U mazd, označených předponou CX si již dovedeme jednoduše odvodit, že se jedná o SUV. U CX-30 tomu tak úplně není. Leckdo by čekal u vozu mezi modely CX-3 a CX-5 spíše označení se čtyřkou, nicméně vůz s tímto označením již brázdí čínské silnice a to, že je nová CX-30 mezi modely CX-3 a CX-5 také není tak úplně pravda. Spadá totiž do kategorie crossoverů. Mazda uvedla na trh model s křivkami kupé a robustností SUV.
Nalezneme zde samozřejmě sebevědomé ostré křivky, což je pro Mazdu typické. Když se podíváme více do detailů, CX-30 připomíná Mazdu 3. Není to náhodou, právě z tohoto hatchbacku načerpala hodně vlastností i techniky. Oproti trojce má zvýšený podvozek, se světlou výškou 175mm. Stejně jako u ostatních vozů této značky se tu jasně setkáváme s mazdím designérským jazykem zvaným Kodo, kdy si všimneme krásy v čistých jednoduchých plochách, také ostrých, vyvážených křivek a v poslední řadě elegantní hry světla a stínu.
Silniční SUV poskytuje kompromis, díky kterému se budete snadno vozit po městských okrscích, ale můžete i bezstarostně vyjet mimo civilizaci. Osmnáctipalcová kola precisně žehlí nerovnosti, při sportovnější jízdě poskytují příjemnou stabilitu v zatáčkách i mimo ně. S přetáčivostí nebo nedotáčivostí se CX-30 vůbec nedá spojovat – poskytuje přesně to, co řidič očekává a potřebuje.
Jsou zde v nabídce tři agregáty, v testovaném voze byl osazen SKYACTIV-G, benzínový dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110kW, manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem 4×4. Projev je velmi lineární, od spodnějších otáček táhne plynule, až k červenému poli, kde výkon lehce narůstá (max. výkon v 6000ot./min.). Do sedadel nikoho vtěsnávat nebude, ale poskytne to pravé, co pro všestranný automobil budete potřebovat. V rámci úspory paliva jsou vypínány dva válce při nízké zátěži a řemen, propojený se startovacím generátorem, převádí kinetickou energii na elektřinu, která podporuje motor při akceleraci. Sky-G si v městském provozu vezme přes 8 litrů, při rozvážném přidávání na okrskách se dostáváme na hranici 6,5. V kombinované spotřebě se s dvoulitrovým čtyřválcem dá pohybovat kolem 7l/100km. Dalšími variantami jsou motory Skyactiv-G o výkonu 90kW a Skyactiv-X o výkonu 132kW.
Pozice za volantem je opravdu příjemná, přehledně uspořádané budíky, head-up display na čelním skle, hlavní display v zorném poli. Většina tlačítek ovládání je umístěna na panelu mezi předními sedadly a je velice intuitivní. Interiérem se podobá CX-30 mnohem více CX-5. Je vidět, že je tu kladen velký důraz na vzdušnost a celkové pohodlí. Vysoká poloha sedadla řidiče poskytuje v kombinaci s tenkými sloupky příjemný rozhled kolem vozu. Zavazadlový prostor poskytuje objem 430litrů s nízkou nakládací hranou.
Testovaný model zahrnoval packet plus, kde je výbava zaměřená na funkčnost a kde nic zásadního nechybí. Jsou zde zahrnuta již zmíněná 18“kola, vyhřívané, látkové přední sedačky i volant, dvouzónová klimatizace, parkovací senzory vpředu, parkovací kamera vzadu a elektrický chod zadního víka kufru. Základní cena je 738.900,–. Další příplatek se týkal barvy (17.400,–). V balíčcích výbavy si dále k této konfiguraci vozu lze vybrat z dalších packetů jako například packet Style, Safety, Luxury packet nebo Sound. U Mazdy si lze přikoupit kromě dalších paketů i prodlouženou tovární záruku o další dva roky (11.600,– v případě přikoupení záruky u nového vozu, 13.700,– po koupi). Náš vůz měl tedy pouze příplatkovou barvu a celková cena činila 756.300,–.
V kokpitu nové CX-30 jsem strávil příjemný čas, crossover s agilitou hatchbacku se řídí jednoduše, odezva od motoru není nijak zběsilá, je příjemně dostačující – 150koní se slušnou spotřebou. Líbivý vzhled, pohodlný a precisně zpracovaný interiér. Nová Mazda CX-30 je skutečně vozem, se kterým se můžete vydat komkoli.
Autor: offroadweb.cz