Říká se, že každý extrém je špatný. A to platí i v případě motorů v autech. Těžko odhadnout, co považovat za ideální zlatý střed, ale lze celkem jasně a dobře říci, co je extrém. Na jedné straně to jsou motory, které podlehly trendu downsizingu. Obvykle tříválce s objemem jednoho litru. Někdy i menším. Na druhé straně jsou motory V8 s objemem i kolem 6 litrů. Ty jsou možná snem mnohých motoristů, ale i ty mají své mouchy.
Nízkoobjemové tříválce
Pokud jde o tento typ motorů, najde své uplatnění ideálně při jízdě ve městě a okolo něj. Kombinace měst a okresek je pro takové auto ideální. Motor bývá dobře naladěn na dostatečný tah i v nižších otáčkách, při pomalých rychlostech se chová pružně a i spotřeba bývá přijatelná.
Při dálničním tempu ale tento motor točíme do vysokých otáček, což se pochopitelně negativně projeví jak na hluku, tak i spotřebě. Při kopcovitém terénu zase běžně dochází k tomu, že tento motor výrazně ztrácí dech a některé předjížděcí manévry jsou nereálné.
Vekoobjemové výkonné motory
Pojďme na druhý extrém, šestiválce a osmiválce s velkým objemem. Jejich lákadlem je určitě výkon, který je ohromující nejenom na papíře, ale i po sešlápnutí plynu. Tento klad se jim pochopitelně nedá upřít. I těžší auto díky němu skvěle zrychlí a rychlé předjíždění nebývá žádným problémem.
I tyto motory ale mají svá negativa. Je to především spotřeba a málokdy lze počítat s tím, že se lze dostat pod 10 litrů na sto v kombinovaném provozu. Takové auto se rázem stává nepoužitelné, jelikož běžný rodinný výlet stojí jen na palivu dvojnásob oproti cestě s průměrným autem.
Zlatý střed jako ideál
Oba extrémy mají své výhody, ale i nevýhody. I z toho důvodu se jeví motor, který bude svými parametry a konstrukcí něco mezi, jako ideál. Bude mít optimální výkon i slušnou spotřebu. Pro většinu populace ideální, i když najít takový na současném trhu nemusí být nic jednoduchého.
Zdroj: https://www.asm-autos.co.uk/blog/the-9-most-common-car-engine-problems-revealed/