Cadillac Escalade – luxus bez kompromisů

Ať se nám to líbí, nebo ne, tak tím, kdo určuje směr v segmentu nejluxusnějších SUV je Range Rover, tedy alespoň v Evropě. I tam se ale nyní ve velkém chystá nová generace Cadillacu Escalade, který jsme měli možnost exkluzivně otestovat. A věřte nám, že po tomhle svezení ledacos přehodnotíte.

Escalade sice v USA patří k velkým SUV, ale má tam celou řadu konkurentů například od GMC. U nás si může ve svém segmentu doslova diktovat a ukázat Evropě zač je toho loket. Nemá hybrid, nemá dokonce ani diesel, nemůžete ho dostat s manuálem ani s náhonem 2×4, tady prostě kompromisy neexistují a Cadillac nabízí jen to nejlepší.

První setkání s Escalade je majestátní. Hranaté tvary vás ohromí a auto vám říká, že je mu jedno, co si o něm myslíte, protože je prostě nejlepší. Působí velmi mohutně a velmi luxusně. Pokud budeme srovnávat se zmíněným Range Roverem, tak je téměř ve všech rozměrech o něco málo větší. Nejvýraznější je to na délku, kde Range překonává 180 mm, naopak na šířku je o 12 mm užší, což je ale opravdu zanedbatelný rozdíl.

Pojetí auta je ale celkově úplně jiné a americká okázalost a luxus je tu cítit na každém centimetru. Stačí už otevírání kufru pohybem nohy pod autem, nebo elektricky výsuvné boční prahy, které vám usnadní nástup. Pokud na nich chcete vézt třeba člena své ochranky, lze je zaaretovat ve vysunuté poloze i pro jízdu.

Uvnitř si pak říkám, že tohle mít místo obýváku, tak jsem v sedmém nebi. Luxusní interiér je samozřejmě čalouněný v kůži a najdete tu snad vše, co si dokážete představit. Vypsat to asi bude náročné, takže jen v rychlosti. Pokud zasunete do držáku nápojů kelímek, nebo lahev, systém pozná, jakou má teplotu a podle toho jej chladí, nebo ohřívá. Svůj mobil zase můžete dobít v bezdrátové nabíječce na středovém panelu. O zábavu se stará luxusní audio spolu se třemi displeji. Systém umí kromě USB a DVD přehrávat i BlueRay disky.

Nechybí tu měnič na 230 V a ručně si neotevřete ani schránku před spolujezdcem. Vše funguje výhradně elektricky. Nechybí samozřejmě ani vyhřívání sedaček a volantu a mnoho dalšího.

Řidič si může nastavit grafickou podobu displeje, který zobrazuje vše, co si budete přát a nahrazuje klasickou palubní desku podobně, jako je tomu v Range Roveru. Umí také promítat zvolené údaje na přední sklo, to pro lepší přehlednost.

Auto se pochopitelně stará i o vaší bezpečnost, nechybí inteligentní asistenti, adaptabilní tempomat, nebo třeba automatické dotažení bezpečnostních pásů při prudkém brzdění. Samo auto při své hmotnosti 2751 kg zajišťuje dost velkou odolnost při případné nehodě.

V8 nenahradíš

Každého automobilového nadšence zajímá nejvíc motor. Ten v Cadillacu by měl posádku co nejméně obtěžovat a poskytovat dostatek výkonu a hlavně točivého momentu v každé situaci. Pod kapotu je tak usazený vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru. Ten disponuje výkonem 426 koní a točivým momentem 610 Nm. To je dost na to, aby i těžké SUV dokázal rozhýbat tak, že se vám bude tajit dech. Zrychlení na stovku je celkem dechberoucích 6.7 skundy.

Nás ale nadchla hlavně tichost a kultivovanost, s jakou osmiválec Escalade pohání. O motoru v podstatě nevíte a jen když jej vytočíte, ozve se v jinak dokonale tichém interiéru typický zvuk velkoobjemového osmiválce. A teď si můžou naftoví a elektronadšenci říkat co chtějí, ale tohle je prostě to, co chcete aby vaše auto umělo.

Převodovka s motorem dokonale spolupracuje a pokud auto přepnete do režimu sport, ve kterém se i přitvrdí podvozek, dokáže si při řazení i „prsknout“ do výfuku. Nejlepší je ale to, že máte pod pravou nohou kdykoliv k dispozici dost výkonu a když potřebujete, Escalade vždy vystřelí dopředu.

Maximální rychlost je sice nelektronicky omezena na „pouhých“ 180 km/hod. (třeba nové Bentley Bentayga nabízí rychlost 300 km/hod). I v takové rychlosti auto drží na silnici, jako byste jeli v TGV po kolejích. Podvozek pracuje precizně a i když máte co dočinění s autem váhy velké dodávky, uvnitř je ticho, klid a cítíte jen perfektní stabilitu.

Jak už napovídají velká chromovaná kola s nízkými pneumatikami, terén nebude úplně to, kam by se Cadillac každé ráno těšil. Na vaší horskou chatu vás ale vždy odveze bez problémů. Světlá výška je velmi slušná a pokud nemáte verzi ESV s prodlouženou zadní částí i nájezdové úhly jsou obstojné.

Motor s velkým a jemným zátahem umožňuje projíždět i náročnější pasáže s citem, převodovka s ním dokonale spolupracuje a podvozek za všech okolností udržuje posádku v pocitu dokonalého pohodlí a luxusu i když se řítí poměrně velkou rychlostí po polní cestě. Dlažební kostky, nebo příčné prahy vás pak v podstatě nemusí zajímat a auto si jich ani nevšimne.

Pokud vás zajímá spotřeba, které auto v kombinaci s šestistupňovou převodovkou a velkým osmiválcem dosáhne, tak vás samozřejmě nezklameme. Během testu jsme se pohybovali mezi šestnácti a třiadvaceti litry podle toho, zda jsme byli ve městě, na dálnici, nebo v terénu. Auto je samozřejmě nejekonomičtější v rychlostech okolo sta kilometrů v hodině a při plynulé jízdě. K tomu totiž bylo stvořeno. Ale ruku na srdce, kdo by tuhle V8 nechtěl pořádně prohnat?

Escalade se naprosto vymyká našemu evropskému chápání aut. Je obrovský, luxusní, okázalý, pohodlný a rychlý, ale samozřejmě také drahý. Základní cena nejlevnější krátké verze s výbavou Premium stojí 2 777 0000,- Kč. Nejdražší verze Platinum ESV pak vyjde na 3 290 000,- Kč. Na druhou stranu můžete mít jistotu, že na silnici jen tak na nějakou Escalade nenarazíte, což se o jízdě v Range Roveru, nebo Mercedesu GL rozhodně říct nedá.


Technické údaje



Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Cadillac Escalade – luxus bez kompromisů
Přesunout se na začátek