Nejšílenější vozidla na Rally Dakar

V televizi většinou vidíme jen ty nejrychlejší v naleštěných továrních vozech, kteří se honí o každou minutu rychlostních zkoušek. Aby ale mohli jet, musí tu být zbytek startovního pole, pro který je Dakar především jedním velkým dobrodružstvím. No a nemohou samozřejmě chybět ani slepé uličky ve vývoji techniky. Podívejte se, co všechno se postavilo na start legendární dálkové soutěže.

Vespa P200E

V roce 1980 se na start postavila dvojice skútrů Vespa P200E s dvoutaktními motory. Za jejich řídítky seděli Marc Simonot a Bernard Tcherniavsky. No a věřte nebo ne, tak tyhle skútry viděly cíl u Růžového Jezera v Senegalu.

Pitbike

Mezi nejzajmavějšími stroji na Dakaru je i česká stopa a to díky Ivoši Kaštanovi, který soutěž několikrát dokončil a rozhodl se vyrazit s ničím menším, než s pitbikem upraveným pro dálkovou soutěž. Do cíle bohužel nedojel díky problémům s tlumiči, které nebyly na takovou zátěž dymenzované.

Titan

Experimentální auto z dílny bosse italského Audi Motorsport Emilia Radaelliho a pilota Michele Cinottotiho mělo extrémně lehký trubkový rám a ve svých útrobách třílitrový naftový šestiválec Audi se dvěma turby, výkonem 300 koní a šíleným točivým momentem 650 Nm. Auto bohužel nevidělo díky technickým problémům s elektronikou ani cíl první etapy.

Renault 4

Claude a Bernard Marreauovi se stali doslova legendami Dakaru, když s Renaultem 4 dojeli na pátém místě celkově v prvním Dakaru v roce 1979 (tehdy se ještě jelo dohromady s kamiony a motorkami) a o rok později dokončili na třetím místě celkově.

Fiat Campagnola

V roce 1979 startovalo sedm Fiatů Campangola a čtyři dojeli do cíle. Cesare Giraudo a Antonio Cavalieri dokonce vyhráli etapu a dojeli celkově třetí.

Rolls-Royce Corniche

V roce 1971 Thierry De Montcorgé připravil se svými přáteli na start dakarské rally auto o kterém si nikdy nikdo nemyslel, že bude závodit. Z auta samozřejmě musely ven luxusní věci, jako je minibar a kožené sedačky. Naopak přidal systém 4×4 z Toyoty, který vážil jen 80 kg. Ve třinácté etapě byl diskvalifikován pro nepovolenou opravu na trati.

Jules II Proto

V roce 1984 se stavitel Rolls-Royce De Montcorgé vrátil na Dakar s neméně šíleným strojem. Jules II Proto je šestikolka poháněna osmiválcem Chevrolet o objemu 3,5 litru s převodovkou z Porsche 935. Auto bylo rychlé a dokázalo se držet vepředu. Bohužel po třetí etapě muselo ze závodu odstoupit se zničeným podvozkem.

Porsche 959

Porsche má na silnici úcyhodných 30 000 vítězství, ale Dakar se k němu tak nějak nehodí, i když kdo ví, třeba někdy uvidíme na startu SUV Cayenne. V roce 1985 ale startovalo Porsche 911 s náhonem 4×4 a označením 953. A věřte nebo ne, ale auto závod vyhrálo! V roce 1985 se Porsche na Dakar vrátilo s vozem označeným 959. V roce 1986 pak Porsche nasadilo do 959 nejmodernější prvky, jako bylo ABS a přeplňování turbem. Na startu tehdy stálo 488 vozů a jen 67 jich vidělo cíl. Porsche tehdy byla na prvním a druhém místě.

Citröen 2CV

Teď se posuneme zase o něco vpřed, do roku 2007, kdy bratři Marquesové přijeli na Dakar s Citroenem 2CV z roku 1963. Auto mělo moderní motor s výkonem přes 100 koní a samozřejmě také upravený podvozek. Ze závodu odstoupilo ve čtvrté etapě po problémech se zadní nápravou.

Chip van

Všechno předtím je celkem slabý odvar proti Toyotě s rychlým občerstvením, která vyjela na Dakar v roce 2009. Dvousetkoňový Pick-up si vezl v korbě fritovací zařízení a každý večer připravil pro bivak sedm kilo hranolků. Do cíle závodu dojel na 58. místě.

Tatra 8×8

V roce 1988 se na start postavilo osmikolé monstrum z Kopřivnice, které jako první kamion startovalo se čtyřmi hnanými nápravami. Kamion bohužel závod nedokončil.


Autor: Matěj Oliva, Zdroj a foto: Redbull.com

Nejšílenější vozidla na Rally Dakar
Přesunout se na začátek