Can-am Maverick 1000r odhalen

Po představení sportovních speciálů Arctic Cat Wildcat a Polaris RZR XP logicky musel reagovat i třetí severoamerický výrobce a zareagoval více než důstojně. Přišel s novinkou, která se oproti Commanderu už k práci vůbec nehodí a máme tu čistě sportovní stroj a hned od začátku ve dvou provedeních.


Maverick vychází svou koncepcí z Commanderu a navazuje i na jeho design. Ten je ale mnohem sportovněji vyvedený a ostřejší. Nechybí čtveřice předních světlometů, ostré hrany a typický design interiéru.


Přes sto koní!

Jako první side-by-side se Canm-am dostal přes hranici stovky koní. O pohon se stará 976ccm kapalinou chlazený dvouválec do V od Rotaxu. Zcela přepracovaný je systém vstřikování a řídící jednotky, která by měla udržovat výkonovou špičku bez ohledu na nadmořskou výšku a teplotu. O optimalizaci výkonu se stará nový vzduchový filtr a dvojice výfuků.


Poprvé je ve světě čtyřkolek použit elektronický plyn ride-by-wire, ten má na svědomí hladký nástup výkonu a dobrou odezvu na stisk plynového pedálu. Reakci plynu navíc můžete nastavit do několika režimů. Tento systém má mimo jiné omezit servis, protože podstatně ubyde pohyblivých částí, o které je třeba se starat.

Podvozek

Sto jedna koní je třeba usadit do podvozku, který je dokáže přenést na trať. Dobrou progresivitu podvozku zajišťují velké zdvihy a to 42 cm na každém kole. Vepředu se o odpružení starají dvojitá A ramena shodná s Commanderem. Vzadu je ale přepracovaný systém, který přišel o velká vlečná ramena a využívá systém vícebodového zavěšení. To je lehčí, než původní systém a pro sportovní jízdu vhodnější.


Pružící jednotky dodala firma Fox, konkrétně se jedná o model Podium X druhé generace, který je nám už důvěrně známý. Tlumiče jsou naplněné novým olejem, který by udržovat své vlastnosti i při hodně vysoké teplotě, která je v tlumičích při dlouhé a náročné jízdě.

V BRP nemysleli jen na závodní trať, ale i na těžký terén. Maverick má světlou výšku 13cm, zespodu je vybaven důraznou ochranou a neměl by se ztratit ani v trialových pasážích. Dobré ovladatelnosti zase nahrává uložení motoru blízko těžiště a nejníže, jak to šlo. Na rozložení hmotnosti se v BRP vůbec hodně orientovali a výsledkem by mělo být předvídatelné chování a dobrá ovladatelnost stroje. Rám je konstruován s důrazem na vysokou tuhost a bezpečnost posádky, kterou zajišťuje nová klec.

Jen to nejlepší

O zpomalení sportovního Mavericku se stará čtveřice kotoučových brzd o průměru 214 mm. Ty brzdí dvanáctipalcová litá kola, na kterých jsou obuté osvědčené pneumatiky Maxxis Bighorn. Samozřejmostí je přední diferenciál Visco-lock, který automaticky uzavírá diferenciál při prokluzu jednoho z předních kol. Ani interiér nezůstal bez povšimnutí, novinkou v side-by-side je například nastavitelná sedačka řidiče, samozřejmostí je nastavitelný volant a rychlé odepínání boční sítě. Za sedačkami je nosič, který funguje stejně jako na čtyřkolce a bude fungovat na principu připínatelného příslušenství, kterého k Mavericku můžeme čekat hodně. Sportovní stroj není osazen posilovačem řízení, nicméně můžeme ho stejně jako u Commanderu očekávat v následujících letech.

Komu to nestačí

Can-am tradičně připravil i další verzi Mavericku, kromě 1000r bude v nabídce verze 1000 X rs. Hlavním poznávacím znakem verze RS jsou lepší tlumiče Fox Podium X vyvinuté přímo pro tento stroj. Ty mají lepší útlum na velkých dopadech a lepší progresivitu. Verze X bude mít také jiný interiér s logy na sedačkách, no a krásná litá kola s tracklocky. K tomu je tu palubní deska s protiběžnými ručičkami a volant s hliníkovými paprsky.


Can-am Maverick 1000R MAX

BRP na nic nečeká a spolu s novým sportovním side-by-side přichází s jeho čtyřmístnou verzí. Jak jsme se přesvědčili v několika testech, verze pro 4 je jízdně hodně zajímavá a v kombinaci se 101 koňmi by se mohlo jednat o opravdu působivé svezení. Čtyřmístná verze by měla být k dispozici v létě 2013.


Video


Autor: Matěj Oliva

Can-am Maverick 1000r odhalen
Přesunout se na začátek