Zima je tady a to znamená i řadu povinností pro řidiče. Měli by primárně přizpůsobit jízdu aktuálnímu počasí a podmínkám, stejně jako by měli myslet na potřebnou výbavu. Mezi tu se řadí také povinnost zimních pneumatik, pokud to vyžadují podmínky na silnicích. Vyjet bez zimního obutí znamená více problémů, než si mnozí připouští.
Riziková jízda
Jízda v zimě na letních pneumatikách může být riziková. Zvláště v případě, kdy je vozovka pokryta sněhem, námrazou, ledem nebo sněhovými jazyky. V tu chvíli dochází k výraznému snížení bezpečnosti. Pomalejší jízdou se dá samozřejmě nehodě zabránit, ale stále je tu další riziko – policejní hlídka. V případě, že zjistí špatné obutí, může udělit nemalou pokutu.
Zvýšené riziko nehody
Při jízdě na letních pneumatikách, v případě podmínek definovaných zákonem, hrozí i zvýšené riziko nehody. Sjetí do příkopu v pomalejší rychlosti je ještě víceméně dobrým koncem, jelikož škoda vznikla jenom tomu, kdo nedbal na zimní obutí. Horší je to v případech, kdy vznikne škoda někomu jinému. Jízdou v zimě na letních je k tomu výrazně přispíváno a následky jsou mnohdy horší, než si mnozí připouští.
Závěry policie a postup pojišťovny
První, co bude policisty při zimní nehodě zajímat, je stav obutí. Pokud je viníkovo špatné – jel na letních nebo na zimních s nedostatečným vzorkem – značně mu to přitíží. V tu chvíli je vina zcela jasná. Nejenom že v tomto případě viník neunikne pokutě, ale do hry se vkládá také pojišťovna.
Pojišťovny pochopitelně mají své podmínky a právě tato situace v nich bývá zmíněna. Výsledkem je, že pojišťovna může odmítnout vyplacení pojistného plnění. A to jak v případě havarijního pojištění, tak v případě povinného ručení. V tu chvíli je viník nejenom chudší o udělenou pokutu, ale může být povinen splácet i samotnou škodu, která nemusí být nijak malá. Přitom sada zimních pneu by vyšla na pár nižších tisícovek.
Zdroj: https://www.continental-tires.com/car/tire-knowledge/tire-change-fitting/changing-tires/summer-tires-in-winter