Kouř z výfuku není radno podcenit, může jít o vážný problém v motoru

Doba, kdy se z výfuku osobních a hlavně nákladních automobilů valil hustý dým, je dávno pryč. Díky všemožným ekologickým a emisním limitům a opatřením byste za normálního provozu měli vidět jen to, že se vzduch, který jde z výfuku, lidově řečeno „vlní“. Hlavně v zimě. To je dáno odlišnou teplotou výfukových plynů a okolního prostředí. Z výfuku by vám však neměl jít kouř. A pokud je viditelný, měli byste hned zbystřit. S vaším autem je totiž pravděpodobně něco v nepořádku.

Namodralý kouř

Bez ohledu na to, zda máte pod kapotou dieselový nebo benzinový motor, nejhorší je charakteristický namodralý odstín výfukového kouře. Ten totiž naznačuje, že se ve vašem motoru kromě paliva spaluje také motorový olej. Nemusíte být zrovna profesionální automechanici, abyste z předchozí věty pochopily, o jak závažný problém jde.

Pokud si všimnete namodralého kouře, váš motor je v katastrofálním stavu, a vy byste měli auto okamžitě zastavit. Jestliže namodralý kouř zmizí, když se motor zahřeje na vyšší teplotu, pravděpodobně máte „jen“ opotřebené těsnění ventilů. I tak se vám oprava pořádně prodraží. V tom horším případě je ale celý motor zralý na výměnu.

Zdroj obrázku: pixabay.com

Černý dým

Hustý černý dým se objevuje nejčastěji po sešlápnutí plynového pedálu „až na podlahu“. Indikuje nesprávný proces spalování paliva. To může být zapříčiněno třeba tím, že jste natankovali nekvalitní benzín nebo naftu s příměsemi, které v nich nemají co dělat. Tenhle problém v nedávných letech hlásili například řidiči, kteří na cestách tankovali ve státech, jako jsou:

  • Albánie,
  • Bělorusko,
  • Rusko,
  • Ukrajina.

    Zdroj obrázku: pixabay.com

Černý dým se však může objevit i v případě, že tankujete kvalitní paliva ve státech Evropské unie. Pokud se objevuje u starších motorů, které už mají najeto přes 200 tisíc kilometrů, obvykle jde o běžné opotřebení. S novějším autem byste však raději měli navštívit servis a nechat si motor pořádně zkontrolovat.

Kouř z výfuku není radno podcenit, může jít o vážný problém v motoru
Přesunout se na začátek