U nových aut po čtyřech letech, po první kontrole pravidelně ve dvouletých intervalech. To jsou povinnosti majitelů nebo provozovatelů aut, pokud s vozem chtějí legálně na silnice. Návštěva STK se tak nevyhne nikomu. Kdo projde bez problémů, ten se raduje. Kdo ne, je naštvaný. Něco opraví ihned, něco ve lhůtě a u některých prohřešků se stává, že s autem po kontrole už ani nemůže na silnici. A co je důvodem řady problémů? Často snaha vylepšovat auto.
Deaktivace nebo vyjmutí některých součástí
Auto by mělo na STK přijet ideálně ve svém sériovém stavu, dá se říct tak, jak sjelo z výrobní linky. Jakékoliv úpravy mohou být problém. Třeba ty, při kterých si lidé nechají z vozu něco vymontovat. Typicky je to filtr pevných částic u naftových aut. Takový vůz bude mít na STK problém. Stejně tak nemusí být technikovi po chuti to, že má auto deaktivovaný start-stop systém pomocí kabelu u akumulátoru. Obvykle tento stav prozradí svítící kontrolka.
Vylepšení auta novými díly
Nemusí to být jenom odstranění nebo deaktivace některých systémů. Problém na STK může být i s tím, že je auto nějakými díly vylepšeno. Typicky se jedná třeba o různé tuningové díly, díky kterým auto jinak, někdy i lépe vypadá. Ne všechny takové díly ale mají homologaci. Stejně tak může být problém s různými vestavbami u dodávek. Majitelé takových aut se často setkávají s nutností demontáže ve chvíli, kdy se na STK chystají.
Neostražitost při výměně
Problém na STK lze mít i kvůli naprostým banalitám, které si způsobíme svou neostražitostí. Třeba pokud jde o pneumatiky, když na voze máme aktuálně sadu, která není zapsána v technickém průkaze. Problém ale mohou být i žárovky. Některé, například s určitým výkonem nebo barvou světla, nemusí být v České republice homologovány. Pokud se nebudou pozdávat technikovi na STK, je to další zbytečná komplikace spojená s návštěvou.
Zdroj: https://www.totalcardiagnostics.com/learn/common-problems-vehicle-inspection-can-find/