Polaris RZR 900 XP – Jak to funguje?

V prvním článku ze slunného Španělska jsem se pokusil vylíčit, jak se v novém Polarisu jezdí. Teď je na čase probrat, co se za skvělými jízdními vlastnostmi skrývá, protože technických novinek je zde opravdu hodně.

Něco o Polarisu

Při představování nového modelu nás samozřejmě nemohla minout krátká prezentace o historii a ekonomické situaci Polarisu. O historii se zmíníme někdy příště, ale pár čísel by vás zajímat přeci jen mohlo. Polaris v současné doběj prodává čtyřkolky, motorky Victory, sněžné skútry, side-by-side a příslušenství. Většinový podíl 69 % celé produkce zůstává v USA, 15 % jde do Kanady a jen 16 % do Evropy a zbytku světa. To jen svědčí o tom, jak je americký trh obrovský. Hodně velká část produkce jde také do armády, kde jsou side-by-side hojně využívány. Polaris také spolupracuje se značkou Bobcat na pracovních UTV. Poslední zajímavou statistickou informací je fakt, že se prodává více side-by-side než klasických čtyřkolek. V USA tvoří většinu pracovní řada Ranger, naopak v Evropě to jsou hlavně sportovní RZR.

Design

Na první pohled je RZR XP hodně podobné předchozí verzi S. Designově jsme od Polarisu také nic zásadně jiného čekat nemohli, stroje RZR projdou vždy faceliftem a tak to mají zákazníci rádi. Už od první chvíle je poznat, že koukáte na Polaris, a to je dobře. Přeci jen se ale XP v něčem liší. Přední maska je mnohem mohutnější a jsou tu navíc plasty, které kryjí část ramen. Více na ráně je chladič, který má podstatně větší účinnost, ale pro ježdění v bahně bych ho raději vybavil tahokovem. Velice pěkně vypadají nová ramena vyvedená v červené barvě, která jsou hodně zvýrazněná a ukazují šířku a výšku stroje. Největší novinkou jsou ale přední světla, která vůbec poprvé využívají pouze technologii LED a to jak pro potkávací, tak pro dálkové svícení. Jak to funguje v noci si ověříme až při testu na našich cestách. Každopádně by to mělo přinést menší spotřebu, lepší viditelnost a samozřejmě větší odolnost LED, které nejsou tak náchylné k vibracím a nárazům jako žárovky.

Motor

Na první pohled vypadá motor stejně jako u osmistovky a skoro by to vypadalo, že v Polarisu jen převrtali agregát a dali ho do nového modelu. Opak je ale pravdou, dvouválec o objemu 875 ccm je kompletně nový. Jeho výkon je udáván na 88 koní, které se probudí hlavně ve vyšších otáčkách. Motor dostal pro uchlazení vyššího výkonu větší vodní pumpu integrovanou do bloku motoru. Silnější je i alternátor, který dává 750 W. Pro snížení vibrací většího motoru byl přepracovaný vyvažovací hřídel a na motoru je to hodně znát. Upravený je i výfukový systém, díky kterému má motor nejen ostřejší projev, ale i ostřejší zvuk.

Samostatnou kapitolou je převodovka s variátorem. Převodovka je silnější a měla by vydržet větší výkon a sportovnější jízdu. Motor spojuje s převodovkou nový variátor, ten má jinou spojku a nový tvar válečků, které zajišťují až neskutečně rychlou reakci na sešlápnutí plynového pedálu. Zajímavě je řešené i sání, které se přesunulo do nejvyššího bodu stroje, to jest na levou stranu korbičky.

Podvozek

Podvozek je kapitolou sám pro sebe. Vepředu jsou klasicky zavěšená dvojítá A ramena na tlumičích Fox Podium X, které se výborně osvědčily už u verze RZR 800 S. Přední náhon zajišťují zesílené poloosy usazené ve zcela novém diferenciálu, ten má na výstupech dvojitá válečková ložiska, která jsou mnohem odolnější.

Zadní zavěšení je ještě mnohem zajímavější. Jedná se o kombinaci vlečných ramen s příčným zavěšením. Nejde o dvojitá ramena, ale pouze o jakési jednoduché vzpěry, kdy tlumiče jsou uchyceny v přední části ramen. Výsledkem jsou velké zdvihy 330 mm, které s sebou přináší mnohem lepší jízdní komfort a citlivější reakci podvozku.

Příslušenství

Polaris měl vždy hodně zajímavého příslušenství, pro které má na webu i hodně obsáhlý konfigurátor. Zde si můžete k RZR XP vybrat velkou spoustu doplňků. Není problém pořídit třeba čelní i boční ochranné rámy. V nabídce je jak plastová, tak plechová střecha a plexisklo za sedačky. Hodně zajímavý je audiosystém, který se umisťuje na střechu a hraje směrem dolů do kabiny. Samozřejmostí je pak několik typů navijáku, nebo kompletní plechová ochrana podvozku. Můžeme samozřejmě očekávat i další příslušenství z katalogů zvučných výrobců komponent, kteří si tuto novinku rozhodně nenechají utéct.


Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor, Polaris

Polaris RZR 900 XP – Jak to funguje?
Přesunout se na začátek