Toyota Land Cruiser GRJ76 – skutečný offroad

Pokud toužíte po opravdovém offroadu ze staré školy, máte možností jako šafránu a nabídka se dá spočítat na prstech jedné ruky. Toyota ale naštěstí obnovila výrobu řady 70 a my jsme měli díky firmě Dajbych možnost otestovat tuto legendu na vlastní kůži.

Historie legendárního offroadu sahá až do roku 1941, kdy Toyota vyhrála zakázku na výrobu lehkého terénního vozu pro armádu. Jémno Land Cruiser bylo nicméně poprvé použito až v roce 1954. Změna přišla v osmdesátých letech, když se vývoj Land Cruiserů rozdělil do dvou směrů luxusnějších SUV a čistokrevného offroadu. Offroadovou řadu reprezentuje Land Cruiser řady 70, který se po třiceti letech od zahájení výroby dočkal modernizace a Toyota ho v jen minimálně změněné podobě uvedla do nabídky.


K dispozici je v několika typech karoserie (pick-up, klasický offroad a vysoká karoserie) a se dvěma typy motorů, oba jsou šestiválcové, jeden má objem 4164 ccm a je plněný naftou, druhý 3956ccm a je benzínový. Oba plní emisní normu EURO 5.


My jsme měli pod kapotou Land Cruiseru k dispozici vidlicový šestiválec spalující benzín o výkonu 228 koní a točivém momentu 360 Nm. Obě hodnoty dosahuje motor v poměrně vysokých otáčkách a to 5200 u výkonu a 3800 u točivého momentu. S tuhými nápravami motor spojuje pětistupňová manuální převodovka, která je ještě doplňena redukční převodovkou. Její ovládání je velmi jednoduché a jednou pákou můžete přiřadit jak pohon 4×4, tak redukci.


Podvozek je klasické rámové konstrukce. Pružiny jsou listové. Všechny diferenciály můžete doplnit mechanickou uzávěrkou přímo od Toyoty. Dost ale bylo technických dat. Pojďme se podívat na auto zblízka. Když stojí na redakčním parkovišti, vypadá jako z jiného světa a jiné doby. Toyota je doslova obrovská a budí respekt, ale zároveň připomíná dobu, ze které prapůvodně pochází. Je na ní vidět, že elegance a efekt tu ustupuje praktičnosti a odolnosti.


Karoserie nemá na sobě nic zbytečného, kde to jde, jsou rovné plochy. Nárazníky jsou nejvýš, jak to jde a zvyšují nájezdové úhly dlouhého auta. Když nastupuju do auta a beru do ruky nerezovou kliku, zmocňuje se mě pocit dobrodruha křižujícího v osmdesátých letech Saharu. Ani uvnitř mě tento pocit neopouští. Interiér má pískovou barvu a jen nový panel rádia prozrazuje, v jaké jsme době. Vše je maximálně jednoduché a hlavně účelné. Samozřejmě taky dobře omyvatelné, což je u takového auta zásadní.


Do sedačky usedám s jistou dávkou nervozity. Není ale čeho se bát, je celkem pohodlná, i když nějaké boční vedení tu rozhodně nehledejte. Volant, pedály i řadící páka je na svém místě a vše na rozdíl od některých současných moderních aut nacházím vše v podstatě okamžitě. Ovladače jsou robustní a jednoduché a je jedno, jestli chcete zapnout světla, nebo pustit klimatizaci.


Teď už ale nastartovat mohutnou V6, která zaševelí krásným zvukem, který vám přeplňovaná 1.2 opravdu nikdy nenabídne. Na přidání plynu reaguje naprosto sametově a více než dvě tuny vážící Toyotu nekompromisně táhne vpřed. Na silnici si Land Cruiser moc neužijete, ale na druhou stranu to není zdaleka tak hrozné, jak jsem čekal. Auto je široké a dost stabilní i v rychlejších zatáčkách. Musíte se ale věnovat řízení a Toyotu kontrolovat, stačí chvilka nepozornosti a offroad se začne hrnout jiným, než zvoleným směrem. Maximální rychlost není nijak omezena, ale při 120 km/hod se ozve kontrolka, která upozorní, že už to přestává být legrace. Dá se ale bez problémů jet i přes 150. Rozumná cestovní rychlost se nicméně pohybuje mezi 90 a 100 km/hod.


Skutečný offroad

Na silniční přesuny si raději koupíte model V8, nebo 3.0, které nabídnou mnohem příjemnější svezení. S modelem 76 budete chtít jezdit hlavně v terénu a Toyota vám splní všechna vaše přání. Na testovacím polygonu jsme mohli vyzkoušet v podstatě vše, co Toyota může dokázat a rozhodně nezklamala. Přední nájezdový úhel umožňuje najíždět i do prudkých svahů a jak fungují nápravy při křížení si můžete prohlédnout na fotkách, komentář asi není třeba.


Jediný problém může nastat díky délce auta a hlavně zadnímu přesahu karoserie, který hodně omezuje nájezdový úhel. Mě osobně se podařilo škrtnout o svah mohutným tažným zařízením a zbytek testu jsem si musel dávat velký pozor, z jakých svahů sjíždím a kam najíždím. Podobná komplikace může nastat při přejezdu ostrého horizontu. Tam se nám ale v rámci našich možností Toyotu na hranu dostat nepodařilo.


Všechny překážky je samozřejmě ideální jezdit se zapnutým náhonem 4×4 a hlavně redukcí. Ta tu supluje různé sjezdové asistenty a benzínový motor bez problémů auto se zařazenou jedničkou ze svahu ubrzdí. Překážky pak můžete přejíždět v podstatě na volnoběh. Šestiválec táhne svou mamutí silou a díky redukci nemusíte na plynový pedál ani pomyslet.


Jiskra naděje

Svezení v LC76 bylo rozhodně velmi výjimečné a jen tak něco ho překonat asi nedokáže. Ukazuje, že dobré auto nemusí být plné elektroniky a i více než dvacet let stará koncepce dokáže v 21. století bez problémů fungovat. Nejlepší na tom ovšem je, že se auto vyrábí, takže o něj někdo má zájem. A to je asi nejdůležitější, protože touha fandů automobilku neuživí. Mimochodem Land Cruiser našel své místo u řady složek integrovaného záchranného systému a samozřejmě i v armádě. A to je reference sama o sobě.



Technické údaje


Video


Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Toyota Land Cruiser GRJ76 – skutečný offroad

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek