Omezení výkonu u aut pro začínající řidiče je nesmysl ze dvou prostých důvodů

Mladí řidiči mohou být v provozu často nebezpeční. Nejenom pro své nezkušenosti a určité neznalosti, ale hlavně proto, že často riskují. Mnozí mladí, jakmile dostanou řidičské oprávnění, kupují starší vozy s mnohdy vyšším výkonem. V jejich rukou se však může jednat doslova o zbraň, která způsobí škody na majetku, ale i na zdraví.

Mluví se o omezování výkonu

Často se mluví o tom, jak snížit nehodovost mladých řidičů. A hlavně jak zmírnit následky samotných nehod. Do hry se často dostávají debaty o tom, že by se omezil výkon vozu, který smějí mladí řídit. Jednoduše by se určila hranice toho, jak velký může být výkon auta, které smějí mladí řídit do určitého věku. Ačkoliv to může znít jako dobrá cesta, jak zamezit mladým bourat ve vysokých rychlostech, ve skutečnosti se jedná o nesmysl. Hned ze dvou důvodů.

S výkonem souvisí i hmotnost

Nelze jenom tak jednoduše říct, který výkon bude ještě v pořádku a který bude už za hranicí. Jednoduše proto, že i samotné vozy mají různé parametry. Hlavně ty hmotnostní. Stejný výkon může u většího SUV způsobit, že auto se bude chovat opravdu líně, zatímco u menšího městského, sportovněji laděného auta bude natolik dostačující, že s ním nebude problém jakákoliv ostřejší jízda.

Zdroj obrázku: Freepik

Výkon není rychlost

Výkon vozu a také jeho točivý moment jsou parametry, který ovlivňují hlavně to, jak bude auto mrštné a jak rychle může dosáhnout konkrétních rychlostí. Neznamená to, že by s vozem s omezeným výkonem nešlo dosáhnout třeba dálničního tempa – 130 kilometrů za hodinu. I to půjde, jenom za delší čas. A touto rychlostí může jet hazardující řidič klidně i v obci, omezený výkon auta mu v tom žádným způsobem zabránit nemůže.

I líné auto je nebezpečné

Připomeňme také, že auto s velmi omezeným výkonem může být také značně nebezpečné. Například při předjížděcích manévrech bude komplikované tento úkon vůbec zahájit a bezpečně dokončit. Přitom s výkonnými motory stačí šlápnout na plyn a za pár vteřin je auto tam, kde je potřeba.

Zdroj: https://www.bbc.com/future/article/20141119-is-tech-creating-stupid-drivers, https://en.wikipedia.org/wiki/Power-to-weight_ratio
Omezení výkonu u aut pro začínající řidiče je nesmysl ze dvou prostých důvodů
Přesunout se na začátek