Po příchodu Fiatu 500 se svět retra změnil, kromě Mini tu byla alternatia a je třeba si přiznat, že více, než fešná. Kdo chtěl něco znamenat, musel mít pětistovku, no a Fiat se samozřejmě chtěl dál vézt na vlně úspěchu malého autíčka s roztomilými světly. Tak vznikl rodinný Fiat 500L. No a pak už přišel crossover, nebo chcete-li SUV využívající základ Jeepu Renegade, které mělo přiblížit retro bahnomilům.
Elegantní Fiat jsme dostali k testu v nejlepší výbavě, kterou si lze přát s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou, pohonem 4×4 a devítistupňovým automatem. K tomu samozřejmě nesmí chybět kožené sedačky a multimediální systém Uconnect. Jediné, co nám chybělo byly vyhřívané sedačky, ale vzhledem k tomu, že za volantem zažijete hodně sportovních okamžiků, nejsou v podstatě třeba:-)
Zvenku si Fiat drží podobu s modelem 500 a mě osobně se líbí podstatně víc, než rodinné Lko. U vrcholné verze do terénu vynikají ochranné lišty na boku auta a své kouzlo mají bezpochyby i osmnáctipalcová kola, která jsou v sérii ve výbave Opening Edition, stejně jako třeba luxusní červený lak s hlubokým efektem.
Ani interiér rozhdoně nezaostává. Je stylový, ale rozhodně ne na úkor praktičnosti. Velmi příjemná jsou poměrně velká sedadla, ve kterých si ihned najdete nejvhodnější polohu. Ovladače jsou tam, kde je čekáte a vše je velmi intuitivní, volant je dost velký a příjemně se s ním pracuje. Na středovém panelu najdete tlačítko pro deaktivaci systému start-stop. Jakmile ho jednou zmáčknete, systém se deaktivuje a zůstane tak, dokud ho znovu nezapnete. Bohužel podobné tlačítko pro deaktivaci stabilizačního systému tu chybí. A to nás nakonec hodně mrzelo.
Auto můžete pomocí otočného ovladače za mohutným voličem automatu přepnout do tří režimů – automatický, offroad a sport. Mění se hlavně chod automatické převodovky (ovládat jí můžete i pádly na volantu) a stabilizačního systému. Nakonec ale stejně budete nejvíc používat základní nastavení.
Fiat 500X dokáže být překvapivě praktický. I když na první pohled nevypadá největší, jde o celkem mohutné auto, do kterého dáte například 195cm dlouhé běžecké lyže. Praktičnost kufru samozřejmě musela trochu ustoupit designu a to především v oblasti hodně zkosených zadních dveří. I tak ale zůstává „ixko“ velmi praktické a dokážu si ho bez problémů představit jako hlavní auto do rodiny.
Sportovec i elegán
Koncern Chrysler byl první značkou, která nasadila devítistupňový automat od ZF a je možné že v Jeepu Cherokee příliš brzo. Od té doby se ale na naladění převodovky dál pracovalo a můžeme říct, že v pětistovce už funguje naprosto bezchybně. Při rozjezdu máte pod nohou vždy okamžitě k dispozici sílu dvoulitrového agregátu a převodovka se stará o optimální využití jeho výkonu.
Auto se běžně rozjíždí na dvojku, jedničku řadí jen v prudkém kopci, nebo v terénu. I další kvalty jsou hodně krátké a třeba třicítkou jedete už na pětku. Devítka je pak hlavně dálniční rychlost, což umožňuje i při rychlých přesunech držet otáčky na uzdě a udržovat tak spotřebu, která se u nás i s terénními radovánkami pohybovala do 7,5 litru nafty. Nezapomínejte, že Fiat má náhon 4×4.
Díky němu taky dokáže být auto neuvěřitelně zábavné. Řízení dává dobrou odezvu a vy si můžete dovolit průjezdy zatáčkou na jakémkoliv povrchu v pořádně svižném tempu. Auto je za všech okolností stabilní a svou roli tu bezesporu hraje čtyřkolka, která pomáhá zejména při ostřejších výjezdech ze zatáček.
Příjemná je i jízda na mokrém, nebo zasněženém povrchu. Auto je stabilní a třeba prudká změna směru na dlažebních kostkách, nebo tramvajových kolejích auto rozhodně nerozhodí.
Terén
Fiat 500X rozhodně není offroad, ale díky své světlé výšce a vysokým nárazníkům si poradí i s hlubokými kolejemi na polní cestě, nebo nájezdy do kopců.
Velká zábava je i jízda na kluzkém povrchu, kde vám radost kaí jen stabilizační systém, který zkrátka nejde vypnout a když si konečně začnete užívat dlouhý drift, zasáhne elektronika a i s pedálem na podlaze najednou auto zpomalí a ukáže vám, jak se má jezdit.
Zlepšení přijde při přepnutí do sportovního režimu, kde se Fiat přeci jen nechá víc rozvášnit, pořád to ale není ono a hodně nám tu chybí možnost vypnout stabilizaci, jako tomu jde třeba u Jeepu Renegade, který jsme testovali před týdnem.
Překvapil
Když jsem si půjčoval Fiat 500X, neměl jsem velká očekávání. Čekal jsem stylovku do města, která bude nepraktická a nudná, ale opak byl pravdou. Auto je neskutečně zábavné, velmi pohodlné a překvapivě praktické. Rozhodně dobře investované peníze jsou ty, které připlatíte za automat, který se tu podařilo naladit naprosto dokonale a v kombinaci s pružným dieselem dělá jízdu velmi přirozenou, ale zároveň ne nudnou.
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot