Navara v Evropě patří bezpochyby mezi legendy pick-upů a v mnoha směrech udává směr tohoto segmentu. Roste jí ale čím dál větší konkurence a tak japonská automobilka musela přijít s něčím dramaticky novým. Jak se jí to povedlo jsme se vypravili zjistit do Polska, kde proběhla první prezentace nové Navary.
Hned na začátek si řekněme něco z historie. Nissan se totiž pyšní opravdu dlouhou tradicí výroby pick-upů, když první vyrobil už před více než osmdesáti lety. Dosluhující stávající model, který byl prozatimním vrcholem jsme pak celkem nedávno otestovali. Už v lednu ale přijdou do ČR první kusy nové generace.
Ta přináší velmi unikátní spojení dvou světů – pracovních pick-upů a crossoverů, ve kterých má Nissan velkou tradici. Nová Navara by tak měla být nejkomfortnějším autem své třídy. Nejvíce to pocítíte v interiéru, který jako by z oka vypadl Quasquai. Nenajdete tu žádné nemotorné plochy, volant z dodávky a podobně, ale eleganci, moderní tvary a především pohodlí (třeba sedačky vyvíjel Nissan společně s NASA). Když usednete za volant, máte pocit, že řídíte běžné SUV, nebo crossover. To je rozhodně velké plus, které může k Navaře přitáhnout celou řadu zákazníků, které dříve odrazoval čistě pracovní charakter tohoto auta.
Základ vozu je ale stále stejný – rámová konstrukce, robustní tuhé nápravy, osvědčený turbodiesel a tři varianty karoserie, které si můžete na podvozek vybrat. Nově jsou ale k mání čtyři výbavové stupně – Tecna, Acenta, Visia a nově N-Connecta. Ze světa Crossoverů si Navara přinesla také technologické vychytávky, které dříve k užitkovým autům moc nepatřily, jako je bezklíčové zapalování, parkovací asistent, nebo multimediální palubní systém. Nechybí ale ani bezpečnostní prvky, jako je nouzové brzdění.
Všem těmto novinkám ale neustoupily terénní schopnosti. Navaru pohání stejná čtyřkolka jako u předchozí generace. Volit můžete mezi náhonem zadní nápravy, pohonem 4×4, pohonem 4×4 s redukcí a s uzávěrkou zadního diferenciálu. Nechybí ani sjezdový asistent. To vše dává spolu se světlou výškou 230mm a velkými nájezdovými úhly Navaře velmi dobré terénní schopnosti, o kterých jsme se ostatně mohli sami přesvědčit. K tomu ale později.
Přepracovaná je i zadní náprava, která má nyní pětiprvkové zavěšení a listová pera nahradily vinuté pružiny. To by mělo mít blahodárný vliv především na komfort posádky. Nezměnilo se zatížení 1,1 tuny, ani tažná síla 3,5 tuny.
V nabídce bude jediný agregát, který bude možné kombinovat se dvěma převodovkami. Jde o osvědčený čtyřválec 2.3 vyvinutý s Renaultem, který můžete mít ve výkonové verzi 160, nebo 190 koní. Silnější variantu pak můžete kombinovat se sedmistupňovým automatem, u slabší verze se musíte spokojit s šestistupňovým manuálem. Kombinovaná spotřeba se pak na papíře pohybuje mezi 6,4 a 6,9 litru dle motorizace a převodovky. To je každopádně velmi zajímavý údaj, který může případné nerozhodné zájemce oslovit.
Stejně tak je osloví záruka 5 let na vůz a při koupi namontované originální příslušenství. Záruka je samozřejmě limitovaná i kilometry, kterých můžete ujet 160 000. O vaší peněženku se bude starat i servisní interval, který je prodloužený na 30 000 km, respektive dva roky. Navara se bude vyrábět pro evropský trh v Barceloně a ceny budeme vědět už v listopadu.
Komfort při práci
Teď už ale za volant. V interiéru se cítím hned od začátku jako v klasickém osobáku, nebo crossoveru. Jen pohled přes mohutnou kapotu a do zrcátka, kde uvidíte korbu za svými zády prozradí, že jde o pick-up. Motor je po zahřátí velmi kultivovaný a tichý, což jen potvrzuje dojem komfortu, kterým nová Navara působí. V interiéru najdete vše, co k pohodlné jízdě potřebujete. Dominuje tu samozřejmě velký dotykový displej palubního systému. Jediné, co nám tu chybí je více odkládacích prostor, pokud budete mít třeba papír A4, není kam ho dát. Stejně tak by mohla být větší přihrádka před spolujezdcem.
Při jízdě na silnici se velmi dobře projevuje přepracovaná zadní náprava. Navara s ohledem na svou velikost a hmotnost funguje i při svižné jízdě po silnici velmi dobře. Zadek neodskakuje a auto je velmi stabilní a především velmi pohodlné, což se o předchozí generaci moc říct nedalo. Fatální tu nejsou ani příčné nerovnosti, které dříve Navaře hodně vadily. Jízdu s naloženým autem jsme si bohužel nevyzkoušeli, ale bez nákladu se auto chová naprosto příkladně. Ze zkušenosti pak víme, že zatížený pick-up se chová zpravidla lépe.
Motor má velmi kultivovaný projev a po zahřátí je velmi tichý a rozhodně se nepodobá motoru z dodávky. Má plynulý zátah od středních otáček a dech neztrácí ani v dálničních rychlostech. Trochu soustředění vyžaduje řazení. Převodovka má dlouhou dráhu řazení a k tomu dlouhou páku, takže řadit musíte opravdu poctivě. Rychlosti jsou navíc hodně blízko u sebe, takže se občas stane, že dáte trojku místo jedničky apod. Šlo ale samozřejmě o nové nezajeté auto, takže předpokládám, že si převodovka ještě trochu sedne a vše bude v pořádku. S automatem se nám bohužel svézt nepodařilo, tak snad v zimě. Během testu se spotřeba pohybovala mezi osmi a devíti litry a to i s terénní vložkou, což rozhodně není špatné číslo.
Terénu se opravdu nebojí
Terénní polygon, který byl pro nás připravený rozhodně nebyl pro leštěnky. Týdenní déšť z něj navíc udělal pořádnou bahenní lázeň, což v kombinaci s běžnou zimní pneumatikou dalo tušit problémy.
Opak byl ale pravdou. Tuhé nápravy zajišťují dobrou trakci a kolo do vzduchu se nám v podstatě nepodařilo dostat. Ani v bahně si Navara nevedla špatně a za křku instruktora „gas gas“ jsme se vydrápali všude, kam jsme chtěli. Hodně mě překvapily nájezdové a hlavně přejezdový úhel. Mnohdy jsem čekal, že musíme korbou, nebo rámem dřít o zem, ale Navara si nikdy neškrtla. Díky redukci má motor vždy dost síly i v prudkých výjezdech a když jde do tuhého, stačí uzavřít zadní diferenciál a šplháte dál.
Závěr
Navara si zachovala to nejlepší ze svých vlastností. Stále jde o neúnavného dříče s dobrými terénními schopnostmi, který ale dostal do vínku i velkou dávku pohodlí a komfortu, který byl doteď přisuzován jen SUV a Crossoverům. Díky tomu si hodně rozšířila okruh zákazníků, které může takové auto oslovit. A nás rozhodně oslovilo!
Autor: Matěj Oliva, Foto: Nissan