Jeep Grand Cherokee – Představení a offroad test

Američané už mají dávno představené novinky pro modelový rok 2014 a nám se tak už teď mohl dostat do ruky nový Jeep Grand Cherokee, který by měl výrazněji oslovit evropský trh. Nevím, zda se dá mluvit o novém modelu, spíše se jedná o velmi důkladný facelift.

Základ totiž zůstal stejný jako u přelomového modelu 2010. Je tu ale celá řada zásadních změn, ať už se jedná o design, nebo techniku. Nechybí nové světlomety s LED ani řada asistentů a bezpečnostních systémů. Za motorem se usídlila nová převodovka z dílny ZF. Nový Grand Cherokee se již nebude vyrábět v Evropě, ale bude se dovážet přímo z Detroitu.

Interiér i pro náročné

Po usednutí do auta vás obklopí všudypřítomný luxus a kvalitně provedené detaily. Nový volant dobře padne do ruky a tlačítka na něm jsou intuitivně rozmístěná. Většinu palubních systémů ale budete ovládat prostřednictvím nové dotykové obrazovky ve středovém panelu, díky které můžete detailně nastavit ventilaci, vyhřívání sedaček a mnoho dalšího. Volič automatu má klasický „americký“ tvar T a velmi dobře se ovládá, stejně jako nastavení offroadových režimů. Sedačkám není co vytknout, jsou příjemně americky měkké a samozřejmě se dají nastavit pro každou postavu. Netrpí ani spolujezdci na zadních sedačkách, i když místa by tu mohlo být víc.

Tři motory

Na českém trhu budou k dispozici tři pohonné jednotky. Šestiválcový diesel o výkonu 250 koní, 570 Nm, benzínový šestiválec 3,6L 286 koní, 347 Nm a nemůže chybět benzínová V8 5,7L 352 koní, 520 Nm.

Osm kvaltů od ZF

Velkou novinkou je převodovka ZF, čítající osm převodových stupňů, kterou známe z řady aut.Je to rozhodně krok správným směrem. Jeep s ní má kultivovanější a plynulejší projev, převodovka se navíc velmi pozitivně projeduje na spotřebě.

Zvláštní poznávací znaky

Spíše do sekce zajímavostí patří tradice Jeepu osazovat svá auta malými znameními. Na levém předním světle najdete rok, od kterého se Jeepy vyrábí, na kle zase piktogram Wrangleru, no a poslední značku najdete na volantu. Tato tradice sahá daleko do minulosti a i když je to jen detail, dělá auto do jisté míry výjimečné.

Čtyři verze a brutální SRT8

Grand Cherokee můžete dostat v pěti verzích podle výbavy, tu si neskládáte tak jak je tomu zvykem u evropských aut. Vybírat tak můžete z verze Laredo, Limited, Overland, Summit a ze sportovní silniční varianty SRT8. Právě SRT8 je asi nejzajímavější z modelové řady, vyniká sportovními optickými doplňky, jako je nízký spoiler. Je osazen velkými koly a změny najdete i v interiéru.

Diesel překvapil

My jsme měli k dispozici výbavu Summit s dieselovým přeplňovaným šestiválcem. Ten se během testování projevoval kultivovaným chodem, zátahem ve středních otáčkách a ve spolupráci s osmistupňovou převodovkou naprosto hladkým a plynulým projevem.

Podvozek na vzduchu

Jeep Grand Cherokee by nemohl vyrazit proti konkurenci bez vzduchového podvozku, který funguje v kombinaci se stabilizací velmi dobře, nabízí dobrou odezvu, ale dokáže hladce filtrovat nerovnosti českých silnic a především proto si takové auto kupujete.

Dvě čtyřkolky

Zatímco verze Laredo a Limited jsou sériově vybavené náhonem čtyř kol Quadra-Trac II, vyšší Overland a Summit pohání systém Quadra-Drive II. I do nižších dvou výbav si ale můžete tento systém objednat a jak nám řekl dovozce, na českém trhu se tak děje v podstatě vždy.

Terénní geny

Přesto, že Grand Cherokee už pár generací zpět přišel o část svých terénních schopností, stále vyčnívá nad většinu svých konkurentů a to především díky systému terénního nastavení podvozku Quadra-Lift. My jsme mohli auto otestovat v pískovně připravené pro závody, bohužel na silničních gumách, které degradovaly jinak výborný dojem z auta. Voličem na středovém tunelu můžete nastavit výšku podvozku ve třech stupních, což se hodí hlavně v hlubokých kolejích, kde auto neuvízne, dále pak můžete nastavit několik režimů pro sníh, kamení, písek a bahno. Nemůže chybět ani sjezdový asistent, i když v podání Jeepu zejména na mokrém povrchu trochu ucukaný. Po svezení v terénu si každopádně můžeme říct, že čtyřkolka Quadra-Drive II funguje více než dobře. Slabší je to samozřejmě s křížením náprav, na což má vliv nezávislé zavěšení. Zklamaní jsme byli také z nájezdových úhlů a častého „plužení“ předním spoilerem, ale taková už je dnešní realita, i Grand Cherokee míří hlavně na silnici.

Grand Cherokee se sice odpoutal od svých amerických genů, ale o to konkurenceschopnější je v Evropě, už se nemusí bát srovnání s legendami své třídy, je komfortnější a dostupnější.


Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor, Jeep

Jeep Grand Cherokee – Představení a offroad test

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek