Land Rover Defender – nestárnoucí klasika

Když se řekne „pravý offroad“, většině z nás se vybaví právě Defender se svým typickým designem i charakterem. Ten se probojoval až do 21. století a stále se drží v nabídce značky Land Rover, kde generuje docela zajímavá prodejní čísla na to, aby ho Britové dál vyráběli.


Defender samozřejmě za léta své výroby prošel celou řadou modernizací, stále se ale jedná o hodně surové auto, na kterém se nešetří plechem a je mu jedno, kam směřují módní trendy. Nám se dostala do ruky verze Pick-up Double Cab ve verzi s bílou střechou, která vypadá ještě více retro než ostatní Defendery. Bílá plechová kola jen dokreslují charakter auta.


Pod kapotami je nový diesel o objemu 2,2 litru, který vyniká především točivým momentem 360 Nm už od 2200 otáček. Ve výbavě je navíc klimatizace, zimní packet s vyhříváním předního skla, plachta na nákladovém prostoru a box mezi sedačkami v interiéru. Ten je hodně strohý, ale zároveň moderní. Palubní deska je přehledná a všechny ovladače na svém místě, tedy až na spínací skříňku, která je na levé straně.


Výhodou interiéru je jeho snadná údržba a omyvatelnost spojená s vysokou odolností. V kabině je dostatek prostoru nad hlavou. Zároveň je ale řidič trochu omezován dveřmi, ke kterým je drobet natlačen. S místem pro nohy to také není velká sláva a při svých 186 cm jsem se do Defendra naskládal tak nějak akorát při krajní poloze sedačky. Volant je hodně velký, stejně jako řadící páka, řízení je tak snadné i v rukavicích. Po ruce je i řadící páka redukční převodovky. Spolujezdci na zadních sedačkách si stěžovat nebudou, prostoru mají bohatě.


Jízda s Defenderem po běžných silnicích a městě je hodně zvláštním zážitkem. Paradoxně ale ne tak nepřijemným, jak se o tomto autě traduje. Absolvoval jsem celodenní ježdění po Praze i několik dálničních přesunů a rozhodně jsem si nepřipadal o moc hůř než v běžném SUV. Co při parkování a městském provozu trochu vadí, je omezený výhled z auta, zejména směrem dopředu, kde je třeba být dost opatrný. Na parkovací kameru a podobné zbytečnosti samozřejmě rovnou zapomeňte. Při městském popojíždění je také trochu na obtíž extrémně krátká jednička, na druhou stranu rozjíždět se na dvojku jsem neměl to srdce, takže nezbývá, než řadit a řadit. Motor je ale dostatečně pružný a nemá problém sebrat se i z tisíce otáček.


Pohodlná cestovní rychlost na dálnici je okolo 120ti kilometrů v hodině. Dál už se auto začíná chovat trochu nejistě a i aerodynamický hluk v kabině není nejmenší. Výhodou je dlouhý rozvor auta, který značně napomáhá komfortu v kabině i stabilitě auta. Za jízdy ale rozhodně cítíte, že tohle auto patří přeci jen trochu jinam.


V terénu jako doma

Už na silnicích se sem tam přistihnete, když si záměrně hledáte odbočku na co nejhorší cestu, která je zrovna po ruce. V terénu je to pak ještě markantnější. Podvozek najednou začne spolupracovat a dává jízdě patřičnou jistotu. Defender vyniká díky své stavbě vysoké odolnosti. Zvládne toho opravdu hodně a je hlavně na řidiči, kam se s autem dostanete. Vynikající je odezva podvozku. Řidič vždy ví, co se pod koly auta děje a kdy je na hranici stability auta. Výborně pracuje redukční převodovka s uzavřením mezinápravového diferenciálu. Za celou dobu testování se nám nepodařilo najít místo, kde by měl Defender alespoň malé problémy s průjezdem.


Defender i nadále zůstává ikonou terénních aut a podle slov Land Roveru by měl ve výrobním programu ještě minimálně dva roky zůstat. Pokud sháníte auto do města nebo na rodinný život, nebude to to pravé, pokud ale sháníte nekompromisní pracovní náčiní a auto, které vás spolehlivě doveze tam, kam budete potřebovat, jste na správné adrese. Za kvalitu je ale nutné si připlatit. Náš testovaný vůz s výše zmíněnou výbavou a čtyřkanálovým ABS vás vyjde na necelých 972 000,-. Rozhodně ale má stále co nabídnout!


Autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner

Land Rover Defender – nestárnoucí klasika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek