fotka

Dakar 2016 - Náročná maratonská etapa

  • vydáno: 13.1.2016
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Red Bull, ASO, KM Racing, Buggyra, Bonver Dacar Project
reklama

Opravdu těžký Dakar začal až po dni volna a dnes čekala první část maratonské etapy v extrémních teplotách a poprvé v opravdu náročných dunách. Do problémů se znovu dostal Sebastian Loeb, který si s písečnými dunami zatím moc neví rady a v etapě několikrát zapadl.

Po rychlé první polovině Dakaru nyní přichází čas pro auta s náhonem 4x4, pro které bude hluboký písek sjízdnější, než pro zadokolky. Do problémů se dnes z teamu Peugeot nedostal jen Loeb, ale defekty a velká ztráta potkaly i Peterhansela, který se tak musel poroučet z průběžného vedení a přenechat svou pozici Carlosu Sainzovi, který náročnou etapu vyhrál. Překvapivé druhé místo v etapě si vyjel Van Loon s Mini a na třetím místě dojelo další Mini, které řídil Miko Hirvonen, tedy další přeběhlík z klasické Rally.

Z našich byl tentokrát nejrychlejší Míra Zapletal, který si vyjel patnáctou pozici se ztrátou 26 minut na Sainze. Martin Prokop dojel devatenáctý, Dušan Randýsek s bugynou 34. Náročné písečné duny jeho lehkému Arctic Catu zjevně svědčily, protože se jedná o jeho nejlepší výsledek od začátku Dakaru. Bohužel až na 68. místě s šestihodinovou ztrátou je v cíli Hummer Tomáš Ouředníčka.

Výsledky

1. Carlos Sainz (ESP) 02:35:31
2. Erik van Loon (NLD) +00:00:10
3. Mikko Hirvonen (FIN) +00:00:17
4. Giniel de Villiers (ZAF) +00:00:38
5. Nasser Al-Attiyah (QAT) +00:02:04
6. Cyril Despres (FRA) +00:06:46
7. Stéphane Peterhansel (FRA) +00:09:12

Průběžné pořadí

1. Carlos Sainz (ESP) 28:39:24
2. Stéphane Peterhansel (FRA) +00:07:03
3. Nasser Al-Attiyah (QAT) +00:14:38
4. Mikko Hirvonen (FIN) +00:34:50
5. Giniel de Villiers (ZAF) +00:53:18

Kamiony

Náročná etapa zjevně sedla značce Iveco a my můžeme jen litovat, že už nemáme ve hře Aleše Lopraise. Na prvním místě dojel De Rooy a za ním jeho teamový kolega Van Genugten. Na třetím místě dokončil etapu Karginov s Kamazem, ale čtvrté už je znovu Iveco Villagry. Na skvělém sedmém místě dokončil etapu Tomáš Vrátný s Tatrou. O místo za ním dojel Jaroslav Valtr, který svou Tatru dovezl do bivaku se třemi defekty a dojel jen díky dofukování kol. Martin Macík tentokrát ztratil přes hodinu a dokončil jako 22. Dušan Randýsek dojel 32. a hned pozici za ním dojel Martin Kolomý, který se dlouho neobjevoval na třetím kontrolním bodě. Co se stalo s jeho Tatrou se pokusíme co nejrychleji zjistit.

Celkově vede De Rooy s náskokem 27 minut na NIkolayeva a 41 minut na třetího Villagru. Nejlepším z našich je aktuálně devátý Valtr, Martin Macík je 12., Tomáš Vrátný 16., Martin Kolomý 22. a Dušan Randýsek 44.

Výsledky

1. Gerard de Rooy (NLD) 02:41:20
2. Ton van Genugten (NLD) +00:03:59
3. Andrey Karginov (RUS) +00:16:04
4. Federico Villabgra (ARG) +00:16:45
5. Eduard Nikolaev (RUS) +00:19:14

Průběžné pořadí

1. Gerard de Rooy (NLD) 28:30:46
2. Eduard Nikolaev (RUS) +00:27:12
3. Federico Villabgra (ARG) +00:41:24
4. Pieter Versluis (NLD) +00:44:00
5. Ton van Genugten (NLD) +00:45:02
6. Ayrat Mardeev (RUS) +00:51:49

Dnešní etapa pohledem Martina Macíka

Martin Macík se svou posádkou v pondělí startoval do náročné 9. etapy z 13. místa. A tentokrát to nebyla žádná legrace. „Máme za sebou extrémně těžkou etapu a musím říct, že jsme si během ní poprvé sáhli na dno našich sil,“ popisuje Martin Macík. „V úvodu jsme předjeli dva kamiony. A potom to začalo. Zapadli jsme, ale auto nám, naštěstí, pomohl vykopat jeden z projíždějících závodníků, kterému tímto velice děkujeme. Vydali jsme se znovu na cestu a pomalu se začali prokousávat vpřed,“ popisuje vývoj závodu pilot Liazu Martin Macík.

Na trati bylo obrovské vedro a terén, kterým kamiony projížděly, byl hodně rozbitý. „Jen pro ilustraci, přes sto kilometrů jsme jeli na jedničku, víc se nedalo,“ popisuje Martin. „Auto bylo totálně rozžhavené. A pak přišlo další nadělení. Museli jsme měnit kolo, protože nám začalo utíkat. Myslím, že částečně za to mohlo to obrovské horko. Byla to hodně náročná situace, protože nám došla voda, byli jsme už fyzicky vyčerpaní z řešení předchozí nehody, přehřátí, měli jsme mžitky před očima a vůbec se nedalo dýchat. Všude kolem byla mračna vápenatého prachu, který nás dusil. Za zhruba 25 minut jsme kolo vyměnili, naskočili do auta, šlápli na to a zase začali předjíždět auta před námi. Zastavily nás až červené praporky pořadatelů, které signalizovaly předčasný konec etapy,“ popisuje Martin.

Další články z rubriky:

Copyright © 2010-2016 offroadweb.cz