Jeden z posledních opravdových offroadů – Land Rover Defender se historicky nikdy nevyráběl s automatem, i když po něm byla poptávka. Na sklonku svého života ale přišla německá firma VDS s unikátní převodovkou, kterou mohou využívat nejen ozbrojené složky pro snadnější jízdu v terénu. Jak celý systém funguje jsme se vydali zjistit do firmy Dajbych, kde jsme mohli první prototyp otestovat.
Firma VDS se zabývá výrobou převodovek pro zemědělské stroje, které potřebují jezdit pomalu s optimálním točivým momentem a rozjíždět se se zátěží do prudkých svahů. A v podstatě to samé potřebujete dělat i s offroadem. Vznikla tak převodovka uzpůsobená právě pro terénní auto.
Na řezu převodovkou můžeme vidět poměrně jednoduchý systém, který se skládá ze dvou hlavních převodových stupňů a průběžného měniče. Převodovka má planetové uspořádání a celý systém je mnohokrát prověřen právě v zemědělských strojích. Pro průběžnou změnu převodu je používaný hydrostatický a elektricky-mechanický měnič síly. Díky takovému naladění je motor prakticky neustále v optimálních otáčkách s optimálním točivým momentem.
Zajímavé také je, že točivý moment je přenášený neustále a ani při přeřazení mezi jízdou dopředu a zpětným chodem nedojde ani na chvíli k vypadnutí záběru na kolech. Toho je také využito ve funkci takzvaného „rozhoupání“, kdy stačí stisknout tlačítko, převodovka přeřazuje automaticky mezi zpětným chodem a jízdou dopředu a dodá tak auto dostatečnou energii pro vyproštění.
Díky optimálnímu záběru nepotřebuje auto s převodovkou VDS redukční převodovku. Do sedmi kilometrů v hodině zabírá pouze variátorový převod a auto tak může jet krokem se stálým dostatkem síly. Zajímavý je také brzdný efekt, kdy dokáže vůz zastavit po puštění plynového pedálu na nulu bez použití brzd. Všechny tyto faktory šetří techniku vozu (nepřehřívá se motor, neničí se spojka, šetří brzdy), což je zejména v bojových podmínkách k nezaplacení.
Převodovku jde namontovat na všechny modely Land Rover Defender napříč generacemi a je možné jí namontovat na verzi 90 i 110. Zejména pro armády, které jsou vybaveny několika statisíci Defenderů je to dobrá zpráva, protože i starší vozidla lze převodovkou vybavit. Celá přestavba potrvá v rukou vyškoleného mechanika tři dny a převodovka včetně celého montážního kitu a samotné montáže bude stát okolo 20 000 EUR. V ČR bude mít tuto činnost na starost právě autosalon Dajbych.
Cena se vám asi zdá přehnaná a je jasné, že většina soukromých majitelů Defenderu takové peníze neinvestuje, ale je třeba si uvědomit, že Defendery jsou využívány ke speciálním účelům a výbava, nebo náklad takového vozu může několikanásobně překračovat cenu samotného auta.
Tohle zvládne každý
Na offroadový polygon vyrážím v sedačce, nebo spíš na lavici vojenského speciálu s klasickým řazením. Můžu tak přímo vyzkoušet rozdíly mezi klasickým pohonem a automatickou převodovkou. Řízení vojenského „Defíku“ je samo o sobě zážitkem. Spartánský interiér, ve kterém nenajdete opravdu nic zbytečného a můžete ho klidně umýt hadicí jen podtrhuje jízdní dojmy. S redukcí a trochou strachu polygon objedu a už mě čeká svezení s VDS.
A to je přeci jen jiná. Tlačítkem volím jízdu vpřed, přidávám plyn a auto vyráží dopředu. Jediné, co potřebuju k jízdě je volant a plynový pedál. Brzdy v podstatě není třeba použít, protože brzdný moment motoru je tak silný, že dokáže ve sjezdu zablokovat kola. Vám pak stačí jen plynem regulovat míru brzdění.
Příjemné je, že mám neustále na kolech dost točivého momentu k jízdě i kdybych byl v sebeprudším svahu. Nemůže se mi stát, že mám špatně zařazeno, vyřazenou redukci, nebo něco podobného. Cíl byl tedy splněn. Za jízdy se nemusím soustředit na nic jiného, než na cestu. Nemusím řešit ovládání vozu, prostě jen koukám kam jedu a sleduju terén. Převodovka samozřejmě není určena jen pro jízdu v terénu. Dokáže fungovat velmi dobře i na silnici a díky udržování optimálních otáček motoru je teoretická maximální rychlost Defenderu 180 Km/hod.
A to je přesně to, k čemu je převodovka vyvinutá. Ze zkušeností z konfliktů po celém světě je totiž zřejmé, že i ten nejzkušenější řidič dokáže ve stresové situaci, kterou například jízda pod palbou bezesporu je udělat chybu, špatně zařadit a dostat se tak do problémů. Převodovka VDS by měla do značné míry tato rizika eliminovat. A jak jsme zjistili při testovací jízdě, podařilo se to dokonale, protože pokud neuděláte fatální začátečnickou chybu, je prakticky nemožné dostat se s tímto systémem do problémů.
Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor, Dajbych