BMW xDrive Pec pod Sněžkou 2014

Několik týdnů jsme sledovali předpovědi počasí a doufali, že na den naší pozvánky do xDrive Village v Peci pod Sněžkou konečně pořádně zasněží. Sníh se nakonec nedostavil, ale i tak jsme si docela užili a důkladně vyzkoušeli všechny vozy BMW s pohonem xDrive na speciálních rampách i projížďkách na Pomezní boudy a do Polska.

Už příjezd do hor je ve znamení BMW, německý výrobce je již třetím rokem oficiálním partnerem Pece pod Sněžkou a s reklamami na BMW a vystavenými novými vozy se potkáte na těch nejzajímavějších místech. Hlavním bodem je ale BMW xDrive Village u konce parkoviště pod novou lanovkou na Sněžku, kde na nás čekají seřazené všechny modelové řady.

Značka BMW si vybírá „úroky“ z toho, že se celou svou historii držela pohonu zadních kol a vyvíjela pomocné elektronické systémy pro zadní náhon. Nástup poptávky po AWD i pro klasické osobáky a limuzíny znamenal pro řadu „předokolkových“ značek hodně velké starosti a konstrukční zásahy. Naopak u BMW měli snazší práci – stačilo relativně jednoduše napojit i přední náhon a rozšířit stávající asistenty. Také proto je BMW jedinou značkou, která umí nabídnout pohon všech kol pod názvem xDrive pro všechny své modelové řady – výjimkou jsou jen sporťáčky řady Z.

Na zkušebních rampách si můžeme sami vyzkoušet, že BMW opravdu dokáže zabrat, i když je třeba v záběru pouze jediné kolo a ostatní se protáčí! Na zledovatělém parkovišti by vám tedy mělo k rozjezdu stačit vysypat popelník pod jedno kolo 😉

Na překážkové dráze jsme vyzkoušeli i asistenta pro prudké sjezdy HDC (Hill Descent Control). Po stisku tlačítka dokáže automaticky udržet nízkou rychlost, a to i při couvání. Dá se nastavit i na vyšší rychlosti, ale hlavní smysl má v terénu nebo na sněhu, kde se jezdec může soustředit na manévrování a o brzdy se postárá vůz sám….

Jak jsme si mohli vyzkoušet na testovací dráze i svižných projížďkách na zaštěrkované polské silničky, xDrive není pouze o pohonu všech kol, ale hlavně o dokonalých jízdních vlastnostech v zatáčkách. Systém nabízí variabilní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu pomocí mokré spojky v převodovce – na výstupu hřídele pohonu přední nápravy. Tato spojka pak umožňuje rozdělovat točivý moment podle aktuální jízdní situace. Ve standardním režimu to je 40:60, v případě prokluzu některého z kol pak ABS/DSC v řádu desetin sekundy zareaguje a pošle víc síly na kola v záběru.

Naopak při parkování elektronika spojku úplně rozpojí a usnadní tak manévrování. Opačná situace pak nastává v rychlostech nad 180 km/h, kdy se kvůli nižším ztrátám na kardanech úplně odpojí předek a BMW se dál řítí po německé dálnici jako čistá zadokolka. Při průjezdu zatáčkou dávaly všechny testované stroje ten úžasný lehce přetáčivý dojem z řízení se zadokolkou, kdy vás zadní náprava krásně tlačí do zatáčky. To je ten správný pocit z jízdy, díky kterému se BMW stále drží na špičce mezi milovníky svižného svezení! A systém xDrive tyhle emoce podporuje a zasahuje vlastně až při prvních náznacích driftu, kdy okamžitě pošle víc výkonu na předek a srovná vůz zpátky do stopy. Pokud by se začaly protáčet vnitřní kola, zasáhne DSC (Dynamic Stability Control) a přibrzdí je, takže se výkon přenese na kola v záběru. Nejpodmanivější bylo v tomto ohledu asi krocení třílitrového X5, které si na vysokém podvozku přesto zachovávalo grácii a i ve vracečkách drželo i na plný plyn dokonalou stopu a dokázalo přenést plný výkon motoru na silnici!

Vracíme se na BMW xDrive Village a spolu s ostatními účastníky této prezentační akce máme jasno – pokud se v budoucnu rozhodneme pro vůz od BMW, rozhodně bude se systémem xDrive. I když třeba máte na zimu a do hor jiné auto a s „báwem“ chcete jen cestovat, příplatek za xDrive i tak rozhodně stojí za to. Svezte se a uvidíte sami…



Autor: FilipT, foto: Jan Altner

BMW xDrive Pec pod Sněžkou 2014

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek