Od roku 2002, kdy byla u našich sousedů na Slovensku zahájena výroba terénního modelu Touareg, se hodně změnilo. Volkswagen prošel mnoha vývojovými etapami. Jeho robustní vzhled umocňují atraktivní prolisy, hrany, horizontální linie přední masky, na které plynule navazují bi-xenonové světlomety a také mírné rozšíření. Auto nevypadá jen mohutně, ale ono opravdu velké je! Celková délka 4801 mm a šířka 1940 mm (R-line je dokonce ještě širší) napovídá, že se jedná o poctivý kus.
Na rozdíl od předchozí generace je více zaměřený na silnici, ovšem díky vzduchovému podvozku si Touareg hravě poradí i v terénu. Jízda je komfortní a příjemná, motor je tichý a velikost vozu, respektive výška sezení, dodává pocit bezpečí a poskytuje dobrý výhled. Bohužel nám u testovaného modelu chyběly boční nášlapy, které by již do tak vysokého vozu zpříjemnily nastupovaní.
I přes to, že tento rodinný vůz působí velmi elegantně, má slušné off- road schopnosti a taky za něj můžeme bez problémů připojit brzděný přívěs až do hmotnosti 3,5 t. Výhody pohonu 4×4 lze ocenit zejména ve ztížených podmínkách. Například zimní kempování v alpských lyžařských střediscích je dnes zcela standardní a vlekání přívěsů v zimě tedy není nic zvláštního. V porovnání s konkurencí ho můžeme doporučit i jako automobil pro tahání těžších obytných přívěsů.
Univerzální silák
Pod kapotou nalezneme silný motor, který si hravě poradí i s tím nejvíce naloženým přívěsem. Jde o třílitrový šestiválec, který disponuje výkonem 193 kW při 4000/min (262k). Modré víčko nádrže na AdBlue nám prozrazuje známý fakt, že je automobil vybaven roztokem syntetické močoviny, která je vstřikována k výfukovým plynům. Výsledkem jsou čistší spaliny a plnění evropských norem, resp. normy Euro 6. Touareg se pyšní známým systémem Stop/Start a kombinovanou recirkulací výfukových plynů.
Tabulková spotřeba dle výrobce udává 7,7 l ve městě, 6 l mimo město a v kombinaci pak 6,6 l. Spotřeba v testu se pohybovala okolo deseti litrů na sto. Tuto hodnotu budeme u vozu zaznamenávat častěji, prozrazují to jak proporce vozu, tak i pohotovostní hmotnost, která se pohybuje pod hranicí 2,2 tuny. Osmistupňová automatická převodovka Tiptronic odvádí svojí práci velmi precizně a bez chyb, v kombinaci s třílitrovým šestiválcem je automobil opravdu velmi svižný a rychlý.
Co nás čeká uvnitř?
V interiéru je to prostě čistý Volkswagen! Vnitřek vozu připomíná interiér Passatu. Provedení je bez výhrad naprosto funkční, technicky dobře propracované, v detailech čisté a materiálově kvalitní.
Široké a vysoké středové konzoli mezi předními sedadly dominuje dotykový osmipalcový displej. Místa v Touaregu je víc než dost a tak si tento mohutný prvek může automobil dovolit. Přední sedadla mají až 14 možností polohování, můžeme si zvolit topení či odvětrávání sedačky, zadní sedadla jsou rovnoměrně rozdělitelná (sklopná) a posouvatelná. Nákladový prostor nabízí 697 litrů a bez problému pojme velký vozík na golfové hole. Zdá se Vám to málo? Při sklopení sedadel se Vám nabídne úctyhodný vnitřní prostor o objemu 1642 l. V prostoru pro posádku najdeme několik světel vhodných ke čtení, ale také třeba osvětlení prostoru pod palubní deskou. V základní výbavě je 8 reproduktorů, v příplatkové pak 11. Touareg nabízí poměrně dlouhý seznam standartních funkcí, ovšem za vyšší cenu. V základní výbavě najdeme automatické bi- xenony, parkpilota, dvouzónovou klimatizaci či senzor naklonění vozu. V příplatkové výbavě je už klimatizace čtyřzónová, nechybí zde radar na přídi, adaptivní tempomat, který nám automaticky reguluje odstup od vozu jedoucího před námi, elektrické otevírání a zavírání kufru nebo panoramatické střešní okno.
Závěr
Volkswagen Touareg si nás získal nejen vyváženými jízdními vlastnostmi na silnici, ale i v terénu (lehkém a středně-těžkém), při vynaložení minimálního řidičského úsilí. Kladně hodnotíme i to, že oproti předchozím modelům se již neobjevuje větší náklon karoserie v zatáčkách. Motor poskytuje dostatek síly i pro mnoho dalších aktivit a z automobilu se tak stává nepostradatelný pomocník, jak při golfových turnajích, tak i výletech s velkou rodinou. Auto neztratí na pohodlí ani při cestě na jezdecké závody s přepravníkem na koně. Základní cena vozu je 1 596 900,- Kč vč. DPH, cena testovaného vozu je 2 429 800,- Kč vč. DPH. Dostupný je hned v několika motorizacích. Kdo má radši naftu, může si vybrat mezi naší testovanou verzí 3,0 l V-6 se 193 kW nebo 4,2 l V-8 s 250 kW, pro zastánce benzínu je tu i 3,0 l V-6 o výkonu 245 kW.
Technické údaje
Autor: Jakub Špaček