Moderní vozy jsou doslova prošpikovány různými moderními asistenty. Díky tomu je řidič potřeba stále méně. Auto dokáže samo zpomalovat a zrychlovat, držet se v pruzích, zastavovat a rozjíždět se nebo pomáhat při krizových manévrech. To vše je ale často k ničemu, když se lidé s autem nedokážou ani rozjet. Proč? Protože v něm hledají jeden z nejdůležitějších prvků.
Kde je řadicí páka?
Desítky let bylo naprosto běžné, že se řadicí páka nacházela na svém, správném místě. Tedy ve středu auta, mezi předními sedadly. A je jedno, zda to byla klasická řadicí páka – v případě manuálu – nebo se jednalo o volič převodovky – u automatu. Právě na ten se zaměříme, jelikož u některých aut byste klasickou řadicí páku hledali marně.
Konec standardnímu řešení
Automobilky inovují a mění, co se dá. Klasický výrazný, velký a snadno nahmatatelný volič převodovky postupně mizí. Lepší variantou ještě zůstává to, že má stále své místo tam, kde je řidič zvyklý. Pouze dostává zcela nový kabát. Příkladem mohou být různé kolébky nebo podobné přepínače. V jiných vozech zase můžete narazit na klasická tlačítka R, N, D a P, jejichž stisk nahrazuje klasický pohyb řadicí pákou.
Jsou i na jiných místech
Moderní voliče převodovek jsou i na jiných místech, než je původní klasický středový tunel auta. Co například takový model ID od Volkswagenu, kde volič převodovky najdeme vlastně v oblasti volantu, za ním, v místě přístrojové kapličky? A u stejného koncernu ještě zůstaneme, jelikož na hodně podobném místě má volič převodovky třeba i nový Multivan. A podobných příkladů bychom našli více než dost.
Nic proti inovacím, ale současné trendy mohou z nových aut udělat vozy, kterých se běžní lidé bojí. Třeba už jenom proto, že vlastně nevědí, kde a jak zařadit rychlostní stupeň, a budou mít problém s tím, se vůbec rozjet. Ne každý se v nových vozech orientuje a ne každý ví, jak velké změny v interiérech některých automobilek probíhají.
Zdroj: https://www.caranddriver.com/features/a15092769/why-are-so-many-new-cars-gear-selectors-stupid-column/