Víkend s Gladiatorem Z6

Většinou testujeme nové side-by-side jen na trati, nebo testovacím polygonu, ale autíčka nejsou určená jen na závody, nebo skákání, ale především na každodenní použití. Test rozšířené verze Z6 jsme tedy pojali trochu jinak.

Nejprve trochu techniky. Základ Z6 je stejný jako klasická verze. Zásadní změna nastává až u podvozku. Tady najdete širší ramena a nastavitelné tlumiče. K tomu krásná litá kola. O pohon se stejně jako u základní verze stará čtyřtaktní jednoválcová šestistovka. Ta pohání obě nápravy, přední diferenciál navíc můžete uzavřít. I interiér je stejný jako u základní verze, jsou tu čtyřbodové pásy, plastový volant a pohodlné sedačky se slušným bočním vedením. Jak se v nich bude trávit víkend?

Když jsem Z6 ve Strančicích vyzvedával, svítila na tachometru číslice 720, tedy akorát dobře zajetý motor, se kterým můžeme vyrazit na silnice. Z6 je homologována pro silniční provoz a má vše, co na silnici potřebujete, tedy zrcátka, klakson, blinkry, dálková světla, atd. Maximálka, která se dá na silnici bez problémů držet je osmdesát kilometrů v hodině. To stačí pro bezproblémový provoz na okreskách a ve městě, ale na dálnici jsem se neodvážil.

Zezačátku mě čekal šedesátikilometrový přesun přes Prahu. Díky variátoru a nízké váze dokáže Z6 držet krok v kolonách i na startech ze semaforů. V otevřeném autě je cesta přes město celkem příjemný zážitek, můžete si navíc užívat udivené a mnohdy závistivé pohledy kolemjdoucích. Jediné, co vám trochu ruší dojmy je poněkud hlučnější motor ve vysokých otáčkách. Ten ale máte v podstatě pod zadkem a je těžké ho odrušit.

Sobota

Doma se uklízí, vaří oběd a vůbec tam není moc příjemná atmosféra, takže co dělat? Natankovat plnou a vyrazit do nejbližšího terénu vyhnat z hlavy zlé myšlenky. Tady si dovolím něco k jízdním vlastnostem verze EX. Ta je díky širšímu podvozku podstatně stabilnější a můžete si tak dovolit mnohem víc, než se základní verzí. I se slabším motorem si můžete užívat dlouhé drifty, které lze snadno kontrolovat. Nikdy se mi nestalo, že by se kola zakousla a hrozilo převrácení.

Díky dobrým gumám se nemusíte bát ani bahna, když jde do tuhého, stačí připojit náhon na předek, nebo rovnou uzávěrku. Na řadu samozřejmě přišlo i brodění, nebo dlouhé prudké výjezdy. Tam už motoru trochu docházel dech, ale i tak se vždycky na kopec zet šestka vydrápala a to i se spolujezdcem.

Při testu jsme také udělali zajímavý experiment. Za volant jsem posadil naprostého nováčka, který nikdy neřídil čtyřkolku ani side-by-side, no a ani terénní auto. Začalo to pár minutami na sedačce spolujezdce, pár minutami s instruktáží, no a za půl hodiny už lítal skrz louže jako by řídil odjakživa. I to ukazuje, jak jednoduché je s takovým strojem zacházet a nemusí to být zrovna Z6, i když slabší jednoválec je pro začátek bezesporu nejlepší.

V sobotní odpoledne byla nádrž prázdná a krásná zelenobílá grafika schovaná pod vrstvou bahna. Prostě ideálně strávený den. Za všechno se ale platí a čeká nás ještě nějaký ten čas s wapkou. Nakonec má ale Z6 svůj původní lesk a je připraven na neděli.

Rodinné SUV

Nedělní zábava už bude podstatně čistší. Na programu je výlet po okolí s občasným geocachingem a lehkým terénem. I k tomu se Z6 výborně hodí. Korbička pobere piknikový koš jakoby nic a spolujezdkyně si na sedačku, ani na madlo rozhodně nestěžuje.

Za den jsme cestou necestou natočili dobrých sto kilometrů a to především po polních cestách. Pokud jedete pomalu, podvozek sportovní verze EX bohužel nefunguje ideálně a je poměrně tvrdý, jakmile ale jen trochu přidáte, začínají stavitelné tlumiče pracovat ideálně a posádka si může užívat relativní pohodlí.

Ve finále nebyl problém strávit za volantem Z6 celý den, ať už to bylo na silnicích, lesních cestách, nebo v náročnějším terénu. Na rozdíl od čtyřkolky není řízení side-by-side tak fyzicky náročné a pokud vás třeba trápí záda budete trpět rozhodně méně. Úplně zadarmo to ale také není, ono i to točení volantem vyžaduje dost síly.

Pokud hledáte stroj pro rekreační využití, který si občas něco odpracuje (Z6 má homologovanou kouli), není náročné na provoz a hlavně v něm můžete plnohodnotně vozit spolujezdce, zauvažujte o jednoválcovém sporťáku z produkce Journeymanu.


Autor: Matěj Oliva

Víkend s Gladiatorem Z6
Přesunout se na začátek