Ford Mondeo 4×4 – Velký návrat

Nové Mondeo se Fordu rozhodně povedlo, o tom není třeba nikterak pochybovat. Jasně odlišný design, technologie, které byly dříve výsadou konceptů nebo mnohem dražších aut. Nelze pochybovat o tom, že to vše udělalo z Mondea velmi žádané zboží. Jak ale bude fungovat nová čtyřkolka, kterou Ford představil?

Jak jsem psal výše, mě osobně se Mondeo líbí. Přední vysoká maska tak trochu připomíná Aston Martin a auto díky tomu působí velmi sebevědomě. Čtyřkolku zvenku nijak nepoznáte. Nemá žádné přídavné plasty, dokonce ani nápis na zadních dveřích. Možná proto na nás kolemjdoucí divně koukali, když jsme Mondeo proháněli po polní cestě a testovali záběr zadní nápravy.

Interiér je tradičně „Fordí“. Řidič je za volantem obklopen středovým panelem, na kterém má vše snadno po ruce včetně tlačítka parkovací brzdy. Na středovém tunelu je také nápis, že software palubního systému dodává Microsoft a věřte, nebo ne, ten funguje bezchybně.

Celý interiér je plný barev zajímavého podsvícení ovladačů i displejů palubní desky a multimediálního systému. Barvy velmi dobře pomáhají snadném ovládání všech nastavení. Párování s telefonem i další práce s médii je vynikající a funguje perfektně.

Ford je také právem velmi pyšný na nové ergonomické sedačky. Ty naše jsou navíc potažené kůží a vyhřívané, stejně jako volant a celé přední sklo. V zimním období, než se naftový dvoulitr ohřeje, se tak nemusíte bát prvním kilometrů v chladném autě. Stěžovat si nemohou ani cestující na zadních sedačkách. Ti mají v kombíku dostatek prostoru nad hlavou i před koleny a problém zde tak nebudou mít ani nejvyšší postavy.

Zajímavé je, že i když na první pohled působí rozmístění ovládacích prvků tak trochu neorganizovaně a chaoticky, po usednutí do auta jsem od prvních kilometrů přesně věděl kam pro co sáhnout, což u některých aut trvá několik desítek kilometrů.

V naší testované čtyřkolce je motorizace 2.0 TDCi Duratorq o výkonu 110 kW/150 k. Točivý moment motoru je 350 Nm. Na papíře tedy údaje, které by si i s Mondeem měly vědět rady. Výkon je na všechna čtyři kola přenášen přes manuální šestistupňovou převodovku. K dispozici je samozřejmě i automat. K tomu se ale dostaneme v jednom z dalších testů.

Ford ovšem nemá stálý pohon 4×4, prioritně je poháněna pouze přední náprava. Elektromagnetická spojka pak pouští výkon na zadní kola až v případě ztráty trakce na těch předních, při rozjezdech do kopce nebo při nutné korekci přetáčivosti či nedotáčivosti vozu. Mondeo samozřejmě není auto do těžkého terénu, ale nabízí hlavně bezpečnost a jistotu i na kluzkém povrchu nebo v zimě.

Komfort a jistota

Jízda v Mondeu je velmi příjemná a komfortní. O tom, že jedete ve čtyřkolce, se dozvíte jen z palubní desky, na které si můžete zobrazit aktuální distribuci výkonu na nápravy. Celkově je jízda v novém Mondeu opravdu přirozená.

Mondeo si nevedlo špatně ani v utažených zatáčkách, kde mohl vyniknout pohon 4×4, díky kterému jelo auto jistě a za volantem jste necítili žádnou nejistotu, nebo prokluz, zkrátka stačilo otočit volantem tam, kam chcete jet a čekat až tam dojedete. A čekání to díky dynamice motoru není nijak dlouhé.

Na polní cestě jsme pak mohli vyzkoušet, jak rychlá umí elektronicky řízená čtyřkolka být. Když se na auto podíváte z boku při akceleraci, můžete vidět, že přední kola se nestačí protočit ani o čtvrt otáčky, když začnou zabírat kola zadní. Počítač situaci díky senzorům vyhodnocuje každých 12 milisekund a kromě otáček kol vyhodnocuje i natočení volantu, stisk plynového pedálu a spojky.

Mondeo je bezpochyby velmi atraktivní vůz, což ovšem není vše. Ford ukázal, že umí vzhed příjemně skloubit s perfektní technikou i zajímavými inovacemi. Velmi dobře funguje i nová čtyřkolka, mimochodem Mondeo mělo čtyřkolku naposledy v roce 95. Velmi zajímavá je i jeho cena. Mondeo 4×4 stojí 805 990,- Kč, námi testovaná varianta i s výbavou pak vychází na 1 095 940,- Kč.


Technické údaje



Autor: Matěj Oliva

Ford Mondeo 4×4 – Velký návrat
Přesunout se na začátek