Škodovka přišla v nové generaci kromě oblíbené verze Scout i s klasickým kombíkem 4×4. Bude neoplastovaná čtyřkolka stačit i horalům? Je třeba připlácet za variantu Scout, nebo raději přidat výbavu do „běžné“ Oktávky?
Souběžně s příchodem kombíku přišla i varianta 4×4 s oblíbeným systémem náhonu s mezinápravovou Haldex spojkou páté generace s elektronickým řízením. K tomu je tu systém EDS, který nahrazuje přibrzďováním kol uzávěrky diferenciálů. Stejný systém využívá i Scout. V nabídce jsou tři motorizace, každá se svou převodovkou. Vybírat můžete z 1.8 TSi, 1.6 a 2.0 TDi. Zatímco benzín a velký diesel můžete mít s DSG převodovkou, 1.6 je výhradně v manuálu. Ten má šest stupňů, které budete s točivou 1.6 rozhodně potřebovat.
V naší testované Octavii v luxusní topaz brown metalíze a výbavě Style je zabudován menší diesel o výkonu 77 kW. To na papíře nevypadá v kombinaci s kombíkem a pohonem 4×4 nevypadá nejlíp, ale o tom, jak je to v praxi jsme se mohli přesvědčit při opravdu dlouhém testu, při kterém jsme mohli auto prohnat i po německých dálnicích cestou na autosalon do Frankfurtu.
Naše předváděčka mela celkem zajímavou a bohatou výbavu. Nejvíc mě potěšilo nezávislé topení s dálkovým ovládáním. Pokud jezdíte v zimě a auto vám stojí venku, oceníte tuhle funkci naplno, za pár minut máte vytopeno. V kombinaci s vyhřívaným předním sklem a čtyřkolkou jde o ideální auto do každého počasí.
Uvnitř Octavie nás překvapilo překvapivé pohodlí. Sedačky jsou vyvedené v černé kůži, ergonomie je jak jsme zvyklí perfektní, stejně jako zpracování všech detailů. Nechybí přehledný palubní systém s intuitivním ovládáním a bezproblémovou konektivitou. Špatně na tom nejsou ani spolujezdci na zadních sedačkách, ti si stěžovali jen na velký hluk ve vysockých rychlostech.
Budete hodně řadit
Jízda s novou Octavií byla vždy příjemná a čtyřkolka se nijak nevymyká. Řízení je příjemné a přirozené, s ničím se neperete, z auta je dobrý výhled. Dokud jedete na suchém a dobrém povrchu, o čtyřkolce v podstatě nevíte. Její kouzlo nastane až v prudkém dešti, kde jedete jako po kolejích a naprosto jistě ať se děje co se děje. Při tom ale vůbec netušíte, jak spojka připíná zadní náhon a elektronika hlídá stabilitu auta. To vše je na autě, vy jen řídíte.
Motor 1.6 TDi (77kW, 250 Nm.) sice nenabízí tak masivní zátah a točivý moment, jako dvoulitr, ale úplně marné to také není, kór když bereme v úvahu, že jedeme s kombíkem s náhonem 4×4, který sám o sobě něco váží. Motor začne razantněji zatahovat až ve 2500 otáčkách a pokud potřebujete někoho předjet, nebo zrychlit do kopce, musíte chtě nechtě podřadit a nechat motor vytočit.
Převodovka naštěstí funguje výborně a častější řazení vás nebude nijak obtěžovat. Překvapivě dobrá byla i spotřeba. Při dlouhém dálničním přejezdu přes Německo s plně obsazeným autem jsme dosáhli spotřeby 6,5 litru, při běžné jízdě se kombinovaná spotřeba nepřehoupne přes pět litrů.
Zkusili jsme Octavii samozřejmě prohnat i po polních cestách, kde mohla čtyřkolka ukázat, co umí. A umí toho dost. Především se nám líbí, jak dokáže elektronika kontrolovat optimální trakci na všech kolech. A auto nezmate ani prudké zatočení na prašné cestě, nebo rozjezd na kluzkém povrchu. Zkrátka jediné, co vás bude omezovat je světlá výška.
Test, při kterém jsme najezdili bezmála 2000 kilometrů rozhodně stál za to. Octavia v něm ukázala, proč je jedním z nejpopulárnějších aut v České Republice. Je praktická, prostorná, příjemně se řídí a dokáže nabídnout velmi zajímavé možnosti výbavy, které si v ničem nezadají s vozy vyšší třídy. Třešníčkou na dortu je pak pohon 4×4 se spojkou Haldex páté generace, která vám dodá jistotu v řízení prakticky na každém povrchu.
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva, Foto František Chobot