Jak zjistit, které palivo je nekvalitní a která čerpací stanice podvádí? Až tak jednoduché to není. Buď bychom si museli sami odebírat a analyzovat vzorky, nebo můžeme využít data od ČOI. Získat je nemusí být až tak snadné, ale naštěstí je tu zákon o svobodném přístupu k informacím. A poté se dozvíme, jaké čerpací stanice byly kontrolovány a také jaké problémy se u nich objevily. A jak je interpretovat?
Nízký bod vzplanutí
Problém, který se může objevit u nafty. Často není spojený se záměrným podvodem, ale spíše se špatným skladováním nebo přepravou. Jednoduše dojde k problému proto, že se nafta smísí v nádrži nebo cisterně se zbytkem benzínu.
Nízké oktanové číslo
Prodávané palivo by mělo mít určité oktanové číslo. Pokud ho má nižší, může se jednat nejenom o omyl jako u nízkého bodu vzplanutí nafty. Může jít i o záměr a v tu chvíli to nejvíce odnese motorista. Každá automobilka předepisuje, jaké palivo do motoru patří, jinak hrozí potíže. Projevit se mohou i tak, že motor začne po natankování vadného paliva takzvaně klepat – dojde k detonačnímu spalování.
Obsah síry
Problém, který se týká nafty a který může pomoci odhalit analýza paliva. V tu chvíli lze mluvit o záměru, kdy je do nafty přidávána jiná složka, nejčastěji topné oleje. Pro motoristu může čerpání takového paliva znamenat problémy, hlavně pokud jde o moderní vozy s filtrem pevných částic. Ten se následně nemusí dokonale zregenerovat, což z dlouhodobého hlediska přináší komplikace.
Oxidační nestabilita
V případě odhalení tohoto problému nelze mluvit o záměru a podvodu, ale spíše o problému se skladováním. Vliv na to má především biosložka přidávaná do paliv, která snižuje použitelnost paliva. Jednoduše řečeno, problém s oxidační stabilitou se objevuje u příliš starého paliva. Rizikem pro motoristu je v tomto případě především ucpání palivového systému.
Zdroj: https://axi-international.com/the-effects-of-diesel-fuel-contamination/