Nissan – Jak se zrodila třída crossover

V roce 2002 se projektový tým společnosti Nissan, který zahrnoval 25 zástupců z oddělení plánování produkce, konstrukce, designu a obchodního rozvoje, vydal do technického ústředí značky Nissan v Japonsku za dvanáctiměsíčním projektem, jehož cílem byl vývoj nové generace vozu Nissan Almera. Vůz byl původně zamýšlen tak, že bude o něco větší než předchozí generace, a měl konkurovat vozidlům typu SEAT Altea a Golf Plus.

Zhruba po devíti měsících práce dospěl 13. prosince 2002 tým k rozhodnutí, že nový model není životaschopný a nepřináší inovace, které značka Nissan chtěla nabídnout a na něž byli zákazníci přední automobilky zvyklí.

Manažer oddělení posuzování vozidel v Evropském technickém ústředí společnosti Nissan (NTCE) Peter Brown k tomu uvádí: „Pamatuji se na to dobře. Prošli jsme všechna čísla a zjistili, že nový vůz Almera nebude tak silným konkurentem, jak jsme doufali. Neodrážel klíčové hodnoty značky Nissan, tedy inovaci a vzrušení, ani směr, který na trhu vytyčily energické modely 370Z, X-Trail 4×4 nebo třetí generace vozu Micra.
Můj kolega Hirohide Tagawa navrhl jako náhradní řešení jakousi zmenšenou verzi vozu Murano. Domníval se, že takový model by mohl odstraňovat jisté zábrany spojené se zájmem o vozy SUV, které si v předchozích letech získaly popularitu.“

V roce 2002 získávaly vozy SUV na oblibě a dodnes zůstávají jediným segmentem, který v Evropě trvale vykazuje stabilní růst – v letech 2002–2009 se jejich prodej zdvojnásobil z 316 000 na 714 000[1] – poté, co byla uvedena první generace modelu Qashqai – vůbec prvního crossoveru na trhu. V té době měl evropský trh s vozidly SUV 1,26 objem milionu vozů.

Přesto mnoho zákazníků zvyklých na klasické vozy bojovalo při zvažování těchto vozidel se značnými zábranami. „Průzkum, který jsme provedli mezi zákazníky nakupujícími vozy SUV a potenciálními zákazníky, upozornil na řadu nedostatků klasických vozidel SUV, která majitelům hatchbacků znesnadňovala přechod – konkrétně šlo o spotřebu paliva, nepříliš kvalitní interiér, hluk v kabině a příliš velké rozměry na to, aby se s vozem dalo snadno manévrovat ve městě a hodil se pro každodenní použití.
Podařilo se nám přesvědčit trh, že některé z těchto překážek dokážeme odstranit tím, že vytvoříme kombinaci nejlepších prvků rodinných hatchbacků a nejatraktivnějších vlastností vozů SUV. A tak se zrodila myšlenka prvního crossoveru, jak jej známe dnes.“

Následovalo období testování a měření, v jehož průběhu tým posuzoval reálnost myšlenky zkonstruovat nový vůz, který by připomínal model X-Trail, ale pokud jde o pohodlí pro cestující a provozní náklady, patřil by jednoznačně do kategorie rodinných hatchbacků.

Protože model byl původně určen pouze pro Evropu, byli vytvořením konceptu, z něhož se později měla stát první generace modelu Nissan Qashqai, pověřeni konstruktéři z evropského technického ústředí společnosti Nissan (NTCE) v britském Cranfieldu.

„Bylo to teprve podruhé, co Japonsko pověřilo ústředí NTCE, aby vedlo vývoj modelu konstruovaného od základů v našem britském závodě. Byli jsme nadšeni pomyšlením na to, že vytvoříme něco, co svět ještě nespatřil.
Samotná myšlenka byla velmi jednoduchá – použít klasický model SUV a učinit ho cenově dostupnějším, agilnějším a zároveň kompaktnějším. Tak se zrodil přístup ‚Trois3 Fusion‘. Kombinoval prvotřídní styling, dostatek prostoru v kabině a pohodlí pro řidiče, jehož vyšší jízdní polohu jsme převzali ze segmentu SUV.“

Přestože nebyl k dispozici ani předchůdce, kterého by bylo možno následovat, ani přímý konkurent, s nímž by šlo změřit síly, pustil se Nissan do vývoje jednoduché, ale účinné sady algoritmů, které měly pomoci stanovit rozměry a výkonnostní ukazatele crossoveru – nového typu vozidla, který se měl zrodit pod názvem Qashqai.

