Vozový park v České republice rozhodně nepatří k premiantům Evropy. Právě naopak. Auta nám stárnou a my je příliš neobměňujeme. Mnozí by možná chtěli, ale brání jim v tom nedostatek financí. Aktuálně se však k tomu všemu přidal ještě další problém. A překvapivě za něj nemůže EU.
Známá nařízení EU
S určitými problémy na automobilovém trhu pochopitelně souvisí i řada špatných rozhodnutí Evropské unie. Je to hlavně tlak na co nejnižší emise. To vede k takzvanému downsizingu – tedy snižování objemu motorů. Vede to také k menší nabídce naftových aut. Ve hře je ale i úplný zákaz spalovacích motorů. Toto logicky vede k tomu, že řada lidí si raději nechá svůj současný vůz, než aby si koupili něco, co z principu nechtějí.
Nejsou nová ani ojetá auta
Za aktuálním problémem stárnutí vozového parku však Evropská unie přímo nestojí. Současná situace není příliš příznivá. Na poli ojetých aut je aktuálně problém s jejich nedostatkem. Ceny ojetin rostou a výběr není tak velký jako v minulosti. Než aby někdo riskoval neuváženou koupi, raději si ponechává své staré auto. Minimálně do doby, než ceny v bazarech klesnou a nabídka bude zajímavější.
Nijak růžové to ale není ani v segmentu nových vozidel. Výroba byla několikrát utlumena kvůli omezené dodávce čipů. Mnoho aut stojí na odstavných plochách a zákazníci na ně netrpělivě čekají. A ti, co objednávají v tuto chvíli, jsou negativně překvapeni tím, jak dlouho budou na své auto z výroby čekat. Určitá čekací doba byla vždy běžná, ale u některých automobilek nyní přesahuje tolerovatelnou mez.
Důvodem je koronavirus
Důvod současných problémů, který jistě povede ke stárnutí našeho vozového parku, je prostý. Je to koronavirus. Ten ochromil řadu továren, stejně jako dovoz ojetých aut ze zahraničí. A zatím není na ústupu, proto vyhlídky na celkovou stabilizaci nejsou nijak růžové. Bohužel.
Zdroj: https://www.dw.com/en/coronavirus-central-europes-focus-on-cars-backfires/a-59804983, https://www.acea.auto/message-dg/chip-shortage-auto-industry-calls-for-more-eu-made-semiconductors/