Stanice technické kontroly jsou místem, které musí navštěvovat každý majitel nebo provozovatel vozidla. Po prvních čtyřech letech následně pravidelně po dvouletých intervalech. Kdo by si myslel, že místní technici sledují opravdu jenom technický stav auta, je na omylu. Problém na STK mohou způsobit klidně i pneumatiky.
Problémy s pneumatikami
Kdo někdy STK navštívil a neměl hliníkové disky, ale klasické plechové, možná už zažil první drobné šikanování. Technik měl problém, že jsou na kolech poklice, a tak je řidič musel sundat, jinak klidně hrozilo, že auto neprojde. V tomto okamžiku jde ale stále o banalitu, protože problém může hrozit i mnohem větší.
Technika na STK nezajímá jenom to, zda má pneumatika dostatečný vzorek. Zajímá ho také to, zda má odpovídající rozměr. Ne v tom smyslu, jestli na autě sedí a pasuje. Zajímá ho, jestli rozměry pneumatiky sedí s tím, co je zapsáno v technickém průkaze vozidla.
Problémy s papíry
Na STK tedy může dojít k vcelku kuriózní situaci. Majitel auta, s čerstvě obutými, novými, špičkovými zimními pneumatikami bude mít problém, jelikož právě tento rozměr není zapsán v jeho technickém průkaze. Co na tom, že právě stejné dostal třeba od předchozího majitele nebo na stejném rozměru roky před tím jezdil. Technikovi to nesedí a může mít problém.
Pomůže absurdní věc
V tu chvíli může dojít k paradoxní situaci. Když řidič se svým vozem odjede, přezuje na letní sadu, která rozměrově sedí s údaji v technickém průkazu, může na STK bez problémů projít. Přitom z hlediska bezpečí na silnicích jsou v zimním období mnohem lepší zimní pneu, včetně těch, které nejsou v technickém průkazu zapsány.
Rozdíl v papírech
Dodejme také, že konkrétní rozměry pneu si lze nechat do technického průkazu zapsat. V praxi to může vyvolat ještě absurdnější situaci, kdy po vás na STK přijede někdo s naprosto stejným vozem, s naprosto stejnými pneumatikami, ale projde, jelikož je má v papírech zapsané.
Zdroj: https://www.liikenneturva.fi/en/road-safety/car-tyres/