Journeyman Gladiator Z6 EFI na sněhu

Zatímco Polaris a Can-am se v kategorii sportovních strojů side-by-side ženou za stále větším výkonem a sportovním pojetím jízdy, začínají jim ve slabších objemech šlapat na paty první stroje z Číny. Během zimy jsme měli možnost krátce testnout první sportovně-rekreační stroj koncernu CFMOTO, který se na našem trhu prodává pod značkou Journeyman. Na Z6 se ještě jednou podíváme na jaře a vezmeme ji trochu do bahna, zatím si můžete přečíst, jaké byly naše dojmy při lednové vyjížďce s čerstvě zajetým strojem do hlubokého sněhu.


Na první pohled je vidět, že při návrhu designu byl inspirací právě legendární RZR, který ostatně tuto sportovní kategorii jako první založil. Ovšem toto téma se u Z6 podařilo docela pěkně rozvinout a doplnit o řadu líbivých prvků jako trubkový nárazník, zvýšené plastové boky i pěkně zpracovaná přední i zadní světla. Výrobce prostě chápe, že se prodává nejen funkčnost, ale také atraktivní vzhled! Snad jen u té „automobilové“ mřížky chladiče to návrhář až trochu přehnal? Celkově ovšem za vzhled dostává zet šestka plný počet bodů! Díky prolínání černého plastu a jasně červených prolamovaných kapot se podařilo vytvořit pořádně agresivní výraz, díky kterému Z6 ani vzdáleně nepřipomíná přerostlý golfový vozík, ale spíš závodní buginu.

Menší kritiku si ovšem nemůžu odpustit hned po usazení za volant, tohle mohutné kolo by měli vrátit zpátky do auta, odkud pravděpodobně taky pochází. Sem se přece hodí malý sportovní volantík! Zvlášť když se řízení tak lehce vodí a co chvíli je třeba při krocení driftu bleskově přeručkovat zleva doprava. Podobně smíšený dojem mám z páky ruční brzdy ve středovém panelu obšité koženkou, osobně bych uvítal drobet sportovnější provedení. Na druhou stranu musím uznat, že typický zákazník pro tento stroj bude přesně na tohle zvyklý z auta, takže proč ne. Volant je navíc nastavitelný, takže si můžete zvolit přesně ten správný úhel pro jízdu v terénu nebo naopak couračku třeba odpoledne na ryby.


Sportovní sedačky a mohutný ochranný rám doplňují čtyřbodové pásy, díky kterým stroj nabízí ještě větší dávku jistoty než třeba jeho vzor RZR s pouhými samonavíjecími tříboďáky. O další dávku ochrany se starají ještě boční síťky, ty ale během našeho zahajovacího testu ještě nebyly nasazené a schovávaly se v malém zavazadlovém prostoru pod přední kapotou, kam se vejde zhruba menší batůžek. Mimo něj budete odkládací prostory hledat marně, jsme přeci u sportovního náčiní a nakonec, zbytek věcí si můžete upoutat na malou korbičku! Menší zvlášností Z6 je hrdlo nádrže umístěné pod sedlem spolujezdce, na spolujezdce pak čeká pořádné madlo, o které se může zapřít stejně jako řidič o volant.


Přístrojovou desku s centrálním barevným displejem odněkud znám – no jasně, tohle jsem přeci měl před očima během testu pracovní čtyřkolky X6 ještě na minulém webu! Barevný displej s plnou palbou všech užitečných údajů je nejen přehledný, ale taky zet šestce docela sluší a spolu s tlačítky pod přístroji a krytem zásuvky na 12 V ukazuje, že sedíme v promyšleném a kvalitně zpracované mašině. Jen na kolébku ovládání směrovek jsem si nějak nemohl zvyknout a stále jsem tápal levačkou pod volantem. Na levé straně najdeme přepínání náhonu na jednu nebo obě nápravy se zamykáním předního diferenciálu, které je celé převzaté z klasické čtyřkolky. Ze čtyřkolky X6 totiž pochází celý motor (ovšem otočený proti směru jízdy) i s převodovkou a elektrickým připínáním pohonu předku a navíc i řada dalších doplňkových prvků, například shodná kola o rozměrech 25×8-12 vepředu a 25×10-12 vzadu.

Jednoválcová šestistovka se na sněhu docela osvědčila, na klouzavém povrchu by kola stejně víc síly na zem nepřenesla. Dlouhé driftíky i průjezdy závějí, to vše Z6 zvládalo na výbornou, až jízda do kopce a se spolujezdcem ukázala, že výkon a krouťák jednoválce nemusí tak úplně stačit a tahle mašina si v budoucnosti rozhodně zaslouží osmistovku, kterou výrobce představí v druhé půlce tohoto roku. Slabší stránkou je také odpružení, tedy pokud srovnáváme s luxusním designovým vzorem RZR za téměř dvojnásobnou cenu. Journeyman má kratší zdvihy i citelně nižší progresivitu a nedá se s ním třeba přes zamrzlé koleje terénu jet taková palba jako s Polarisem na Foxech, tady je nižší cenová kategorie prostě znát. Ovšem adrenalinu se dá i z Z6 vyždímat takřka neomezeně. Výjezdy do nejprudších stoupání sice jsou spíše o prodírání a vytrvalosti než o rychlosti, ale i do trialových pasáží se nakonec vždy vydrápete.


Příčné stabilizátory zase pomohou držet stopu ve vyšší rychlosti a jízda je vždy příkladně jistá a stroj stabilně sedí na každém povrchu. Jen na povely volantem reagoval předek trochu laxněji a na sněhu se zetšestce někdy nechtělo do zatáčky a raději by si to šinula rovně, se suchou hmotností 475 kg asi předek vozítka nebude patřit k nejlehčím. Tady ovšem s verdiktem počkáme na pořádné svezení v terénu na jaře a uvidíme, jak se popere třeba se šotolinou nebo pískovou tratí. Na sněhu jsme také moc neměli šanci ozkoušet, jak moc má Z6 sklony k převracení v zatáčce a jak moc si bude rozumět s menšími skoky.


Celkový dojem z tohoto nového Journeymanu je ovšem i po půldenním mrazivém seznámení více než dobrý. Nabízí poutavý design, osvědčenou techniku prověřenou z modelové řady čtyřkolek Gladiator X6 a dostatečně dimenzovaný podvozek i brzdy pro hobíkovské využití. Na svůj vzor od RZR sice z hlediska výkonu ani jízdních vlastností nemá, ale to pro většinu normálních smrtelníků bohatě kompenzuje zhruba poloviční cenou!

Technické údaje a aktuální cenu modelu Journeyman Gladiator Z6 EFI najdete na tomto odkazu.

Youtube video z trati (první minuta, pak už přes bahno není moc vidět)

Propagační video výrobce


Autor: FilipT, foto: Jan Altner

Journeyman Gladiator Z6 EFI na sněhu
Přesunout se na začátek