Každé auto je jiné. Nejenom svou velikostí, motorizací nebo vzhledem. Je jiné také svým určením. Některé vozy jsou ideální pro rodiny, další pro zábavnou jízdu na okreskách, jiné pro převážení nákladu. Auta se ale liší také tím, zda jsou určena primárně na silnici, nebo do terénu. Právě auto s využitelností mimo silnici by chtělo hodně lidí. Když ho koupí a mají, začnou litovat.
Čtyřkolka není offroad
Hned v úvodu je třeba si uvědomit, že offroad, tedy auto do terénu, rozhodně není klasická čtyřkolka, které dnes automobilky chrlí jako na běžícím pásu. Standardní sériový pohon 4×4 v běžných autech se hodí spíše do méně náročných terénů nebo na kluzké silnice. Snaha zdolat jím obtížnější úseky bude často marná. Plnohodnotný offroad má obvykle zcela jinou konstrukci – jak karoserie, tak i pohonu 4×4.
Především do terénu
Tak jako je běžné sériové auto vhodné hlavně na silnici a zdolávat s ním terén je velká chyba, je třeba mít na paměti i pravý opak. Plnohodnotný offroad, vůz do terénu, je vhodný právě tam. Snaha jezdit s ním na běžných silnicích tak nemusí být úplně příjemná. Chybět může celkový komfort a výkon, dosahované rychlosti nemusí být adekvátní a celkově se mohou objevit i horší jízdní vlastnosti. Důvodem je jednoduše to, že auto je primárně určeno pro terén a na ten je také laděno.
Cesta kompromisů
Koupit si auto do terénu jen proto, že se člověk občas rád sveze mimo silnici, je velká chyba. Terénní auto je určeno primárně mimo zpevněné cesty, které by měly tvořit podstatnou část jízd. Jinak hrozí velké zklamání. Když už je třeba hledat auto univerzálního použití, je třeba vždy najít určitý kompromis. Terénní auto, které bude dobře využitelné i na silnicích při běžné jízdě, může zklamat v terénu a málokdy zvládne zdolat to, co plnohodnotný offroad, pro který je právě klasická silnice spíše utrpením.
Zdroj: https://www.hotcars.com/useless-4x4s-you-should-never-use-off-road-or-on-it/