Trochu to vypadá, jako by si v Land Roveru připravovali půdu pro odstranění populárního motoru SDV8 z Range Roveru. Nový hybrid má totiž stejný výkon a láká na nižší spotřebu, ale je dražší o 150 000 korun. Je tedy aktuálně důvod si hybrid kupovat?
V době svého nástupu Range Rover doslova smazal konkurenci ze světa. Byl lehký, elegantní, měl nadhled a nabízel neodolatelné kouzlo. Konkurence se ale za dobu působení britského elegána zlepšila. Range Rover je ale stále tak nějak jinde. Elegantní tvary, kombinované s moderními prvky. Velká 21″ kola a obrovská hromada hliníku. To vše tak nějak příjemně zaobleno.
Stejná elegance vás čeká i uvnitř. V testu jsme měli výbavu Autobigraphy, která vás bude hýčkat luxusními materiály, ale hlavně výbavou, o které se většině konkurenčních značek ani nesní. Můžete sledovat televizi, dát si přitom masáž zad, nebo si zpříjemnit horký den klimatizací v sedačkách. Pohled na oblohu vám umožní odsouvací panoramatická střecha.
Sedačky jsou pohodlné a klidně byste si je dali do obýváku. Stejně na tom jsou i spolujezdci vzadu, kteří mají dostatek prostoru na klidné trávení času na cestách. Vysoké auto vám navíc umožní obrovský nadhled nad okolím a konkurenčním SUV budete koukat na střechu. Držet přitom budete příjemný volant a kochat se můžete kůží obšitou palubkou. V noci vám Range Rover posvítí pod nohy a nasvítí interiér barvou, jakou si zvolíte.
Ale přestaňme se rozplývat nad nekonečným luxusem, který Range Rover nabízí a je u něj očekávaný a podívejme se raději pod kapotu. Zde se pod dlouhým krytem, který je stejný jako u osmiválce ukrývá šestiválcový diesel. Baterie hybridního ústrojí je uložena pod sedačkou spolujezdce a elektromotor je velmi chytře integrován přímo do převodovky ZF a dokáže s ní velmi dobře spolupracovat. Dohromady má celé ústrojí 250 kW, z toho má naftový motor na svědomí 215 kW. Točivý moment je úctyhodných 700 Nm, které dokážou i 2,5 tuny vážící krabici slušně rozhýbat.
Od sportování tu ale Range není. Od auta čekáte především plynulou a nekonečně pohodlnou jízdu. Hýčkat vás bude vzduchový podvozek, který dokáže bravurně filtrovat všechny nerovnosti, které by vás mohly obtěžovat. Auto je i velmi dobře odhlučněné, na to jak vysoké je nabízí neuvěřitelný klid v interiéru a pocitová rychlost je tak o 50 km/hod nižší, než skutečná. Nejlépe se v autě budete cítit na dlouhých cestách, můžete ujet stovky kilometrů a z Range Roveru vylezete vždy svěží. Problém ale není ani pohyb po městě, kde naplno oceníte hybridní ústrojí.
Range Rover sice umí jet i čistě na elektriku, ale ujede reálně asi 500 m. Hodí se to ale při popojíždění v koloně, kde zůstane naftový motor uspaný a dokud budete mít dostatek energie, můžete pomalu popojíždět na elektromotor. Co je ale dost nepříjemné je odezva auta na přidání plynu. Celému systému vždy trochu trvá, než vyhodnotí situaci, nastartuje motor a vyrazí kupředu. Opět tu platí, že s autem musíte jezdit hlavně plynule.
Starty naftového motoru jsou také dost hrubé a jsou při jízdě dost rušivé. Tady má osmiválec jednoznačně navrch, dokáže být v autě v podstatě neznatelný a neslyšitelný a to je přesně to, co v Range Roveru očekáváte.
Co vás ale potěší a dokáže vyvážit pár nešvarů hybridního ústrojí je spotřeba. Ta se při testu, kdy jsme najezdili okolo osmi set kilometrů všemi režimi včetně města a terénu zastavila na čísle 8,9 litru. To je vzhledem k dynamice jízdy a hmotnosti auta velmi slušné číslo.
Terrain Response nechybí
I když je Range Rover primárně luxusním autem pro dlouhé cesty, nezapře svůj rodokmen ani v terénu. Má brodivost 900mm, uzávěrku mezinápravového diferenciálu a propracovaný systém nastavení auta pro jízdu v terénu. Kromě osmistupňového automatu pak můžete zapojit redukční převodovku. Se zkušeným řidičem za volantem pak dokáže zahanbit nejeden „čistokrevný“ offroad.
My jsme se o tom již několikrát přesvědčili. Stačí přepnout palubní displej do offroad režimu, zařadit redukci, nazvedat auto a můžete vyrazit. Přední kola jsou dost vepředu a zadní část sklopená, takže nájezdový úhel je více než dostačující. Když auto zvednete, dokážete přejet i dost vysokou příčnou překážku.
Zajímavé je pak sledovat, jak se při prokluzování některého z kol chová elektronika, která zavírá mezinápravový diferenciál a pomáhá vám udržet trakci všech kol. Ve finále to funguje naprosto dokonale a hlavně celý systém nijak nezatěžuje řidiče, který se soustředí jen na to, kam chce jet a jak si jízdu užít. A to je to nejdůležitější.
Chtě nechtě musíme Hybrid srovnávat s osmiválcem. Ten je levnější, kultivovanější a rozhodně příjemnější pro jízdu. Jedinou jeho nevýhodou tak zůstává mírně vyšší spotřeba oproti hybridu. Nejvíce to oceníte ve městě, kde bude rozdíl citelný nejvíc. Pokud bych tedy aktuálně nakupoval Range Rover, rozhodně bych sáhl po verzi SDV8 a rozdíl ve spotřebě v klidu několik let kryl rozdílem v nákupní ceně. Bohužel na tom má svou roli i náš právní systém, který hybridní auta nijak nezvýhodňuje.
Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot