Nissan QASHQAI dCi 130 All mode 4×4-i, vylepšený bestseller

První generace Qashqai v roce 2006 ukázala, že lze vyrobit crossover, tedy městské SUV, ve kterém se budete při řízení cítit jako v klasickém nízkém osobáku. Bylo to ostatně nutné, v nabídce Nissanu tento model nahradil populární hatchback Almera a sázka na nový styl se vyplatila – v Evropě se ho prodalo 1,3 milionu vozů! Dnes už je úplně jiná doba, na crossovery je trh zvyklý a nová generace Nissanu Qashqai tak mohla přijít s řadou nových rysů a vylepšení. V redakčním testu jsme vyzkoušeli verzi 4×4 s nejsilnějším vznětovým motorem 1.6 dCi a navíc v nejvyšší výbavě Tekna.

Design vozu sice prozrazuje návaznost na první generaci, ale boční linie dostaly ladnější tvary a místo rovných ploch se nyní oku všude nabízejí ladné oblé křivky. Také přední světla a přední mřížka se mnohem víc přiblížily designu nového X-Trailu, se kterým ostatně nový Qashqai sdílí i konstrukční platformu Nissanu CMF (Common Module Family). Také díky tomu nová generace nabrala 47 mm na délku, je o 20 mm širší a naopak o 15 mm nižší. Nový design dodržuje současné moderní tvary a prozrazuje japonský původ, který následuje třeba i řada CX od Mazdy. Od konkurence ale Qashqai vždy bezpečně odlišíte díky výrazným předním LED světlům denního svícení uspořádaným do tvaru „šipek“ směrem k mřížce chladiče.

V interiéru vládne decentní černá a šedá a vepředu na vás čeká ještě víc místa než u předchozí generace. Naopak vzadu se projevila nižší stavba a my dlouháni už máme střechu těsně nad hlavou, ovšem tohle je přeci rodinný vůz a děti rozhodně nedostatkem prostoru trpět nebudou. Kombinace černých lesklých rámečků s chromovanými obroučkami budíků doplněné obšitou kůží v provedení Tekna dávaí najevo, že jde o nejvyšší výbavu a Nissan se za ni rozhodně nemusí stydět. Zvlášť když do tmavého interiéru pustíte světlo po odkrytí clony skleněné panoramatické střechy. Celkově zpracování interiéru nabízí rozumný kompromis a mezi luxusem a robustní odolností, kterou zákazník od tohoto typu vozu očekává.

I design přístrojovky můžeme najít v jiných modelech. QASHQAI přinesl na trh inovovanou přístrojovou desku a nový X-Trail jí využívá od loňského roku, kdy přišla nová generace… Ovladače jsou dobře intuitivně poskládané, pouze tlačítko startéru je trochu schované za páčkou stěračů a při prvních jízdách ho možná budete chvilku hledat. Zarazilo mě pouze ovládání stahování oken, které po promáčknutí stáhne okénko řidiče až dolů, ale ostatní tři kolébky se musí celou dobu držet. Tohle měl už předchozí Qashqai a výrobce to tak možná nechal, aby majitelé nemuseli měnit návyky?

Kufr o celkovém objemu přes 400 litrů postačí jak na nákupy, tak i na převoz nábytku. Po sklopení sedaček se před Vámi rozprostře dokonale rovná plocha, která Vám příjemně poslouží i při nouzovém přenocování např. při rybářském nasazení. Pod dvojitou podlážkou najdete rezervu a základní pomůcky.

Po stisku tlačítka Start/Stop (klíč samozřejmě může zůstat v kapse) nás nadchnul tichý chod motoru. Pronikavější dieselový zvuk je slyšet až ve vyšších otáčkách, jinak je Qashqai podstatně lépe odhlučněný než předchozí generace. To platí i za jízdy, kdy se do kabiny dostane jen minimum hluku od kol a přejezdu nerovností. Ale zpět k motoru – v testovaném voze vrčí přeplňovaná vznětová šestnáctistovka vyráběná ve spolupráci s Renaultem. Motor se probouzí až za hranicí dvou tisíc otáček, po záběru turbodmychadla ale ochotně zatáhne a začne být trochu víc slyšet. Je to „jenom šestnáctka“, ale papírově má stejný výkon i točivý moment jako dieselové dvoulitry srovnatelné konkurence, tedy 130 koní při 4000 ot/min a 320 Nm při 1750 ot/min. Menší zdvihový objem je ale za jízdy trochu znát a určitě nebudete chtít nechat klesnout otáčky úplně dolů, proto si Qashqai říká o častější řazení. Manuální šestistupňová převodovka má trochu delší dráhy řadicí páky, nicméně je přesná a rychle si ji oblíbíte. Výhoda menšího objemu je relativně nízká spotřeba, během testu jsme došli k průměru 6,8 L/100 km, což je téměř o litr méně, než kolik jsme při našem stylu testů zaznamenali u obdobné konkurence.

