Na velmi zajímavém polygonu nedaleko Vídně nám mladoboleslavská značka chtěla ukázat, co dokáží její čtyřkolky, kterých je v nabídce historicky největší řada. Testovali jsme silniční modely i SUV Yeti.
V poslední generaci čtyřkolek Škodovka zapracovala především na inteligentní mezinápravové spojce Haldex, která je aktulně citlivější a dokáže lépe a rychleji rozdělit točivý moment mezi přední a zadní nápravu. K tomu je tu u modelu Yeti sofistikovaný balíček offroadové elektroniky, která řidič maximálně pomáhá při průjezdu terénem.
Nejdřív ale na špatné silnice. Sami dobře znáte ten pocit, kdy na horách, nebo i ve městě po hustém sněžení bědujete nad tím, jak se auto s náhonem na dvě kola smýká, nebo prostě nechce do kopce jet. Tady pomůžou buďto řetězy, nebo náhon 4×4. Druhé řešení je každopádně podstatně čistší a elegantnější.
My jsme mohli zkusit napřímo rozdíly mezi dvoukolkami a čtyřkolkami od Škodovky a rozdíl byl opravdu markantní. K dispozici jsme měli polygon s mokrými bílými plochami, kde auta mohla ukázat, co v nich je. Začalo to výjezdem do prudkého klouzavého kopce spojeného se slalomem. Tady mají dvoukolky problém se výbec rozjet a musí zasahovat elektronika, která kontroluje trakci a omezuje výkon na předních kolech. Pomáhá až zařazení dvojky, přesto se ale autům do kopce moc nechce a vlastně ani nezáleží na tom, zda zrovna řídíte Superb, nebo Octavii. Razantní změna je znát při přesednutí do čtyřkolky, která nejen, že do kopce jede podstatně ochotněji, ale vy máte stále kontrolu nad řízením.
Druhým testem je slalom na kluzkém povrchu, tentokrát na rovině. Tady vyniká především ovladatelnost auta s náhonem 4×4, kterému trvá podstatně déle, než se dostane do smyku a potřebujete k tomu i vyšší rychlost. Naopak u dvoukolky stačí jeden neopatrný pohyb a auto lovím všude možně.
Posledním testem je průjezd kluzkou zatáčkou. Dvoukolá auta se dostávají i při malém přidání rychlosti do smyku a pro bezpečný průjezd zatáčkou je třeba jet opravdu velmi pomalu a velmi opatrně. Překvapivé je, že čtyřkolka vám neumožní jet v zatáčce o mnoho rychleji, ale nabídne jen podstatně bezpečnější průjezd, kdy máte nad autem mnohem větší kontrolu.
Pokud se tedy ptáte, zda má u klasického kombíku, nebo sedanu smysl připlácet nemalé peníze za náhon 4×4, my říkáme ANO!
Yeti překvapil
Musím se přiznat, že k modelu Yeti jsem vždycky přistupoval trochu vlažně, připomínal mi Fabii naklonovanou s malou dodávkou a nikdy mi moc k srdci nepřirostl, ale po faceliftu je třeba mu dát novou šanci a hlavně ho prověřit v opravdovém terénu.
V kabině Yetiho nenajdete mechanické uzávěrky, ani redukci a jeho technika odpovídá spíše silničnímu nasazení. Vše se ale auto snaží dohnat elektronikou a magickým tlačítkem offroad. To přepne celé vozidlo do terénního módu, aktivuje terénní ABS, kontrolu trakci i stabilizaci. Navíc aktivuje elektronické uzávěrky diferenciálů a sjezdového asistenta. Ten má v Yetim zajímavou funkci. Sjezdovou rychlost nastaví stejnou, jakou jste vyjeli předchozí kopec. Pokud tedy jedete prudký výjezd pomalu, auto stejně pomalu sjede i následující sjezd a naopak. Rychlost samozřejmě můžete při sjezdu ovlivnit stiskem plynového pedálu.
Zajímavé bylo i předvedení funkce uzávěrky na válcové rampě. Auto se dokáže rozjet i pokud má jen jedno kolo na pevném povrchu. Chvíli sice trvá, než se diferenciály vzpamatují a zavřou, co je třeba, ale po pár protočeních kol se dává Yeti do pohybu. Stejně dobře systém funguje i v sypkých výjezdech, kde se auto navzdory pneumatikám, které nemají v terénu co dělat vyškrábalo vždy bez větších problémů nahoru.
No a pak už je tu jen boční náklon, který Škoda uvádí 45 stupňů a ačkoliv jsme se do takového náklonu nedostali, rozhodně věříme. Dobře funguje i překlápění auta při křížení, i když tady se o klasickém křížení náprav rozhodně mluvit nedá. Každopádně ale Yeti úvozem, ve kterém měla trakci jen dvě kola probyl bez větších problémů.
Celkově malé SUV rozhodně překvapilo a pokud zrovna nepotřebujete závodit v trialu, jezdit na expedice do Rumunska a naopak se potřebujete dostat na chalupu po polní cestě, nebo bezpečně projet po horách, rozhodně nad tímhle autíčkem nelámejte hůl.
Video
Autor: Matěj Oliva, Foto: Škoda Auto