Nové BMW X4 je stejně rozporuplný stroj, jako jeho starší a větší brácha – populární „sportovního SUV“ BMW X6. A co teprve když pod kapotu posadíte nejvýkonnější benzínový šestiválcový třílitr TwinPower Turbo s výkonem 225 kW, dává taková kombinace ještě v provozu smysl?
Takovou otázku jsme si s lehkými pochybami kladli, když jsme zjistili, že do X4 se montuje stejný motor, jaký jsme měli k dispozici v jednom z nejsportovnějších vozů BMW M235i při malém srovnávacím testu akcelerace s motocyklem na našem sesterském webu Motodeník.cz. Tak nádherně dravý a sportovní projev se přeci nehodí do SUV, pro které mám v duchu tak trochu vyhrazeny těžké diesely…
…ale právě X4 je dokonalá výjimka potvrzující pravidlo. Díky jeho sportovnímu charakteru dává celá tahle kombinace perfektní smysl a umí přinést hodně zábavy. A přitom je pořád i docela praktická, zvládne toho hodně i v lehkém terénu či na sněhu, dá se s ní dokonale žít ve městě, na dálnici. A přitom na začátku toho všeho byla odvaha designérů BMW, kteří před osmi lety postavili sportovní kupátko X6, ovšem na vysoké podvozkové platformě X5. Vloni vyrazila na trh menší varianta X4 založená na nové X5, a už byla oznámena i další varianta – tedy co to povídám, úplně „nezávislý“ model GLE, kterým na úspěch x6 a x4 reagovala značka Mercedes Benz.
Čtyřka a šestka jako kdyby si z oka vypadly, liší se vlastně jen technikou a výbavou a pak také velikostí místa pro cestující vzadu. Ale hlavně X4 je trochu kratší a osloví i zájemce, kteří mají trochu respekt z parkování mohutné X6 ve městě. No a pak jde hodně i o prodejní cenu, protože x4 začíná na 1,2M a za X6 vysázíte na stůl showroomu o celých půl milionu více. Námi testovaná nejdražší verze BMW X4 xDrive35i za 1,5M je z tohoto úhlu pohledu vlastně docela levná 😉 zvláště když je v provedení se sportovním M paketem.
Červená kráska si umí na silnici říci o obdivné pohledy a to bude ještě dlouho trvat, než se objeví další výrobci, kteří nastoupí na tuto evidentně populární vlnu kombinace SUV a sportovního charakteru. Přední světla se drží nejnovějšího designu řady X a táhnout se až doprostřed k chromovaným ledvinkám chladiče. Také celkový styl interiéru a hlavně dokonalé tuhé a sportovní sedačky lákají spíš na výlet na volné jízdy na okruh do Brna či do Mostu, než na nějaké terénní SUV hrátky.
A přesně o tom je i motor – je to stejně opojný mohutný zátah jako u M235i, jen zvuk je podstatně tlumenější a kultivovanější. V oficiálních údajích výrobce sice udává spotřebu jen těsně nad 8 L/100 km, ale to se vám prostě nepodaří dosáhnout. Při běžné alespoň trochu svižné jízdě budete jezdit za deset. Ale je tu značné riziko, že vás ten nádherný dravý zátah každou chvíli vyláká k razantnější projížďce, a pak vám palubní počítač ukáže hodnoty spotřeby kolem 13L, jako v případě průměru našeho redakčního testu.
Osmistupňová automatická převodovka si zaslouží velkou pochvalu – je mimořádně dobře naprogramovaná a dokáže podle vaší práce s plynem skvěle odhadnout, jakou rychlost byste si zrovna přáli – jestli má radši držet vyšší kvalt, nebo radši podřadit. Samozřejmě záleží hlavně na tom, zda máte navolený režim Sport, nebo naopak klidné a mírné Eco Pro… Běžný řidič stejně stráví celý život v režimu Comfort a na Sport si přepne jen při adrenalinové náladě, na Eco naopak podle diskuzí lidé přepínají, když se o slovo přihlásí kontrolka nedostatku benzínu. Sportovní nastavení ale dokáže moc věrně naznačit dojem z opravdu sportovní káry, která poskakuje po hrbolech a přesně je kopíruje. To platí i pro brzdy, které jsou dostatečně kousavé pro sportovnější brzdění na poslední chvíli před zatáčkou, ale dá se s nimi i v klidu vozit rodina do školy.
To samé platí pro nastavení adaptivního podvozku DDC (Dynamic Damping Control). Rozdíl mezi nejtužším a nejměkčím nastavením je docela znát a je skvělé mít možnost si na výlet pro radost do zatáček podvozek pěkně přitvrdit, i když jinak strávíte většinu času na normálu. V zatáčkách také skvěle pocítíte pohon všech kol xDrive, který posílá víc síly na zadní nápravu – a ve vysokých dálničních rychlostech předek úplně odpojí. V táhlých zatáčkách tak auto pořád pocitově má „chuť“ zatáček, což podporuje i dobře nastavený posilovač řízení s proměnlivým účinkem podle rychlosti.
V terénu se X4 necítí nijak nadšeně, přeci jen jde o krásku v rudém hávu a bahnitý nános ani škrábance od větviček prostě nepřicházejí v úvahu. Na bahně či sněhu toho ale zvládne stejně jako X3 a díky stejné světlé výšce se nemusíte bát zajet i do většího sněhu či hlubších kolejí, kam byste už s běžným sedanem či kombi neměli šanci. Praktická stránka věci zahrnuje velmi slušný zavazadlový kufr o objemu 500 litrů, naopak pouze průměrné pohodlí a prostor pro cestující vzadu.
BMW X4 jde ve stopách X6 a je to výrazná osobnost. Každý na ni má vyhraněný názor! Někomu se moc líbí, jinému vůbec. Pro nikoho to je nesmysl, pro jiného vysněný vůz – a protože jejích příznivců stále přibývá, je výborné, že je na trhu menší a dostupnější X4, která umožní splnění těchto snů pro větší počty zájemců. Za nás jednoznačně palec nahoru. A nebylo by vlastně logické časem pustit na trh ještě X2 jako sportovnější verzi X1?
Autor: FilipT, foto: Jan Altner