Přestože opravdových offroadů jsme v Paříži napočítali jen pár, nabídka SUV ale i běžných vozů s náhonem na všechna čtyři kola se opět utěšeně rozrostla. Podívejte se s námi na malý offroudí přehled podle značek…
Audi Crosslane Coupé
Značka Audi poslala na výstavu sondovací koncept, podle kterého hodlá zjistit zájem trhu o novou řadu Q2. A představený hybridní crossover opravdu vyvolal hodně velkou vlnu spekulací! Co se týče designu, je tu trochu vidět záměr konkurovat současnému hitu v tomto segmentu – Range Roveru Evoque.
Zážehový tříválec 1,5 l doplňuje dvojice elektromotorů a celkem se na kola dostane celkový výkon 177 koní. Vůz by přitom měl umožňovat i dynamickou jízdu pouze na elektřinu. Hodně zajímavá je i hodnota průměrné spotřeby 1,1 l/100 km, jen není úplně jasné, zda je o údaj spojený s dobíjením ze sítě.
BMW 120d xDrive a M135i xDrive
Přestože hlavní pozornost v expozici BMW na sebe poutalo první bavorské MPV s náhonem na přední nápravu, stranou nezůstaly ani all-wheel-drive modely. Pohon všech kol xDrive se totiž rozšířil i na nejmenší jedničkovou řadu. Nižší střední třída u BMW tak jako první dostane náhon, který variabilně rozděluje sílu mezi přední a zadní kola.
A jako třešničku na dortu předvedla značka BMW i nadupaný model M135i xDrive s třílitrovým šestiválcem o celkovém výkonu 320 koní. Tady už se pohon všech kol opravdu uplatní!
Fiat Panda 4×4
Že pohon všech kol není jen výsadou velkých SUV dokazuje historie Pandy 4×4. V Paříži jsme si mohli konečně osahat poslední verzi zvýšeného minivozu s řadou ochranných prvků. Hlavní je ale elektronický systém torque-on-demand, který standardně pohání přední nápravu a až v případě prokluzu připojuje i zadní kola.
Ford EcoSport
Další malé SUV jako by navazovalo na popularitu modelu Fusion, který se jako SUV pouze tvářil. EcoSport ale jde dál a kromě pohonu předku by měl nabídnout i verzi s pohonem všech kol. Na pohled se tváří hodně robustně a kromě masivní přídě nabídne i pěkný detail v podobě rezervy v pouzdře na zadních dveřích. Klíčovým údajem u tohoto modelu ale bude jeho prodejní cena – dostane se na podobně lákavou úroveň, která znamenala zmíněný prodejní úspěch modelu Fusion?
Honda CR-V
Konečně první setkání naživo s evropským pokračováním legendární řady CR-V. Na pohle působí tak trochu americkým dojmem, zvláště při srovnání s futuristickými tvary předchozí verze, uvnitř ale hned poznáte, v čem sedíte.
Hyundai ix35 Fuel Cell
Vodíkový pohon by se měl poprvé dostat do sériové výroby v inovovaném modelu ix35 – byť zatím pouze v omezené sírii 1000 vozů. Stlačený vodík o hmotnosti 5,6 kg napřed předá energii do baterie, která teprve pohání kola.
Chevrolet Trax a Opel Mokka
Dvojice malých SUV z koncernu General Motors se od sebe i přes poslečný základ docela výrazně liší, hlavně uvnitř. Malé auto s velkým kufrem o objemu 360 litrů bude oslovovat hlavně zájemce o SUV do města, ale neztratí se ani v terénu. Tady dostanou slovo asistenční systémy pro sjíždění prudkých sjezdů i rozjezdy do kopce.
Mitsubishi Outlander PHEV
Hybridní pohon plánuje také Mitsubishi – zkratka na konci označuje Plug-in Hybrid EV. Jako hlavní zdroj energie bude sloužit čtyřválcový spalovací motor 2,0 litru, který bude nabíjet baterie pro dva elektromotory a pouze při potřebě vysokého výkonu posílat sílu i na přední nápravu.
Nissan TeRRA
Koncept od Nissanu by měl jezdit na tři elektromotory napájené z palivových článků místo z baterie. Podle divokých tvarů i technických řešení karoserie bez středových sloupků jde o další náznak budoucího vývoje, jak jej naznačil již koncept Juke.
Peugeot Urban Crossover 2008
Na domácí půdě se ukázala i ostře žlutá studie městského SUV s tříválcem 1,2 plněným turbodmychadlem, ale i zde se již spekuluje o hybridním pohonu, kdy by zadní kola poháněl elektromotor.
Porsche Cayenne S Diesel
Milovníci luxusu uvítají malou revoluci – vstup naftového motoru do značky Porsche. Vznětový šestiválec s výkonem 281 kW nabídne důstojné svezení, které vám neudělá vír v nádrži a nebude vás nutit zastavovat u pumpy každých pár stovek kilometrů.
Range Rover
Náš zájem samozřejmě poatřil i poslednímu modelu Range Rover! Bližší informace najdete v tomto článku.
Suzuki S-Cross
Předpokládaný nástupce řady SX4 o dost vyroste, aby mohl konkurovat ostatním větším „městským SUV“ jako třeba Yeti. Na podhel ovšem vypadá docela lákavě a sportovní styl mu opravdu nechybí. I tady bude sootře sledovaným parametrem cena, který stála za prodejními úspěchy SX4.
Volvo V40 Cross Country
Zvýšená V40 s lepší ochranou navazuje designem na vyšší řady Volva a osloví zájemce o pohon všech kol v plně civilním stylu.
Autor: FilipT, foto: Jan Altner