Smyk na silnici není nic příjemného. Vzhledem k ročnímu období a počasí bude samozřejmě přibývat situací, kdy se auto stane neovladatelné. Mohou za to teploty a s nimi spojený led, sníh nebo další jevy, které způsobí horší sjízdnost jinak dokonalého asfaltu. V tu chvíli se může auto dostat do smyku. Ale jak z něho ven?
Co se vlastně děje?
Není smyk jako smyk. Ve chvíli, kdy se auto stává neovladatelným, je namístě si uvědomit, co se vlastně děje. Právě zhodnocení situace je v daný okamžik tím nejdůležitějším. Když, jednoduše řečeno, správně zanalyzujeme problém, můžeme o to snadněji najít a aplikovat řešení. Jasně platí, že pokud uděláme chybu, místo vybrání smyku skončíme v příkopu.
Smyk přední nápravy
Jedná se o druh smyku, při kterém auto nezatáčí tak, jak bychom si představovali. Jednoduše řečeno, otočíme volantem, ale vůz jede stále rovně. V tu chvíli je třeba ubrat plyn, sešlápnout spojku a hlavně nebrzdit. Dále je třeba myslet na to, že i volant by měl být při smyku přední nápravy v klidu. Tedy je třeba volantem auto spíše jenom lehce vyrovnávat a snažit se, aby zůstalo na silnici. Jakmile ucítíme záběr, dá se říci, že smyk přední nápravy je zvládnutý a lze pokračovat v cestě.
Smyk zadní nápravy
Tento smyk poznáme celkem jednoduše. Řidiči říkají, že jim doslova ustřelila záď vozu nebo že je záď jejich auta začala předjíždět. Velmi často nastává při rychlejším průjezdu zatáčkou. Zvládnutí smyku zadní nápravy je opět založeno na tom, že se ubere plyn a nebrzdí se. Důležitým manévrem je v případě tohoto smyku i pohyb volantem. Volant je třeba natočit proti vybočení zádi. Jednoduše řečeno, když záď vybočuje vlevo, točte volantem doprava. Sice to vypadá na první pohled nepřirozeně, ale i toto vám může pomoci smyk zvládnout. Jakmile se auto vyrovná, je možné obezřetně pokračovat v jízdě.
Zdroj: https://www.defensivedriving.com/blog/what-to-do-if-your-car-skids/