„Počítali jsme, že když zachováme vysoko umístěné sedadlo, větší kola a světlou výšku vozidel SUV, ale kabinu přepracujeme tak, aby se v ní cestující cítili jako v hatchbacku, zkonstruujeme vůz, který bude atraktivní pro zájemce o hatchback i SUV.“

Použitím vysoko umístěné loketní opěrky, vysokých bočních částí a středové konzoly uspořádané ve stylu hatchbacku vytvořil Nissan interiér orientovaný na řidiče. Právě takový potřeboval k oslovení zájemců o hatchbacky a zároveň zajistil svému novému vozu atraktivní vzhled.

Vývoj modelu Qashqai pokračoval v letech 2003 a 2004. Ústředí NTCE za pomoci pokusného modelu Renault Scénic s motorem 1.5dCi testovalo různé konfigurace a technologie, zatímco oddělení plánování produkce třídilo údaje z předběžného průzkumu mezi potenciálními zákazníky uvažujícími o koupi hatchbacků a vozů SUV. Práci, která by normálně zabrala zhruba 18 měsíců, se podařilo dokončit za devět měsíců.

Nový model Qashqai byl představen jako koncepční vůz na ženevském autosalonu v roce 2004 a setkal se se smíšenými ohlasy. Automobilistická média pochybovala o tom, že by pro atraktivní novinku společnosti Nissan existoval trh – a nebyla jediná.

„Mnoho novinářů zmiňovalo tytéž připomínky, které jsme slyšeli již od dealerů – představuje crossover skutečně to nejlepší z obou oblastí, nebo se naopak nehodí ani pro řidiče hatchbacků, ani pro řidiče vozů SUV?
Vytvořili jsme něco zcela jiného, než bylo dosud na trhu, a to znamenalo riziko.“

Na testovací akci v lednu 2006, která se konala ve Finsku v oblasti polárního kruhu, si média mohla nový koncept poprvé vyzkoušet, a přiznala mu jeho jedinečný status. Rychle však zjistila, že nabídka obsahuje relativně nízký podíl vozidel s pohonem všech čtyř kol, což bylo vnímáno za jeden z rozdílů oproti konkurenci.

„Rozhodli jsme, že pouze 40 % nabídky budou tvořit vozy s pohonem všech čtyř kol. Vzhledem k tomu, že vozy SUV, jako byly modely X-Trail či RAV4, měly pohon čtyř kol všechny, bylo omezení výroby vozidel s pohonem obou náprav na méně než polovinu značným rizikem.
U řidičů vozů SUV jsme zjistili, že pohon všech čtyř kol využívá velmi málo z nich, a že velmi málo z nich jezdí v terénu mimo vozovku. Aby byl vůz cenově dostupnější a měl nižší spotřebu paliva, rozhodli jsme se v případě modelu Qashqai vedle dvoulitrových motorů užívaných již u vozu X-Trail uvést také verzi se vznětovým motorem o objemu 1,5 litrů a se zážehovým motorem o objemu 1,6 litrů.“

Nissan Qashqai absolvoval světovou premiéru na pařížském autosalonu v roce 2006 a do prodeje byl uveden v únoru 2007. Navzdory počáteční zdrženlivosti se z něj stal jeden z neúspěšnějších modelů za 80 let historie značky Nissan. Na konci roku 2007 společnost Nissan v Evropě prodala již téměř 100 000 vozů Qashqai. Nyní, po osmi letech, překonal jeho prodej ve světovém měřítku 2,6 milionů.

V roce 2010 se Nissan opět ujal iniciativy a uvedl model Nissan Juke, kompaktní crossover, který na rhu vytvořil další zcela nový segment. Nissan Juke zaznamenal jen v Evropě přes 650 000 prodaných vozů (globálně více než milion) a dal vzniknout trhu malých crossoverů, na kterém se v současné době v Evropě ročně prodá přes 700 000 vozidel.[2] Řadu doplňuje nová generace modelu X-Trail, která byla uvedena v roce 2014 a je zaměřena na zákazníky se zájmem o větší klasické vozy SUV.

„Když řeknu, že vývoj modelu Qashqai byl jednou z věcí, která mi v práci přinesla nejvíce uspokojení, nevystihuje to úplně skutečnost. Tento projekt si v ústředí NTCE vyžádal investování většího úsilí, než u kteréhokoli jiného vozu. Pociťuji nesmírnou hrdost a hluboké ztotožnění se s tím projektem a jeho dosavadním osmiletým vývojem.
Bylo fantastické pozorovat vývoj vozu přes dvě modelové verze a sledovat jeden prodejní úspěch za druhým.“


Autor: TZ Nissan

Nissan – Jak se zrodila třída crossover
Přesunout se na začátek