Xtrojka bývala vždy trochu opomíjeným modelem a zůstávala ve stínu sester z modelové řady, zejména pak BMW X5. To ale změnila poslední generace tohoto SUV, ve které auto podstatně narostlo a díky zajímavější cenovce je teď středem zájmu. My jsme X trojku protáhli opravdu pořádně a to tak, jak je naším zvykem, tedy do bahna, sněhu, ale i na dlouhých cestách. A jak obstála?
Po příchodu modelu X1 mohla X3 konečně narůst do všech stran a stalo se z ní podstatně praktičtější auto. Oproti předchozí generaci má také zcela jiné zaměření. V BMW se zaměřili především na pohodlí posádky a jízdní komfort. Podvozek je měkčí, posilovač řízení pohodlnější a průběh motoru podstatně kultivovanější. O tom ale později.
Designově se X3 sjednotila s modelovou řadou BMW. Opticky je auto nižší a delší, což má na svědomí i šedá metalíza, která dělá auto jednolité. Nechybí tu samozřejmě typické znaky BMW, jako je klasická maska, 4 světla a denní svícení kroužky.
Mnohem pohodlnější je interiér. V tom nenarazíte na nekvalitní materiály, vše perfektně lícuje a je precizně zpracované. V autě této třídy konec konců nečekáme nic jiného. Oproti předchozí generaci je interiér luxusnější a působí honosněji. Jen já osobně bych si mohl odpustit černé čalounění střechy. Zajímavé jsou i materiály, v našem případě byla středová konzole a část potahu dveří z hliníku. Své má samozřejmě na svědomí i M paket. Ten poznáte tradičně na prazích, volantu a sedačkách. Důležitější je ale sportovní podvozek a možnost volby jízdních režimů. Celá záležitost stojí 102 000 korun a investice do ní je rozhodně smysluplná.
Bestie pod kapotou
Auto je poháněno naftovým šestiválcem o objemu tří litrů přeplňovaného dvěma turby. Výkon se tak vyšplhal na 230 kW (313 koní) a točivý moment na 640 Nm. To dělá z X3 doslova zbraň a rychlejší SUV budete hledat jen velmi těžko. Zrychlení z nuly na sto trvá Xtrojce 5.8 sekundy a ujede tak i podstatně sportovnějším autům. Jak už jsme u BMW zvyklí, motor má naprosto kultivovaný průběh bez děr v nástupu výkonu. Diesel se také rád a ochotně vytáčí.
V kombinaci s osmistupňovou převodovkou je jízda opravdovým zážitkem. Řadit můžete i „pádly“ pod volantem, což pocit z jízdy ještě umocňuje. Převodovka řadí naprosto přesně a hlavně rychle, což oceníte v honbě za co nejrychlejší akcelerací, nebo rychlým průletem zatáčky. Motoru totiž zdatně sekunduje i podvozek, který si ve sportovním režimu nechá líbit i opravdu tvrdé zacházení, ale ani v nastavení comfort se auto v zatáčkách nenaklání a vy máte pocit jako při řízení klasického kombíku a ne SUV.
Kdo si rád hraje
V BMW se za jízdy rozhodně nudit nebudete, je tu totiž stále co nastavovat, nebo sledovat. K dispozici jsou 4 jízdní režimi – ECO, Comfort, SPORT a SPORT plus. Ekonomický režim auto hodně utne, udělá z něj poslušného společníka a hlavně sníží spotřebu, třeba i tím, že baterii dobíjí jen při brzdění. Naopak sport plus přitvrdí podvozek, vypne do jisté míry ESP a na všechna 4 kola pustí plných 313 koní, které pod kapotou čekají. Změní se ale i odezva od říztení, které najednou daleko lépe spojí řidiče se silnicí. To už ale není žádná legrace a je hodně těžké udržet se v zákonem stanovených rychlostních limitech.
Celkem zajímavá je spotřeba, která se při bežné jízdě pohybovala okolo devíti litrů. Ve městě pak dosáhla lehce přes deset a na dálnici naopak klesla na 7,5 litru na sto. To je u takto výkonného a 1800 kg těžkého auta opravdu sympatická hodnota, ta kterou se v Mnichově rozhodně nemusí stydět.
Rozpačitý Xdrive
BMW si aktuálně velice zakládá na svém systému náhonu všech kol – Xdrive. Čtyřkolka nefunguje vůbec špatně a na rozdíl od konkurence nechává stále vyniknout sportovní vlastnosti auta. Na zasněženém povrchu tak nejsou problém dlouhé drifty, které stačí jemně korigovat volantem a plynem. Jedinou výtku bych měl k odezvě od podvozku.
Auto na kluzkém povrchu dlouho drží stopu, ale pokud to takzvaně „přepísknete“, najednou jste ve smyku a nestačíte se divit. Chybí bod, kdy by auto řeklo „pozor, za chvíli uklouznu“, prostě buďto jedete přesně, nebo se kloužete, nic mezi tím. Zvyknout se na to ale dá a nakonec si to řidič jen užívá, no a ruku na srdce, své ženě na nákupy třísetkoňovou verzi s M paketem asi nikdo kupovat nebude že.
Do terénu!
I když X3 rozhodně není žádným offroadem, neodolali jsme ho vzít na náš klasický testovací kopeček, který byl tentokrát trochu „upravený“ po průjezdu pár traktorů. Co mě překvapilo při pohledu pod auto je výborné zakrytování. Z podvozku nic nekouká, výfukové potrubí je schované v podlaze a motor je kompletně zakrytý, takže nějaký ten náraz snad X3 snese. Ale raději opatrně.
Dost nevhodné je do terénu obutí. Široké nízkoprofilovky jsou sice na silnici perfektní, v terénu ale nic moc, hned se nám zalepily, což ale nevadilo, čtyřkolka si s mazlavým blátem celkem v pohodě poradila a na kopec se vyškrábala bez ztráty kytičky. Jediné na co si musí řidič dát pozor je nízká světlá výška a přední spoiler, který je sice krásný, ale nájezdovému úhlu rozhodně nepomáhá. Co funguje dokonale je sjezdový asystent. Stačí stisknout tlačítko a BMW bez doteku pedálu sjede z kopce dolů i na hodně kluzkém a prudkém svahu.
Jakmile máte před sebou rozbahněnou louku, začíná ta pravá legrace, dlouhé drifty a průjezdy louží vykouzlí na tváři řidiče úsměv od ucha k uchu a v autě by vydržel, dokud nedojde nafta a ta jen tak nedojde… Opět tu ale trochu chybí odezva od řízení, které je přesné, ale řidič moc dobře nepozná, co se zrovna pod koly děje. Auto ale většinu situací vyřeší samo a do úzkých jsme se nikdy nedostali, ať už jsme jezdili ve sněhu, bahně, nebo na namrzlém asfaltu.
Je prostě dobrá
X3 se stala v poslední generaci jedním z nejlepších SUV na trhu, spojuje sportovní ambice s praktickou stránkou a luxusním svezením. Zápornou stránkou zůstává cena, ve které není zahrnuta u většiny aut samozřejmá výbava. Bát se nemusíte zimy, nepřízně počasí, ani výjezdu třeba na chalupu. Vyzdvihnout je třeba vynikající motor, převodovku a perfektní zpracování. A je to dobře!
Autor: Matěj Oliva, Foto: Matěj Oliva, František Chobot, Filip Tichý