Nový Jeep Grand Cherokee se sice předvedl už loni a my jsme měli tu čest prohnat ho terénem i po silnicích, ale jak se říká opakování je matkou moudrosti a nás hlavně zajímalo, jak se dokáže Jeep srovnat s aktuální konkurencí. Vývoj ve světě SUV totiž běží mílovými kroky a kdo byl včera králem, dnes už může být v podhradí.
Auto a jeho techniku jsme si představili minulý rok, takže pojďme rovnou za volant. Velkou zajímavostí je, že naše testované auto má najeto už přes 50 000 kilomterů, takže v interiéru se už může objevit první opotřebení. Vše je ale v podstatě stejné, jako když náš Grand Cherokee ve verzi Summit vyjel z výrobního závodu.
Nájezd prozradí jen lesklá kůže na sedácích, ale jinak je auto v takovém stavu, že by ho mohl šikovný český bazarník klidně stočit na 10 000… Grand Cherokee máme půjčený v prosincových chladných dnech, takže z bohaté výbavy, kterou paket Summit zahrnuje oceňuji zejména vyhřívaný volant a všechny čtyři sedačky. Pro spolujezdce je pak připravena zábava ve formě DVD přehrávačů na sedačce. Bohužel se neumí spojit s USB, nebo nám se to alespoň nepodařilo. I tak je to ale věc pro zabavení ratolesti na dlouhých cestách skvělá.
Zajímavé je rovněž ovládání nastavení topení, vyhřívání a dalších funkcí. Vše řídíte na sedmipalcovém dotykovém displeji. Ovládání je přehledné a rychlé, jen některé funkce by si podle mě zasloužily své vlastní tlačítko na středovém panelu. Na druhou stranu je díky tomu ovládání jednoduché a přehledné a nebudete se při ovládání jednotlivých funkcí muset soustředit na hledání správného tlačítka.
A dlouhé cesty jsme si užili. V rámci předvánočních radostí, jsme vzali Jeep na trhy do Norimberku i po vlastech českých, aby mohlo vyniknout pohodlí, které tohle auto svým majitelům nabízí.
Vzduchový podvozek je nejlepší na silnici nechat v automatickém základním režimu. V zatáčkách si už elektronika poradí sama a zbytečně auto zvedat nemá smysl. Ovládání tedy necháváme spát a ke slovu přijde až v terénu.
Náš Summit má pod kapotou dieselový šestiválec spojený s automatickou osmistupňovou převodovkou od ZF. Ta je v Jeepu naladěná celkem zvláštně. Auto v podstatě hned po rozjezdu na cca 50km/hod. zařadí sedmý rychlostní stupeň a pak už přeřazuje pouze mezi sedmičkou a osmičkou. Tím samozřejmě udržuje motor v úsporných otáčkách, ale vy pak nemáte pod pedálem ten pravý točivý moment, který by dokázal dvoutunové auto rozpohybovat. Musí tak přijít kick-down, který přes velkou rychlost převodovky přeci jen nepůsobí úplně ladně. Zlepšení přijde po přepnutí do režimu sport. To už vás ale začne tak trochu obtěžovat ukazatel aktuální spotřeby.
S Jeepem jsme jezdili po městě, po dálnici i okreskách a při celkem reprezentativním nájezdu 1500 kilometrů jsme se dostali na průměrnou spotřebu 10,5 litru nafty. Samozřejmě v zimním režimu, kdy jelo topení i vyhřívání naplno, ale u tak velkého auta se letní spotřeba, kdy zase používáte klimatizaci lišit nebude.
Losí test už v pořádku
U předchozí generace Grand Cherokee obletělo svět video, kdy novináři převrátili auto při běžném losím testu. U nové generace už k takovým potížím rozhodně nedochází a Jeep nám to názorně ukázal. Celkově je reakce velkého SUV na rychlé manévry překvapivě dobrá. Jeep zůstává jistý i při velmi hrubém zacházení a stabilitě pomáhá samozřejmě i čtyřkolka.
Na dlouhých cestách si můžete naplno vychutnat komfort auta. Na rozbité dálnici si užíváte jen ticho a klid a je celkem jedno, jak rychle jedete. Když pak z auta po několika hodinách vystupujete, máte pocit, že jste jeli jen pár minut do práce. Jeep Grand Cherokee zkrátka zůstal tím, čím byl po celou svou historii, pořád zvládá těžký terén, kličkování po městě, ale i dlouhé cesty s maximálním poholím.
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva