Škoda Superb 4×4 2.0 TDI

Nejluxusnější Škodovka vtrhla na trh jako uragán a dokázala si velmi rychle získat srdce zákazníků na všech frontách. Nedlouho po představení Superbu přichází i verze 4×4, která by měla i do vyšší střední třídy přinést jistotu při jízdě na každém povrchu. Jak to vypadá v praxi jsme si mohli vyzkoušet.


Superb nové generace jako by za sebou nechal celou historii tohoto modelu a přichází se zcela novým přístupem k designu. Ten samozřejmě zapadá do celkové podoby současné Škody, je poměrně konzervativní, ale přichází i s poměrně odvážnými až agresivními prvky. Především ale nikoho neurazí a to je u vozu této třídy důležité.

Čtyřkolku na první pohled nijak nepoznáte. Svou totožnost prozradí až malým chromovaným nápisem na zadní části. Jinak tu nic speciálního nenajdete, žádné oplastování, žádné kryty. Vlastně ani čtyřkolka samotná kromě navýšení hmotnosti o zhruba padesát kilogramů nic zvláštního na autě nemění.


Jedná se o klasickou konstrukci s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex šesté generace, kterou jsme si vyzkoušeli už v modelu Octavia a Octavia Scout. V nich fungovala naprosto precizně a u Superbu tak nějak očekávám to samé.

V interiéru najdeme typickou koncernovou preciznost spojenou s jednoduchým a účelným designem. V kombinaci s bílou kůží ovšem interiér dokáže působit velmi luxusně a Superb se za něj rozhodně stydět nemusí. Mnohem více ho ovšem oceníte po usednutí do vozu, kdy zjistíte, že máte vše přirozeně po ruce a nic nikde nechybí ani nepřečnívá.


Na pohodlí se nemohou v sedanu stěžovat ani cestující na zadních sedadlech. Ti mají kromě pohodlných sedaček k dispozici i dostatek místa před koleny i nad hlavou.

Osvědčená čtyřkolka

Auto jsme dostali s oblíbeným naftovým dvoulitrem o výkonu 110 kW v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Osvědčený motor si v této výkonové variantě se Superbem dokáže poradit, ale bude vás to stát trochu toho řazení. Agregát je sice velmi pružný, ale s relativně těžkým autem už ho nemůžete nechat klesat do nízkých otáček a čekat silný zátah. Spotřeba se během testu pohybovala okolo 7.5 litru.

Jakmile se ale motor pohybuje ve středním otáčkovém pásu, dokáže s autem divy a dynamika auta odpovídá dané třídě. Pokud se chcete svézt svižněji, je třeba motor držet nad 2200 otáček. Superb si ale pravděpodobně kvůli sportování pořizovat nebudete. Časté řazení vám usnadní velmi dobře fungující a hlavně naprosto přesná převodovka.


Řízení Superbu je naprosto přirozené a auto vám okamžitě „padne do ruky“. S ničím se neperete, máte dobrou odezvu a vše zkrátka funguje jak má. Ve výbavě našeho Superbu bylo nastavení podvozku do několika režimů od komfortu po sport. A na rozdíl od některých konkurenčních vozů je tu změna v nastavení pořádně znát.


Při režimu komfort si Superb doslova pluje nad silnicí a řidič ani posádka není nijak obtěžována nerovnostmi na silnici ani ničím podobným. Jakmile ale dojde na ostřejší jízdu, je auto až nepříjemně houpavé. Pak je čas přepnout na sport, který udělá ze Superbu chirurgicky přesný nástroj. Optimální kompromis pro každý den je samozřejmě standardní nastavení.

Čtyřkolka o které nevíte

Za volantem si v podstatě nemusíte všimnout, že náhon 4×4 vůbec máte. Když jedete po suché a kvalitní silnici, ani se neprojeví, jakmile ale začne pršet, přijde štěrk, nebo nedej bože sníh, poznáte, jak moc je náhon 4×4 platný.

Auto je stabilní za všech okolností a díky chytrému systému je výkon distribuován přesně tam, kde je právě potřeba. Za volantem ale nic z toho nepocítíte, jen jízdu podle svých představ.


Superb samozřejmě není žádný offroad. Má klasické nápravy, malou světlou výšku a velmi brzy se dostane na limit. Na polních cestách jsme ale mohli naplno vyzkoušet, s čím si pohon 4×4 dokáže poradit. A překvapila nás hlavně rychlost, se kterou je spojka schopna reagovat na aktuální situaci pod koly. Stačí, aby přední kola ztratila jen trochu trakce a zadek okamžitě zabírá bez toho, aby řidič Superbu něco zaznamenal.


Superb má každý rád

Nová generace Škody Superb je bezpochyby velmi povedená a nenašel jsem téměř nikoho, komu by se nelíbil. Nová technika, design i interiér dohnaly velkého koncernového soupeře a pohon 4×4 pak za vším udělal perfektní tečku a ze Superbu univerzální auto do každého prostředí.


Technické údaje


Konkurence: Ford Mondeo 4×4


Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Škoda Superb 4×4 2.0 TDI

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek