Testovací sezona Offroadwebu začala v plné parádě tím největším, co se nám mohlo dostat do rukou. Po evropských silnicích se jich sice moc nepotkáte, ale když už se vám poštěstí, zanechá setkání s Raptorem opravdu hluboký dojem. Zatímco u nás o Raptoru mnoho lidí neslyšelo, ve Státech se stal doslova legendou, už jen proto, že dokázal pokořit slavný závod Baja 1000.
Raptor na první pohled zaujme především svou velikostí. Pokud vedle něj postavíte konvenční pick-up jako je Navara, bude působit jako auto pro manželku na nákupy. Velikost auta ještě umocňuje mohutná přední maska hrdě nesoucí nápis FORD. Vedle něj jsou velké světlomety, které vypadají nejen dobře, ale i funkčně. Z boku zaujmou samozřejmě kola a mohutný bok korby. Ta bez problémů pojme sportovní čtyřkolku, nebo dvě motorky, v nabídce příslušenství je samozřejmě i střecha. Zajímavá je pomůcka pro výstup na korbu, z dveří vysunete schod a madlo pro přidržení. Maličkost, ale menší postavy rozhodně potěší.
Zajímavě jsou řešené zadní dveře. Ty se otevírají proti předním, což umožňuje pohodlné nastupování i pro spolujezdce. Jedinou vadou na kráse je nutnost mít otevřené přední dveře, jinak ty zadní neotevřete. Interiér nezapře „americkou školu“. Všemu dominují velká kožená křesla, která poskytují dostatek pohodlí na dlouhých cestách, ale zároveň vám dopřejí i dostatek vedení a opory při zábavě v offroadu, které s tímhle autem nelze odolat. Ergonomie je příkladná, všechny ovládací prvky lze nastavit a auto „padne do ruky“ každému. Zajímavým detailem je kódový zámek pod klikou předních dveří. Tím můžete auto odemknout v případě, že si zabouchnete klíče. Celkem praktický detail. Zpracování interiéru je na velice vysoké úrovni a odpovídá standardu této třídy, vše drží v ovladačích nejsou vůle a materiály jsou prvotřídní.
Přístrojová deska je velice jednoduchá a přehledná. Ovladače jsou na očekávaných místech a po pár kilometrech už vše hledáte celkem intuitivně. Ovládání náhonu je elektronické a řidič ho má pod kontrolou prostřednictvím jednoduchého otočného ovladače. Sportovní kořeny připomíná červená páska na uprostřed horní části volantu.
Pod kapotou Raptora nemůžete hledat nic jiného než vidlicový osmiválec o objemu přesahujícím šest litrů. Ten spaluje samozřejmě benzín, v případě našeho testovaného kusu přibyl plynový systém, který výrazně snižuje provozní náklady auta. Agregát disponuje výkonem 420 koní, který na nezanedbatelnou hmotnost blížící se třem tunám bohatě stačí. Mnohem zajímavější je ale točivý moment motoru, který je na hodnotě 688 Nm. Zvukový projev motoru budí respekt, ale rozhodně zbytečně neřve.
Chování auta na silnici je až překvapivě dobré, jakmile si zvyknete na váhu, se kterou je třeba počítat, dá se SVT vodit zatáčkami stejně jako podstatně menší auto. Převodovka ve všech režimech pracuje na výbornou a její zpřevodování koresponduje s charakterem a výkonem motoru. Stejně jsou na tom i brzdy, ty mají dostatečnou razanci, samozřejmě nechybí ABS, které u tak těžkého auta přijde vhod.
O odpružení se už v sérii starají jednotky od firmy FOX. Ty mají jednu zásadní nectnost a to chování v nízkých rychlostech, kde nepracují úplně ideálně. Pokud se tedy ploužíte po polní cestě, nebo jiným terénem, dá vám podvozek sežrat každou nerovnost, kterou projedete. Chování auta se ale výrazně změní po překonání padesátikilometrové rychlosti, za kterou se vlastnosti Foxů teprve začnou projevovat a auto jen hladce pluje nad terénem. Tady jsou znát zkušenosti konstruktérů ze závodů. V terénu musíte pořád počítat s hmotností auta. Ovládání je díky dobré konstrukci podvozku a elektronice velice intuitivní a snadné, ale rozpohybovaná váha nerada mění směr a nechce se jí ani zastavovat, takže je vždy třeba počítat s brzdnou dráhou a rychlostí v zatáčce.
S Raptorem jsme strávili hodně zajímavé chvíle. Je to hodně ultimátní auto, které si vás musí získat hned na první pohled, protože rozumem se pro něj rozhodně rozhodovat nebudete. Pro práci existují levnější a praktičtější varianty, pro ježdění v terénu se zase hodí menší auto a o městě ani nemluvím. Na druhou stranu Raptor budí pozornost kdekoliv se objeví a jízda v něm vám vždy na tváři vykouzlí úsměv od ucha k uchu. Samostatnou kapitolou je pak cestování. Tady se dá mluvit o první třídě, kterou vám Raptor rozhodně nabídne. Pokud vás Raptor oslovil, doporučujeme se poohlédnout po individuálním dovozu z USA, kde se cena auta pohybuje okolo 40 000 USD.
Co dokáže sériový Raptor na trati
Autor: Matěj Oliva