Pokud byste vyrazili do terénu nebo vás na horách překvapil sníh, stačí přepnout z režimu 2WD na režim Auto, který k předním kolům pomocí elektromagnetické spojky přiřadí i zadní náhon a podle jízdních podmínek průběžně rozděluje točivý moment mezi nápravy. A až budete tahat ze závěje kolegu, který si pořídil verzi pouze s poháněnou jednou nápravou, nastavte si režim Lock, který zamkne rozdělení síly mezi kola 50:50.

Námi testovaný vůz 4×4 měl výhodu víceprvkové zadní nápravy (2×2 mají pouze jednoduchou) a v zatáčkách bylo řízení hodně příjemné. Elektrický posilovač řízení dává překvapivě dobrou odezvu, a i když to přeženete s rychlostí nájezdu nebo musíte v zatáčce korigovat stopu, elektronika (Active Trace Control) nasměruje sílu přesně na tu kombinaci kol, kde je třeba, a s přehledem zkoriguje jakoukoli nedotáčivost. Při rychlejší jízdě oceníte i aktivní motorovou brzdu, která plynule upravuje otáčky, když střídáte brzdu a plyn a jízda je tak bez trhání. Brzdy jsou dobře nastavené a brždění je vždy plynulé, jen asistent nouzového brzdění má asi půlvteřinovou prodlevu, takže po prudkém zabrzdění ještě okamžik brzdí, i když vy už jste pustili brzdový pedál..

Výborná je také funkce Body Motion Control, která aktivně propojuje brzdy a odpružení a nadchnula nás hlavně při přejezdu retardérů a všech zpomalovacích nástrah, kterých je v našich městech stále více. Tato funkce po přejezdu třeba zvýšeného přechodu pro chodce nepatrně přibrzdí přední kola a předejde tak otravnému zhoupnutí celého auta. To přibrždění přitom téměř nepocítíte – opravdu jen když si dáváte pozor a více so sledovat – ale ve výsledku to právě na zvýšených zpomalovacích prvcích funguje dokonale. A zvládá to i rychlejší jízdu na rozbité polňačce, kdy se auto nerozhoupe ani na větších hrbech a výmolech. Jen se musíte smířit s tuhým projevem odpružení, za který asi trochu můžou devatenáctipalcová kola výbavy Tekna. Na české silnice by se možná víc hodily osmnáctky dodávané v nižších výbavách.

Výbava Tekna je nabitá všemi výdobytky moderní doby – má automatické nouzové brzdění, čtení dopravních značek, upozornění na opuštění jízdního pruhu, sledování pohybujících se objektů v tzv. slepém úhlu vozidla. Praktickým a žádaným pomocníkem nejen pro drahé polovičky se stane panoramatický parkovací systém, který se skládá z několika kamer (vpředu, vzadu a v zrcátkách), a ukáže vám na displeji pohled na parkující automobil z ptačí perspektivy. Systém Vám ukáže obrubník, patník či popelnici, kterou třeba v zrcátku v dané chvíli neuvidíte. Při parkování ale můžete využít i automatický parkovací systém a nechat svůj Nissan zaparkovat do řady aut. A příjemně potěší třeba i navigace již v rámci standardní výbavy….

Výsledný dojem z nového Nissanu Qashqai s námi testovanou motorizací 1.6 dCi je hodně dobrý. Pokud bych jako potenciální zákazník nevyžadoval pohon všech kol 4×4, asi bych ještě zvážil, zda v luxusní výbavě Tekna nedat přednost přeplňované benzínové verzi 1.6 DIG-T, která nabídne ještě o třicet koní maximálního výkonu navíc a přitom je levnější. Pokud ale máte jasno – 4×4 a diesel, jste na dobré adrese. Majitelé se mohou spolehnout na lety prověřený úspěšný koncept i osvědčený motor se slušným výkonem a výbornou spotřebou, to vše oblečené do moderního a atraktivního designu.

Technické údaje a aktuální cenu testovaného modelu najdete pod tímto dkazem.


Autor: FilipT, foto: František Chobot

Nissan QASHQAI dCi 130 All mode 4×4-i, vylepšený bestseller
Přesunout se na začátek