Recenze na sněhu BMW X5 xDrive 30d

Už první nasednutí do bílého interiéru BMW X5 v kombinaci krémové kůže, bílých textilních ploch a světlých koberečků dal jasně najevo, že tahle manažerská výbava opravdu není určená do terénu. Na našem webu se obvykle snažíme dostát svému jménu Offroadweb a každý automobil 4×4 podrobit alespoň trochu ostřejšímu terénnímu testu. Zároveň ale je třeba trochu brát ohledy na to, jaký typ zákazníka bude o daném vozu uvažovat a jakým způsobem bude dané auto jezdit. Proto dnešní recenze bude tak trochu v jiném stylu…

Nová generace X5 je totiž zase o kousek víc šitá na silnice a dál od terénního využití. Mezi cílové zákazníky patří především rodinné či manažerské typy, kterém jde hlavně o dobré svezení na silnici a pohon všech kol je tu hlavně kvůli příjemné jistotě při ježdění na chalupu a v zimě na hory. Proto jsme testovaný třílitr se sklonkem jara vytáhli krátký výlet do Alp za posledním sněhem na Kaprun.

Po stránce designu se nový model pozná uhlazenějších křivek a hlavně podle protáhlých plně diodových světlometů, které teď sahají až k rozšířeným ledvinkám chladiče. V interiéru najdou majitelé předchozích ročníků vše na obvyklém místě, ovšem v podstatně modernějším designu. Nové elektrické sedačky s výsuvným prodloužením dopředu se na dlouhé trase jednoznačně osvědčily a vysoký posaz vepředu nadchne i nás dlouhány. O zadních sedadlech už se to říci nedá, jsou stavěné spíš pro děti a menší postavy.

K redakčnímu testu jsme vybrali optimální motorizaci z hlediska cena/výkon/spotřeba, kterou v nabídce jednoznačně zastává vznětový třílitr s výkonem 190 kW (258 koní) při 4 000 ot/min a točivým momentem 560 Nm při 1500 – 3000 ot/min. A tento motor také představuje tu největší změnu proti předchozí generaci X5. Díky spoustě drobných vylepšení je znatelně kultivovanější než předchůdce – nová verze má například automaticky stavitelnou masku chladiče, ohřívání diferenciálu nebo třeba režim vyřazování na neutrál u automatu a výsledkem je uhlazená dodávka výkonu v každém režimu i otáčkách…

Výborná intuitivní odezva na sešlápnutí pedálu plynu je velký pomocník v každé situaci, ať už se v klidu posunujete po městě, pospícháte po dálnici nebo se třeba chcete trochu svižněji svézt po cestě na lyže. Za živější pocit může i úspora hmotnosti 90 kg proti modelu 2013 nebo zase o něco lepší aerodynamika s koeficientem CX 0,31, což je v této třídě špičková hodnota. Výkon 258 koní stačí na dynamicku jízdu i bezpečné předjetí, na opravdu sportovní svezení by samozřejmě bylo třeba sáhnout trochu výše. V nabídce je ještě X5 xDrive40d/230 kW s dvojitým turbem, případně rovnou šestiválec X5 M50d s 280 kW. Na druhé straně nabídky je dvoulitr X5 xDrive25d s výkonem 160 kW.

Každopádně i námi testovaný třílitr s osmistupňovým automatem dokáže nabídnout slušnou porci zábavy a po vypnutí kontroly trakce s námi na zamrzlém parkovišti pod Kaprunem kreslil pěkné driftíky. I na svezení po zakroucených silničkách nad Zell am See má motor dost elánu, trochu ale chybí odezva řízení. Chytré asistenční systémy a rozložení výkonu mezi nápravy i kola v záběru, které jsme měli možnost otestovat, v X-Drive Village v Peci pod Sněžkou, okamžitě vyrovnají jakékoli prokluzy na mokrém asfaltu, jinak ovšem řidič kvůli posilovači nemá moc přehledu o trakci a limitech. Naopak brzdy s ABS jsou ukázkou dokonalé funkce, kdy systém nezasahuje zbytečně brzy a plně využívá síly klasického brzdění, než začne „drnčet“ do pedálu.

Co nás trochu zarazilo, je spotřeba. V režimu EcoPro a při plíživé jízdě se nám sice podařilo na části trasy dosáhnout udávaného minima kolem 6 L/100km, ovšem při běžném svižnějším využití ve městě a s jízdou po dálnicích s tempomatem nastaveným na 140 km/h jsme dostali na dlouhodobý průměr lehce na 9 litrů. To na tak velký a vybavený vůz vůbec není špatná hodnota, jen přeci jen o polovinu (!) vyšší než udávaná minimální spotřeba výrobcem.

Jak jsem již zmínil, stejný vůz X5 jsme měli možnost vyzkoušet ještě v X-Drive Village v Peci pod Sněžkou. Hodně zajímavé bylo přímé srovnání při přesedání mezi vozy X5, X3 a X1. Pokaždé je ve všech směrech hodně znát, že přesedáte o kategorii níže. Od zvuku zabouchnutých dveří, přes komfort interiéru i jízdní vlastnosti. Naopak jistota pohonu xDrive je u všech vozů stejná a X5 tak těžilo hlavně ze své vyšší hmotnosti, díky které při testovací projížďce na rozbité polské silničky přeci jen plavněji překonávala výmoly.

V souhrnu nás nová verze X5 hodně nadchla. Továrna BMW našla přesně tu správnou míru inovací a faceliftu, aby neznechutila majitele předchozího ročníku a zachovala kontinuitu řady. Zároveň ale dává v nové verzi decentně najevo, že toto je opravdu nový a modernizovaný model a za volantem je to znát.


Autor: FilipT, foto: Jan Altner

Recenze na sněhu BMW X5 xDrive 30d

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek