848 900,--Kč. Motor a interiér jsem zmínil výše, ale tato výbava zahrnuje i 19-ti palcová kola. Cena za takový vůz je tedy více než zajímavá a Mazda zasadila na trh velice těžkého konkurenta ostatním lehkým SUV jako je například škoda Kodiaq.


Bezpečnost


Tento vůz je praktický po všech stránkách. Je působivý jako bezpečný rodinný vůz, pohodlný pro cestování i pro každodenní ježdění. Řidiči hodně ulehčují řízení jízdní asistenti jako například asistent jízdy v pruzích nebo sledování mrtvého úhlu. Je těžké se na jízdu v tomto voze netěšit. Za zmíňku také stojí zisk pěti hvězdiček (tedy maximální možné hodnocení) v nárazových testech EURO NCAP.


Závěr

Druhá generace Mazdy CX-5 se konstruktérům z Hirošimy opravdu vydařila. Poukazuje na jejich designový jazyk KODO (duše v pohybu) a je zde zviditelněna snaha o souznění „jezdce a koně“. Za mě dostává určitě palec nahoru.