Na trhu není moc aut, které by se hodily na hrubou práci, byly dost velké pro převoz celého pracovního týmu, odolné a měly velkou průchodnost terénem. Vlastně taková auta tu v podstatě nejsou, proto mezeru na trhu vyplnila novinka postavená na podvozku Land Rover Defender.
Účel je jasný, přepravit dělníky, materiál, zdravotníky, turisty, nebo tělesně postižené do nepřístupných oblastí na horách, v dolech, nebo na stavbách. O dostatek prostoru se stará podvozek Defender 130, tedy nejdelší varianta tohoto vozu. Na něm je unikátní nástavba, která je podstatně vyšší než běžná kabina Defíka. To znamená nejen možnost převozu velkého nákladu, ale i lepšího komfortu pro řidiče, který má z auta lepší výhled a větší pohodlí.
Pohodlí je samozřejme u Defenderu relativní pojem. Interiér je klasicky spartánský a to platí i pro místa pro cestující v zadní části auta. Místa ale mají dost, sedačky jsou relativně pohodlné a nechybí ani detaily, jako je držák pití nebo kapsy na sedačkách. Místo sedaček se v interiéru může usadit plošina pro převoz vozíčkářů, nebo jen úchyty pro převoz nákladu.
Pokud jsou v kabině cestující, mají výborný výhled díky velkým proskleným plochám. Pro pozorování třeba na safari se hodí střecha, kterou lze zdvihnout a vznikne tak výborný prostor pro několik pozorovatelů nebo fotografů. Mechanismus střechy je přitom stejně jednoduchý jako celé auto a najdete tu jen poctivé železo a hrubou sílu.
Za volantem
V defenderu jsme už párkrát jezdily a Satbir se nijak nevymyká vozům, které jsme už řídili. Je tu klasicky mírně stísněný prostor pro řidiče zejména z levé strany, velký volant, kterým se musíte ohánět a dlouhá řadící páka. Není to sice žádný luxus, ale vše funguje na výbornou. Dlouhý podvozek se projevuje hlavně v ostrých zatáčkách, kam si musíte trochu víc najíždět. Větší pozor si musíte dát také na velmi ostrých zlomech.
Stavba Satbir je také vyšší než běžný Defík, takže musíte zapomenout na většinou podzemních garáží, to bude ale zájemcům o takové auto sotva vadit, do města se totiž v ideálním případě nikdy nepodívá.
Podvozek je dimenzován i pro převoz těžkého nákladu, takže ani s plným autem se nijak výrazně nemění jízdní vlastnosti auta. Pokud jde v terénu do tuhého, stačí zařadit redukci a jedete dál, dohnat Defender na hranice schopností je velmi, velmi těžké. Naopak na silnici je to velmi snadné, auto se chová sice předvídatelně, ale to co je výhodou v terénu je na silnici spíš k zlosti. Při troše cviku jsme ale bez problémů jezdili i po centru města.
Satbir rozhodně není auto, které se bude masově prodávat, ale nabízí velmi zajímavou alternativu pro majitele dolů, stavební firmy, lesníky a mnoho dalších firem, které potřebují prostorný offroad s nenáročným provozem a odolnou konstrukcí. A to Satbir splňuje dokonale. Cena zatím není stanovena, auto prochází homologačními testy, ale v první polovině příštího roku bude k dispozici zákazníkům.
Další informace o autě najdete zde.
Autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner