Renault chtěl modelem Kadjar vyplnit mezeru mezi Kapturem a Koleosem, ale vypadá to, že se to trochu vymklo. Ve všech rozměrech je Kadjar jen o něco málo menší než Koleos a spíše prezentuje hravější a elegantnější variantu SUV. Nás ale hlavně zajímá, jak jezdí.
Kadjar za svůj vznik vlastně vděčí Nissanu Quasquai, který jsme nedávno testovali. Tento veleúspěšný crossover sdílí s Kadjarem platformu a rozhodně to není od věci. Kadjar má ale dle našeho názoru povedenější a elegantnější design, jak se ostatně na francouzské auto sluší a patří. Oblé tvary vypadají velmi elegantně a Renault v nich poznáte na první pohled. Nechybí samozřejmě moderní technologie, jako jsou LED v zadních i předních světlech a blinkrech.
Pod kapotou Kadjara se schovává čtyřválcový diesel 1.6 dCi o výkonu 96 kW a točivém momentu 320 Nm. Pokud budete chtít náhon 4×4 je to vaše jediná možnost. U dvoukolky je k dispozici i benzínový motor. V kombinaci s tímto agregátem můžete mít pouze šestistupňovou manuální převodovku.
V interiéru najdete několik dalších společných prvků s Nissanem Quasquai, jako jsou tlačítka pro přístup do dveří, nebo tlačítka pro ovládání stahování oken. Stejný je i automatický doběh okna pouze u dveří řidiče. Zbytek interiéru je ale zcela odlišný a jde svou cestou. Je přehledný, všechno najdete velmi intuitivně včetně ovládání palubního systému.
Na tom se mi líbí možnost jednoduchého ovládání bezpečnostních systémů, jako je třeba hlídání jízdního pruhu. Když totiž najedete na čáru, systém se ozve poměrně agresivně, což je samozřejmě v pořádku, ale pokud jedete třeba po opravovaném úseku dálnice, kde přejíždíte čáry, může to být dost otravné. Vypnout jde ale v podstatě dvěma kroky.
Celý systém je poměrně přehledný, ale relativně pomalý. Po stisku dotykového displeje musíte někdy čekat i vteřinu, než palubní počítač přejde k vaší volbě. Není to nic tragického, ale v jinak přehledném a dobře ovladatelném palubním počítači je to někdy trochu otravné. Jinak je ovládání velmi příjemné, vše jsem našel na první pokus a ani párování telefonu nebyl problém.
Pozice za volantem v kožených sedačkách je příjemná a své pohodlí si tu najde řidič snad každé postavy. Vše máte dobře po ruce včetně ovládání palubního počítače na volantu. Jediné, co jsem chvíli hledal je ovládání rádia, které je na samostatné páce na pravé straně pod volantem. S volantem se ale neotáčí.
Ovládání náhonu 4×4 je umístěno na středovém tunelu a má tři polohy. Z Kadjara můžete udělat klasickou dvoukolku, nechat automatiku, aby připojovala zadní náhon pouze pokud je to třeba, nebo uzamknout náhon 4×4. O připojení náhonu na zadní víceprvkovou nápravu se stará elektromagnetická spojka.
Co je velmi luxusní je zvuk audiosystému Bose. Ten je součástí nejvyšší výbavy se stejným názvem, který dostanete výhradně s dieselovým motorem. K tomu dostanete celou řadu dalších výbavových prvků, jako například LED svícení, dešťový senzor, dvouzónovou klimatizaci a mnoho dalšího.
Univerzál
S Kadjarem jsme najeli opravdu pořádnou porci kilometrů a musím hned na úvod říct, že to byly kilometry mimořádně příjemné. Začneme hned u nastupování do auta, které je i pro vyšší postavy snadné, dobrý je i přístup na zadní sedačky a problém není ani ukládání ratolesti do autosedačky. Velmi dobře přístupný je i zavazadlový prostor o objemu 472 litrů s dvojitou podlážkou. Pokud potřebujete více prostoru, stačí zatáhnout za páčku a sedačky se sklopí do absolutní roviny bez překážek.
Velmi příjemně nás překvapil motor. Je velmi tichý a kultivovaný a pokud je ohřátý, bude vám dělat problém rozpoznat, zda se jedná o benzínový, nebo naftový agregát. Až podle zátahu ve středním pásmu poznáte, že se jedná o diesel. No a samozřejmě podle spotřeby, která se v našem testu dlouhodobě usadila na hodnotě 6,8 litru. Celkem hypnotizující je pak pomůcka na palubní desce. Když jedete úsporně, vidíte celý stromeček s listy, pokud šlápnete Kadjaru na krk, začínají stromečku ubývat lístky. Je to sice prkotina, ale musím říct, že jsem se přistihl, že to na mě celkem funguje a podvědomě jsem se snažil mít stromeček co největší. Svou jízdu navíc můžete vyhodnotit ve statistikách ekojízdy.
Řadící asistent ale rozhodně neposlouchejte. Pokud totiž chcete s Kadjarem zrychlit (stovku umí za 10,5s), musíte ho nechat trochu vytočit. Odměnou je pak celkem svižné svezení. Pak ale včas přeřadit a zbytečně diesel nepřetáčet. Převodovka je velmi dobře odstupňovaná, i když by si podle mě zasloužila kratší řadící páku, díky které musíte zvedat ruku nepříjemně vysoko a zbytečně prodlužuje dráhu řazení.
Jízda v Kadjaru je příjemná, auto vás ničím neobtěžuje a ani vás nenutí k rychlé jízdě, jako tomu je u sesterského Quasquaie. Podvozek je dostatečně komfortní, ale v zatáčkách auto podrží. Kadjar zkrátka nikam nepospíchá, rád dodržuje předpisy a občas jsem si říkal, kam se sakra všichni okolo ženou.
Terén
O nějakém velkém offroadu nemůže být řeč. My jsme vyzkoušeli polní cesty, nějakou tu šotolinu, mokrou vozovku. Tady všude funguje Kadjar perfektně. Hodně mě překvapila rychlost elektromagnetické spojky, která připojí zadní náhon už při menším protočení předních kol. Například na sněhu tak zbytečně neztratíte trakci a rychlost potřebnou pro zdolání kluzkého kopce. Pomůže vám samozřejmě i stabilizační systém. Ten se dá vypnout, ale znovu se automaticky zapne při 55 km/hod.
Celkově je Kadjar příjemné univerzální auto, které sice v žádném parametru nenabízí hodnoty na světový rekord, ale nabízí vyvážený mix, který zkrátka funguje. Pokud máte rádi Francii, jistě vás okouzlí elegantní design a příjemný interiér. K tomu je tu vynikající motor a skvěle fungující čtyřkolka.
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot