Jak se testuje vodotěsnost aut? V myčce na nádobí!

Vy byste svůj vůz do myčky nádobí nedali, ale to je přesně to, co Nissan s každým nově uváděným modelem provádí. Samozřejmě, že skutečný crossover Qashqai se do kuchyňského spotřebiče nevejde… proto mají v evropském Technickém ústředí společnosti Nissan zvětšenou verzi, která už vůz v životní velikosti pojme.

Tisíce litrů vody stříkají na exteriér vozu pod všemi úhly a tento proces provází hmatová kontrola ověřující nejvyšší kvalitu těsnění proti vniknutí vody. Tento test, výstižně nazývaný také jako monzunová zkouška, probíhá během technického vývoje všech automobilů a dodávek několikrát, napříč širokou modelovou řadou Nissan.

Nejprve se nechá na vůz pršet 24 000 litrů vody. V nejdramatičtější fázi spadne 1 000 litrů vody za pouhých 15 minut – ekvivalent metrové výše dešťových srážek.

Technici v nejmodernějším centru Nissanu v anglickém Cranfieldu by snadno mohli celou zkoušku zautomatizovat. Ale protože je vývojový program stejně neúprosný, jako počasí kdekoli na světě, automatické řešení by prostě nebylo dost přísné. Dále proces vyžaduje, aby technici Nissanu útočili na těsnění vozu mycími tryskami, speciálně vyvinutými pro extrémní provozní tlak 150 barů. To je výrazně vyšší tlak, než využívá mnoho oblíbených domácích tlakových myček pracujících s tlakem 110 barů.

Carl Sandy je jedním z techniků Nissanu, který se podílel na vývoji nemilosrdných zkušebních standardů, vysvětluje: „Další člen týmu je uvnitř vozu s endoskopem s vysokým rozlišením, kterým vidí dovnitř panelů a hledá tu nejmenší kapičku vody, která by snad pronikla dovnitř.“ Carlův tým věnuje takovou pozornost detailům, že dokonce odstrojí celý interiér, aby potvrdil, že dovnitř se žádná voda nedostala.

Během celého programu – monzunové zkoušky a tryskového mytí – se použije až 30 000 litrů vody. To je ekvivalentem více než 2 000násobku množství používaného při průměrném cyklu kuchyňské myčky nádobí.

Takovéto používání vody se může zdát jako plýtvání, ale v zásadě ani kapka neodteče do kanalizace. Voda je filtrována a vracena zpět do obrovské nádrže, připravena spláchnout další vůz, který vjede do komory. Recyklovat vodu je stejně důležité jako udržet zákazníky v suchu.

Zkušební standardy Nissanu jsou dostatečné pro relativně mírné klima a silnice západní Evropy, ale zároveň jsou dostatečně robustní pro extrémnější prostředí.

Carl dodává: „Důkladné testování je důležité, protože ne všechny trhy jsou stejné. Například v Rusku pracují komerční automyčky s vyšším tlakem trysek, aby zvládly špínu ze silnic. Neustálým vývojem našich testovacích standardů zajišťujeme, aby naše vozy obstály i v těch nejnáročnějších jízdních podmínkách v Evropě.“


Autor: TZ Nissan

Jak se testuje vodotěsnost aut? V myčce na nádobí!
Přesunout se na začátek