Range Rover TDV6 – stále na špici

Jeden můj kolega říká: „Range Rover se nepřizpůsobuje trhu, ale trh se přizpůsobuje Range Roveru“. Pod takový výrok se po testu nového Range mohu jen podepsat, tohle auto bude zkrátka vždy výjimečné.


Už od své první generace diktuje Range směr těch největších SUV. Samozřejmě jak šla doba, ubývalo terénní zaměření na úkor luxusu, ale kdo chce být denně v bahně, má tu Defendera nebo Discovery. Range je trochu o něčem jiném. Je to důstojné auto, kterým jezdí nejváženější a nejmocnější lidé světa, včetně královské rodiny. Kdo by si nevšiml, čím jel z porodnice nejmladší britský princ?


Jméno a tradice ještě auto nedělá, o tom se přesvědčila už celá řada automobilek. Range prostě musí být nejlepší a je výkladní skříní toho, co Land Rover dokáže vyrobit. Najdete tu systémy, o kterých se ještě nedávno psalo jako o hudbě budoucnosti. Nemá smysl je všechny vyjmenovávat, na to nemáme snad ani kapacitu na serveru… Začněme ale zvenku.


Range Rover sice dostal kompletně novou karosérii z hliníku, ale stále se drží zaběhnutých tradic a jeho siluetu poznáte naprosto bezpečně, jen těžko si ho můžete splést s jiným autem. Rovná světla vystřídaly modernější světlomety, samozřejmě osazené LED denním svícením. Vzadu je dvojice svislých světel vedle dveří do kufru, vypadají elegantně a k autu se hodí. Střecha je samozřejmě panoramatická a její velkou část lze odsunout a užívat si tak letní vzduch i v obrovském interiéru, kterým Range disponuje.


Uvnitř auta najdete ten největší luxus. Sedačky lze nastavit v několika parametrech, nechybí jejich vyhřívání, klimatizování, nebo masáž a to i u spolujezdců na zadní lavici. Sklápění sedaček vzadu se ovládá tlačítky z kufru a je zajištěno servomotory. Tlačítko také vysune tažné zařízení ukryté pod autem. Zapomenout nesmíme na plnohodnotnou rezervu, která sice zabírá hodně prostoru v kufru, ale v případě defektu nepřijdete o žádnou část výtečných jízdních vlastností a to je u takového auta důležitější, než pár kubíků na papíře.


V kabině nechybí snad nic, je tu displej, který umí zobrazovat jiné informace pro spolujezdce a řidiče, bezdrátová sluchátka pro poslech spolujezdce, který může za jízdy koukat třeba na film, nebo na televizi, kterou umí Range naladit. Ovladače padnou do ruky, na středovém panelu je klasický „kolečkový“ ovladač převodovky ZF. Jediné, co mi moc nesedlo jsou lesklé černé plochy, na kterých je brzy vidět poškrábání. Jinak ale interiéru není co vytknout, z auta je dobře vidět, vše je při ruce a nechybí ani chladnička na šampaňské ve schránce mezi sedačkami.


Luxus a zase luxus

Start šestiválcového přeplňovaného motoru je hladký a kabina je téměř dokonale odhlučněna. Motor nepřenáší do auta v podstatě žádné vibrace a chová se kultivovaně za všech okolností. Bohužel šestiválec je při rozhýbávání bezmála dvě a půl tuny těžkého auta někdy trochu dýchavičný a většina zákazníků volí raději agregát TDV8. Paradoxně i spotřeba se díky nutnosti vyšších otáček u šestiválce pohybuje v podobných hodnotách. Nám se podařilo při dost nešetrné jízdě držet mezi deseti až jedenácti litry na sto a to u takového obra vůbec není špatné číslo.


Řidiči pomáhá za jízdy celá řada asistentů. Tím nejdůležitějším je asi vyrovnávání auta v zatáčkách, které drží kabinu auta ve vodorovné poloze. Odpružení je samozřejmě na vzduchových měchách, které si hlídají výšku auta. Tedy za normálního provozu, v terénu pak můžete volit z několika režimů. Zajímavé je také snížení auta do nástupní výšky po zastavení. Vystoupit do velkého Range totiž může menším postavám dělat trochu problém.


Auto zůstává stabilní za všech okolností a je jedno, jak rychle jedete, nebo jestli zrovna prší. Range Rover dává vždy dobrou odezvu a pocit stability. Takřka nepostřehnutelný je i aerodynamický hluk a to i daleko za legální dálniční rychlostí. U tak velkého auta je to opravdu zajímavý zážitek. Vše korunuje převodovka, o které při běžném zacházení v podstatě nevíte a která má lví podíl na spotřebě auta. Řadí přesně v klasickém i sportovním režimu, popřípadě jí můžete pomoci pádly na volantu nebo řadit sami.


Klidně i do bahna

Možná je trochu škoda špinit a poškrábat tak luxusní auto v terénu, ale přeci jen pořád má zelený oválek v genech a umí opravdu hodně. Jakmile se přepnete do offroad režimu, ukáže se na displeji oblíbená animace znázorňující stav podvozku. Volit můžete z režimů pro skály, bahno, písek, nebo sníh, popřípadě vše nechat na automatice. Nechybí samozřejmě ani redukce nebo sjezdový asistent.


V terénu je Range velmi schopné auto, snese velký boční náklon, křížení náprav, má slušné nájezdové úhly, problém byl především v obutí. To mělo do offroadového opravdu daleko a tak jsme zůstali stát v travnatém výjezdu a nepomohl nám už žádný asistent, kterými Range Rover disponuje. Není se ale čemu divit. Každopádně asi nikdo nečeká, že takové auto budete vozit na rumunské expedice. Důležité je, že projede poušť v Emirátech, dojede na odlehlou alpskou chatu, nebo přejede bahnité cesty na venkovskou vilu za Moskvou.


Stále králem

Range Rover si i ve své poslední generaci drží standard, který se jen těžko hledá jinde. Nabízí luxus i průchodnost terénem, stejně jako praktičnost a velký zavazadlový prostor. Najdete v něm všechny novinky ze světa bezpečnosti i luxusní výbavu. I když bych asi volil jiný motor, Range Rover si nezaslouží jinou známku, než jedničku!

Video


Autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner

Range Rover TDV6 – stále na špici
Přesunout se na začátek