Čínský trh je největší na světě, a platí to i o trhu s automobily. U aut se navíc začíná projevovat trend, který známe například z trhu s mobilními telefony – čínské továrny, které vyrábí většinu komponentů, a často i celá auta západních značek, která jsou určena pro východoasijské trhy, začínají produkty zahraničních firem kopírovat a jen s mírnými úpravami prodávají jejich vozy s vlastní značkou. Patentové a licenční spory se týkají například:
- BAIC BJ80 a BJ80C jsou na první pohled kopiemi Mecedesů třídy G
- Lifan 330 jako by z oka vypadl modelu Mini Cooper, jen cenovka je pochopitelně výrazně nižší
- Dongfeng Hanma je čínskou verzí legendárního terénního vozu Hummer, a zdaleka ne jedinou
- Huanghai Landscape V3 byste jen těžko rozeznali od Lexusu RX
Ve stopách výrobců mobilních telefonů
Náš seznam by mohl pokračovat. Podobně jako u mobilních telefonů, i autu omobilek se brzy oddělí zrno od plev. Některé budou pokračovat v produkci levnějších napodobenin a zůstanou lokálními výrobci pro východoasijské trhy, jiné se podobně jako Xiaomi, Huawei nebo Honor posunou, přijdou s vlastními řešeními a prosadí se i ve vyspělých státech.
I proto je zajímavé podívat se, kterým výrobcům Číňané věří. Úspěch čínských firem na zahraničních trzích totiž závisí zejména na dvou hlavních faktorech – přízni čínské střední a vyšší střední třídy, která je důležitým motorem spotřeby, a přízni politických špiček. V posledních letech se však zdá, že blahovůle lídrů komunistické strany i obliba u spotřebitelů jdou ruku v ruce.
Čínský Hyundai i Dongfeng Renault
Na špičce jsou podle statistik firmy s účastí zahraničního kapitálu. Číňané věří firmám, jako jsou Beijing Hyundai nebo Dongfeng Renault. Čechy určitě potěší, že na špičce se drží také Škoda, která má v Číně továrnu i technologické centrum. Mezi méně známé značky, o nichž zřejmě brzy uslyšíme, patří třeba Roewe, GAC Trumpchi a Venucia.
Zdroj: Autorský text