Každý má za volantem jiné preference. Někdo hledá maximální pohodlí, jiný má zase raději vše ve svých rukou. S tím souvisí i volba převodovky. Buď se jedná o manuální, nebo automatickou. První jmenovaná umožní mít maximální kontrolu nad vozem, druhá zase přispívá k pohodlí. Češi obecně preferují možnost první, i přestože automobilky tu automatickou inovovaly již tak, že by jim více přišla vhod varianta druhá.
Pohodlí při jízdě
Automatická převodovka nabízí při jízdě dokonalý komfort. Hlavně při popojíždění v koloně je manuál doslova pro zlost, jelikož řidič musí neustále šlapat na spojku a přeřazovat rychlosti. Takto mu stačí pouze pracovat s plynem a brzdou, což je značně pohodlnější. A v případě adaptivního tempomatu nepotřebuje ani to. Zde má tedy automat jasně navrch.
Kombinace s manuálním řazením
Dnes už je naprosto běžnou věcí, že řada vozidel s automatem nabídne také pádla pod volantem. Ta jsou určena pro potřebu rychlého přeřazení na jiný rychlostní stupeň. Vozy s touto možností se tak stávají jakýmsi hybridem mezi manuálem a automatem. A kombinují klíčové výhody. Automat se stará o pohodlnou jízdu a pomocí pádla lze ručně a okamžitě podřadit, například kvůli předjížděcímu nebo jinému manévru, kdy je potřeba dostatek výkonu.
Jako s manuálem
Některé automatické převodovky jsou ale ještě dál. V mnoha vozech najdeme kromě pádel i manuální režim. Stačí přepnout řadicí páku do příslušné polohy. A potom řadit buď s ní, nebo pomocí pádel pod volantem. Ač jde o vůz s automatem, lze v něm jezdit jako v manuálu. Tento režim se hodí hlavně ve chvíli, kdy má být jízda zážitkem.
Věrnost klasice
Ač se automobilky snaží sebevíc, řadu Čechů k automatu stále nepřesvědčí. Přitom ten, v kombinaci s možností ručního řazení, nabídne vše, co je potřeba. Od pohodlné jízdy bez nutnosti řadit až po možnost mít vše ve svých rukách. Navíc přesněji, rychleji, bez nutnosti používat spojkový pedál.
Zdroj: https://www.budgetdirect.com.au/car-insurance/guides/car-buying/manual-vs-automatic-car-transmission-pros-cons.html