Rodinné Side-by-side – Polaris RZR 4

Jako jediná česká redakce jsme měli možnost vyzkoušet za volantem loňskou novinku od Polarisu – čtyřmístné RZR 800. Celá událost se uskutečnila v rámci novinářských testů RZR 900 XP na horké španělské půdě a svezení to bylo rozhodně zajímavé.

Polaris RZR 4 se nejvíce podobá RZR 800 ve verzi S. Má stejné podvozkové komponenty, stejný motor i prvky kapoty. Přibyla jen druhá řada sedaček a mohutná ochranná konstrukce nad celým strojem, která z něj opticky dělá úzký, vysoký a neohrabaný stroj. Opak je ale pravdou, těžiště je u RZR4 posunuto ještě níž než u dvoumístné verze, což by z tohoto stroje mělo dělat velice dobře ovladatelnou záležitost. S Polarisem RZR S jsou společná i kola obutá do tchajwanských Maxxisů Bighorn. U RZR4 si můžete vybrat z černé barvy, nebo Robby Gordon edition, která kombinuje modrou a bílou v celkem působivé grafice, s tou jsme měli čest i my.

Čtyřmístné RZR pohání stejná osmistovka jako dvoumístnou verzi, což se může mnohým zdát jako nedostatečné vzhledem k vyšší váze celého stroje. Jak jsme se ale mohli přesvědčit, motor má dost dechu i pro převoz čtyřčlenné posádky. To už ale trochu předbíhám. Jako první jsem chtěl zkusit pocity na místě spolujezdce na zadní sedačce. Tam je podstatně méně místa než ve předu a se svými 186 cm jsem se vešel tak akorát. Vyšší postavy by mohly mít už trochu problémy. Výhodou je samozřejmě to, že díky omezenému místu pasažér drží v sedačce a nemá kam vypadnout.

Na zadních sedačkách jsou stejně jako vepředu tříbodové pásy a madlo pro pevné zafixování. Místo spolujezdce jsem si vyzkoušel při výjezdu na nedalekou zříceninu, kam vedla kamenitá cesta plná zatáček. Když průvodce a řidič v jedné osobě pochopil, že se rychlosti nebojím, jal se mi ukázat, co RZR umí. Sedět na zadní sedačce při průjezdu zatáčkou driftem je hodně zajímavý pocit. I vzadu je třeba se velice pevně držet a být připraven naprosto na cokoliv. Z „razru“ pak vylezete jako po divoké jízdě pražskou MHD. Zážitek je to ale rozhodně zajímavý. Nicméně raději preferuji svezení na přední sedačce a nejlépe za volantem.

K tomu jsem se dostal až během testovací jízdy nového XPčka, kdy se mi podařilo na chvíli vyměnit stroj za čtyřmístné RZR. No a rozhodně to stálo za to. V prudkých zatáčkách, sjezdech a výjezdech jsem měl z dlouhého side-by-side celkem strach, přeci jen s délkou běžného osobáku už se nemanévruje tak dobře, ale byl jsem příjemně překvapen. Dynamika je díky silnému dvouválci vynikající a RZR akceleruje velice působivě, podobné je to s brzdným efektem čtyřech dvoupístkových brzdičů.

V kabině má jezdec možnost zvolit si otevřený zadní diferenciál, uzávěrku na zadku, nebo pohon 4×4. Ten jsem používal v podstatě po celou dobu testu, protože RZR s málo zatíženou zadní nápravou nemělo při zadním pohonu dost trakce na to, aby se dalo jistě řídit po kamenitých cestách. Připojení pohonu všech kol nahrává také nový posilovač řízení. Ten se opravdu povedl a dává jezdci vynikající přehled o dění pod předními koly. Díky posilovači je řízení opravdu překvapivě snadné. Na rozdíl od dvoumístné verze je třeba dávat si jen pozor na utažené zatáčky, kdy občas zapomenete, že jste „o metr delší“.

Druhým neduhem čtyřmístného Polarisu je přejezd ostrých hran, kde si můžete velice snadno škrtnout spodkem, nebo na něm rovnou uvíznout. Polaris na to naštěstí myslel a pod celým strojem je mohutný plech, který se nějaké rány opravdu nebojí. Ovladatelnosti samozřejmě také hodně přidává vynikající podvozek od Foxu, o tom už ale bylo napsáno opravdu mnoho.

Tolik tedy dojmy po krátké seznamovací jízdě na zahraničním testování. O využitelnosti tohoto stroje by se dalo dlouho diskutovat a kloudného závěru bychom se asi nedobrali. V národních parcích USA a Kanady je jasno, ale při přívětivosti našich zákonodárců k offroadu ztrácí RZR hlavní smysl a to vozit rodiny, nebo více přátel přírodou. Smysluplné využití se ale rozhodně najde, je tu horská služba, záchranáři, hasiči, ti všichni se mohou rychle přepravit na místo zásahu, nebo z něj dostat jiné osoby bez nutnosti použití těžkých offroadových aut. Polaris navíc nabízí RZR 4 s EU homologací, takže můžete jezdit s bílou SPZ a to za cenu 453 990 korun.

Technické údaje

Video


Autor: Matěj Oliva

Rodinné Side-by-side – Polaris RZR 4
Přesunout se na začátek